AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
2.909

Montera solskyddsfilm

ma
8
matjar
BMW 320i Cabriolet -90
BMW 330xia Touring -02
Hej

Jag har skaffat mig en 318 -92 touring som vinterbil. Tänkte montera solskyddsfilm. Men det funkade mindre bra, gjorde efter anvisningar men det blev en massa bubblor och så. Någon som har tips om fabrikat eller andra ideér hur man ialla fall för det hyfsat snyggt.

Mats

var riktigt nogran, jag brukar använda mig av filmen som swedol säljer, billig och funkar bra tycker jag. kostar ca 80kr rullen.

se till att tvätta rutorna ordentligt först, raka även av dem med ett rakblad för att få bort alla små grejor. sedan speja med såpa/vatten blandning, inte diskmedel/vatten utan det ska vara såpa och vatten, på rutan och på filmen medanss du drar isär den, sedan är det bara att vara nogran och ha tålamod, ta ur dörrutorna när du ska göra dem, blir bra mycket lättare att få det 100%igt med dem lösa
Cr
57
CrilleT
530 xd -06
Hej!

Jag har tidigare satt solfilm åt kunder, inga mängder men det har väl blivit ett hundratal bilar gissar jag.
Har synpunkter på kvalitén du/ni förmodligen använder men det är kanske det bästa valet eftersom ni förmodligen får en del spill och det då inte blir så dyrt.
Rengöring: sväng in nånstans där de säljer städmaterial och köp "skurduk", en slags vit tunn svamp liknande sån där vit kloss man tar bort insekter på framrutan fast tunnare och smidigare.
Köp även en liten fönstertvättskrapa, kanske 10 cm bred.

Blanda i en matsked Yes diskmedel i 1 - 1 1/2 liter vatten i en sprayflaska, helst en sån man pumpar upp. Mindre tröttande för handen :-)

Jag tycker INTE att man skall plocka ur rutorna eftersom det är mer jobb samt att om dom är stående så rinner smutsen ner och bort från rutan.

Spraya och gör ren utsidan av rutan med dukaen och skrapa bort med skrapan. Träna på en gång att göra det i horisontella svängar uppifrån oc ned, i nånslags "S" kurvor.

Skär till filmen på utsidan av rutan, se till att klisterytan är vänd mot dig så den passar när du skall montera den.
Se för GUDS skull till att du använder ett ROSTFRITT knivblad eftersom kolstål gör märken i glaset.
Skär med ett litet övermått på längden och nedåt så du slipper glipor senare.
På en dörr lite utanför list och på en limmad lite utanför det svarta "rastret".

När du har en färdig film så hänger du upp den på en annan ruta du sprayat vatten på, fortfarande med klistersidan utåt.

Montera bort dörrsidan och lister om det är en dörr, tvätta sedan med skurduk och skrapa minst 3 ggr. Kolla av glaset med en bra lampa, titta från olika vinklar för att se eventuellt skråp. Om det ser ok ut tvatta några gånger med bara vatten och skrapa rent.

Spraya ner fönstret ordentligt, dela skyddet från filmen och blöt ner filmen ordentligt. Snåla inte med vatten.

Monteringen är lite svår att förklara men den skall göras försiktigt utan att ta alltför mycket på filmen.
När du fått filmen mot glaset då går den att flytta runt till den position där du vill ha den.

Rita sedan en "flagga" med en smal skrapa, alltså motsvarande det svenska gula korset så du får 4 st fyrkanter kvar. Kolla att filmen inte flyttat sig, justera isåfall.
Ta sedan bort fyrkanterna en och en genom att gå lodrätt från mitten och utåt. Nu bör du fått bort det mesta av vattnet och inga bubblor skall finnas.

Nu får man ta i betydligt hårdare och skrapa bort det återstående vattnet noggrant.

Nu har du den stora utmaningen kvar...bakrutan.
De billiga filmerna går inte att krympa som man kan med de dyra "riktiga" filmerna, så den får du dela upp i vågräta delar.

Hoppas du får någon nytta av detta.
Lycka till!
ma
8
matjar
BMW 320i Cabriolet -90
BMW 330xia Touring -02
Hej

Tusen tack för båda tipsen! Ska köpa en ny rulle och testa igen.

Mats
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.