AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.655

Hvorfor døljer så mange deres reg nr ved annoncering her i Sverige?

Sida 1 av 3
st
388
stormdk

F10 523i
Audi R8 V8
Boxster S 996 motor
Polo Cup track day
Hvilket signal schinker dom ved at gøre så?
Og hvorfor? Er der nogen bra andledning. Reg nr måste man jo have i alle fald for at kolla om perosne virkelig kan sælge bilen, kredit mm, så hvorfor dølja det?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är för att det via regnr är väldigt enkelt att ta reda på ägarens hemadress.
Man är rädd för att någon ska ska sno bilen.

__
Bilblogg:
Länk
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Exakt!
Jag döljer alltid reg.nr på mina bilar när jag offentligt visar dem på kort!
Det är onödigt att dra på sig den delen av sveriges befolkning som inte kan skilja på mitt och ditt!

Per L
Vantage
Så om man ringer som spekulant och begär regnr, kan man inte kolla vederbörandes adress då ??
Tillika telenr !!
Nej, seriösa annonser visar regnr.
Och Per L, hur sorterar du isof ??
Jag menar, på något vis måste ju en spekulant kontakta dej ??

Niclas
Gemini__
Vantage: Varför underlätta för de klåfingriga och ha regnr. synligt direkt i annonsen?

Seriösa annonser behöver nödvändigtvis inte innehålla regnr.

//Thomas
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Hur törs du som döljer regnumret i annonsen åka omkring i trafiken, där alla kan se numret???

Vad har tex denna annonsör mer att dölja?Länk

Seriösa annonsörer visar regnumret är min åsikt.

Mats
BMW CS #5847
Gemini__
Det är mkt smidigare att sitta och leta efter lämpliga objekt framför datorn än irl. Så varför underlätta, det är min fråga?

Har inte regnr. i mina annonser (om det inte är "skitbilar" som Opeln ovan t ex), anser mig inte vara oseriös som annonsör för det. Tråkigt om andra uppfattar det så.

Min oseriösa annons:
Länk

Mvh:
Thomas
Att man skulle vara rädd att någon kommer att stjäla bilen känns väldigt konstigt.
För den som bor i tätort är det väldigt lätt att hitta många bilar utan att leta bland annonser. Det argumentet känns helt ihåligt.

Själv tolkar jag det som att man har något att dölja om man inte visar regnummer, t ex att man köpt bilen för en vecka sedan, att bilen är nyimport att det är en person med utländskt namn som äger bilen. Följdaktiligen avstår jag från annonser utan regnr då det försvårar för mig att kontrollera intressanta bilar innan jag hör av mig.

För den som ändå vill dölja regnr är det mycket enkelt att inte bli misstänk, ta kort endast från sidan och inne i bilen.

Gemini__
Näe, för det stjäls knappt några bilar (relevant i mitt fall) även om jag inte kan sitta här och säga att den och den bilen var ute på annons med synligt regnr. så är det klart att man blir oroad. Det är dumt att vara naiv i dagens samhälle:
Länk

Alla gör givetvis som de vill, synd om de väljer bort en "pärla" pga detta. =)

Gemini__
Vet att det är en gammal länk men iaf. ;-)
Simon; Det är som Thomas/Gemini skriver, kommer i håg den Imolaröda Sv-sålda Z3M Coupe: n som försvann ur ett låst enskilt garage för några år sedan (den hade synligt regnr på annonsen) det har försvunnit åtskiliga M5 E34 och dom blåögda personer som annonserat ut dom med synligt regnummer i speciellt Stockholm har aldrig sett dom igen altarnativt uppbrända/helt rensade så mitt råd är dölj regnumret om du har en bil som är populär att stjäla/stjäla delar i från.

Att på måfå leta efter en M5 E34 i Stockholm är jobbigt, mycket bättre att åka där man vet en hör hemma, självklart hindrar det inte att man plockar en parkerad M5 E34 på gatan men risken är mindre (men det är dumdristigt att parkera en sådan på gatan i en större stad, det är som att be om problem, men det är ännu dummare att visa regnumret) självklart finns det andra modeller som är lika dumma att bara ställa ute.

Sen kan man ju se vilka annonser som är seriösa och oseriösa utan att hänga upp sig på regnumret, i en seriös diskussion talar man om regnumret om köparen är intresserad eller så ser han/hon det vid titt på fordonet.

Stephan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag skulle vilja påstå att merparten som döljer sina regnr på Blocket gör det för att så många andra gör det och för att dom är oseriösa. Det finns i vissa fall bra skäl att dölja numret vilket beskrivs ovan men i de flesta fall är det total onödigt och med tanke på att många ser annonsören som oseriös så är det t o m korkat att dölja regnumret.

___
//Ulf
Gemini__
Å andra sidan kan man vända på det. Eftersom det är en så vanlig företeelse torde det vara korkat att per automatik dra den slutsatsen att annonsören är oseriös?
Stephan735i,

har du gått grundkursen i statistik med din analys?

