AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.956

Blästrat och lagt på rostskyddsfärg och nu?

I Fredags tog jag e30n och körde in den på firman och lät den stå där till Lördagen då blästringen tog fart... Det var ytrost förutom en skärm som jag nu har bytt... Där jag har blästrat försvann således bara färg.

Sprayade på ca 6 lager med grå rostskyddsfärg och nu är det ju lite ojämt när man drar fingret över... Kan man slipa detta eller ska man spackla på det och slipa? vill gärna ha jämnare yta innan jag lägger på färg igen..

Om man ska spackla, vad ska man använda för spackel och papper för att slipa detta med?

Annars... Vad är att tänka på vid sprayningen? bara spraya på? Det är ju ändå sprayfärg så det kommer ju inte att hamna enbart där jag har blästrat...

ska jag maskera runt om?
Visa användare
382
Nordstedt
325iM -03 E46
Om det är gropigt och ojämt så måste du spackla.
Använd plastic padding karosserispackel det kan du slipa med ett 240 papper, sen får du lägga på grund igen, efter det rekomenderar jag våtslipning med ett 600-1000 papper så får du en fin yta.
När du sprayar så håll burken ca 15-20 cm ifrån du ska INTE maskera runtom stället du ska måla då kommer du få en grov kant som kommer se för j#¤%ig ut håll istället en bit kartong en bit ovanför området som ska lackas för och skydda övrig lack(du får ju givetvis maskera plastdetaljer ,lampor osv i närheten) måla sen många tunna lager för och undvika rinningar,avsluta med klarlack.

Lycka till !!

Mvh
Nordstedt

BMW!! behöver jag säga mer ?
Tackar!
Hej håller också på att ta bort rost har skrivit ett inlägg längst ner i denna tråden:
Länk

Har slipat rost i fronten av motorhuven med våtslippapper.
Gäller samma för mig? Måste jag spackla med både plastic padding och karosserispackel eller är det samma sak?

Räcker det inte för mig att lägga på 2-3 lager grund färg och sedan 3 lager lack + 1 lager klarlack?
Visa användare
382
Nordstedt
325iM -03 E46
plastic padding och karosserispackel är samma.

Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
det är inte samma sak och behöver inte användas, slipa ner skadan med klots och fint papper så "gropen" får kanter som går ut till ett intet, därefter grunda och gärna några lager surfacer som går att slipa ut mot kanten, och nu ska det inte finnas några nivåskillnader utan bara spruta bilens färg, spackla och kladda och slipa sådana här skador är helt onödigt det finns enklare metoder med högklassigt resultat som jag skrivit om tidigare
mvh Uffe/bildock
Visa användare
382
Nordstedt
325iM -03 E46
Då har jag fått det om bakfoten. Ber om ursäkt.

Mvh
Nordstedt

BMW!! behöver jag säga mer ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.