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Självklart finns det en del nollor som sitter och kollar bilar på blocket och på så vis får suget att åka och plocka delar från en fin bil eller tom stjäla den.
Dolt regnummer med få bilder och fattig information vill jag kalla oseriös. Dolt regnummer med utförlig beskrivning och bra bilder är en annan sak i mina ögon. Med andra ord är inte den dolda regskylten svaret på seriös annons eller inte. Men återigen, det är min åsikt.
Som säljare tar jag gärna emot samtal för att höra vad det är för snubbar som ringer innan jag talar om vart den står parkerad om nätterna (läs: lämnar regnummer).

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Saknades ett "inte" i mitt inklägga ovan...Ska givetvis vara:

"Jag skulle vilja påstå att merparten som döljer sina regnr på Blocket gör det för att så många andra gör det och INTE för att dom är oseriösa."

Gemini: Visst har du rätt! Men problemet är ju att det är köparnas marknad och och som säljare så kan man även behöva de "korkade" (eller de mindre vidsynta) köparna ;)

___
//Ulf
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det är ju alltid förknippat med risker när man går ut offentligt med uppgifter som är av intresse för både seriösa och oseriösa mottagare av informationen

Men förklara för mig:
- varför jag inte skall försöka minimera risken att råka ut för tråkigheter så långt det går
- varför en verkligt seriös och intresserad köpare inte skulle ta kontakt med ägaren till en intressant bil (och då få reda på reg.numret)

Jag är bara intresserad av att komma i kontakt med seriösa köpare och dom ringer och pratar med mig!

Är ni inte intresserad av min bil och inte tänker kontakata mig om den utan bara är intresserad av att kolla upp mig som ägare och bilens historik så besparar jag er en massa onödigt arbete genom att inte visa reg.numret i annonsen.

Per L
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Just i år verkar det vara speciellt inriktade på M5 E34 då det är sjuuuukt många som blivit stulna, jag skulle inte ge ut mitt regnummer iaf.
Per L: Kunde inte sagt det bättre själv

Sätter aldrig ut reg-nummer på blocket eller annat men beskriver bilen i mycket detaljerad text och med massor av detaljerade bilder

Då ringer/mailar bara dom seriöst intresserade sedan och man slipper svara på en massa skräpfrågor som redan finns svaret på i annonstexten

Ofta händer det dock att det ringer folk som uppenbarligen knappt läst annonsen och frågar efter saker som klart och tydligt står. Då blir man kraftigt ointreserad av att sälja till en sådan person som uppenbarligen inte i mina ögon då kan anses som seriös

Vantage
Okej att man vill dölja Regnr pga rånrisken, men ponera att jag är en skumtyp i avsikt att stjäla en typ av Bil/Märke/Modell och använder Blocket i syfte att sortera mina "tänkta" stöld-objekt.
Hittar det jag söker men utan regnr, vad göra ??
Jo ringa upp och fråga ägaren om bilen såklart.
Är jag spekulant så är det bara att fråga vad vederbörande bor, solklart !!
Ringa gör man från en Kontantkorts Mobil utan registrering = Ej Spårbar !!
Så att tro man är skyddad från fel sorts kunder/köpare för att man utelämnat regnr är falsk trygghet !!
Jag personligen anser att det är "ärligare" att visa regnr i en annons pga spårbarheten via vägverkets register där man ser om bilen har kredit eller är importerad samt antal ägare mm.
Tyvärr så utsätter man sej för "mindre" seriösa spekulanter så fort man har en annons ute, men så är det iaf.
Förstår en del beskrivningar i annonser där man sagt att ej seriösa...testpiloter...pok...osv är skrivet.
Tyvärr så verkar vissa inte se dessa texter utan gör detta iaf.
Respekt saknas alltför ofta både hos köpare och säljare.
Visst det är mina pengar och man söker så bra pris/kvalitet som möjligt, men man kan göra detta med respekt och inte med hänsynslöshet.

Så återigen enl mitt tycke...
Regnr i annons = Seriöst
Utan regnr = oseriöst

Men som sagt detta är vad jag tycker..

Niclas
Om man läser inläggen i den här debatten är många utan regnummer mycket seriösa i sin annonsering men vill lägga på ett filter för att slippa de mest oseriösa spekulanterna (risker finns naturligtvis kvar men har minskats ganska rejält med denna enkla åtgärd)
Att kalla det ett oseriöst beteende känns lite fel men smaken är som baken trots allt
Att så stor andel annonsörer döljer regnumret kan knappast visa på att en så stor andel är oseriösa annonsörer får man hoppas
Om läsare väljer bort annonser som ej visar regnummer är det ju bara till en nackdel för dom då det kraftigt minskar ner möjligen intressanta objekt

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.