AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.270

BMW och olyckor i media

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
I dagens aftonbladet var det en artikel om en tragisk bilolycka med dödlig utgång, även på löpet var det med.

En 21 årig kille lånar sin pappas bil och enligt uppgift kör vårdslöst såpass illa att han rammar en annan bil där 2 personer dör.

Det är verkligen tragisk, men man kan undra varför killen beskrivs körandes i sin pappas röda turbo, tror det är en SAAB men det står ej, medans offrena i den andra bilen (en 52-årig kvinna och hennes son) beskrivs tre gånger i artikeln som åkandes i en BMW. BMW skrivs tre gånger med stora bokstäver i artikeln och läser man den inte ser man bara BMW och kvinna dog

Varför alltid detta jagandes efter BMW i media. Blir trött på det.. Igen..

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Tänkte på precis samma sak idag när jag läste de där,även i expressen va de samma sak,men inte lika upprepande som i aftonbladet...
Tråkigt att dom ska vinkla de på de sättet,framstår ju som att bmw är någon sorts busbil som alltid är inblandad i alla olyckor.
Om man tar denna artikel som exempel,varför inte bara skriva "den silvriga bilen" som nu bmw va..

Va den röda va för bil va ja också inne på saab,men tyckete inte bakpartiet stämde för att va en saab,tyckte mer de såg ut som en skoda då..?

Ang Bmw och media förresten...va en artikel till idag,om de nu va i aftonbladet eller expressen kom ja inte ihåg...men de va ju någon bmw som hade vart inblandad i någon jakt i skåne/danmark....samma sak där,bmw näms,och desutom felstavat...218i stog de :)
Det beror ju på den lilla klicken unga BMW-förare som kör som svin!
Sånt sätter sig i folks medvetande. När till och med jag börjar reagera på hur folk kör med vårat märke då är det allvarligt...
Speciellt E46:or har varit inlandade i ett flertal olyckor häromkring.
Och det är ju inte Bertil 45 år som har kört bilen direkt...
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Det är väl inget att gnälla på tidningarna för, de gör vad de ska göra, sälja tidningar genom ett skriva om nyheter på ett säljande sätt.

Men viss är det synd om det ibland blir lite väl vinklat, men thats life och ingen rök utan eld.

Fundera på hur många BMW i en mindre stad som framförs av yngre förmågor, som kör som svin mest hela tiden. De hörs och syns och minns, så de om några bidrar till den stämpel som BMW tyvärr ger i vissa sammanhang.

BMW är i många fall en bil som sticker ut, antingen i sig själv som modell, och då inte sällan även med en ägare som gärna sticker ut. Och i det senare fallet kansle inte alltid på ett sätt som är så populärt i trafiken av allmänheten. Kort sagt, tyvärr har vissa BMW-modeller ägare som gärna kör efter principen "Här kommer jag, flyttar er, jag ska fram och gör som jag vill..."

Det ger tyvärr i många fall en dålig bild av BMW-ägare, och bilen i sig hos rätt många människor. För det är mycket vanligare att dessa mindre hedersvärda BMW-ägare blir ihågkommna, än hemmafrun på väg till dagis i en 323 Touring, eller i en Compact, eller lantbrukaren i 530D.

Själv upplever jag ofta att folk verkar lite förvånade att inte en turk eller annan med liknande etniskt ursprung kliver ur, utan en blåögt blond svensk när jag stannar med min E38 740iL ... :-)

Själv är jag så pass frigjord att jag inte bryr mig så mycket om det, utan mest bara ler åt det. För jag är helt klar över hur världen verkligheten och samhället ser ut idag. Och jag själv har ju vissa fördomar om BMW och vilka man kan förvänta sig kliva ur en sådan.... :-)

Kanske man skulle testa och färga håret svart och se hur man blir bemött då? :-)

Jag ser det alltså mest som komiskt, och bryr mig föga om BMW nämns eller inte i tidningar. Det kan finnas många olika orsaker för varje enskilt tillfälle.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
BMW attraherar helt klart rötäggen men jag måste säga att jag tycker sviniga volvoförare är vanligare. Vore väl kostigt om det vore annorlunda med tanke på hur många raggar40s det finns i det här landet =)
Det finns många med bakåtvända kepsar under 25 som kör som skit, oavsett bilmärke. Kanske är det som Dr Tinnitus skriver, att det är de med BMW som folk lägger på minnet.

Nyss hade jag en slyngel i Toyota som låg ½-meter bakom mig och pressade i södra länken, förvisso inte så länge då han gjorde mint 10 farliga filbyten under de kilometrar tunneln sträcker sig.

Noterar med illa dold förtjusning att det faktiskt finns ett bilmärke som kör ännu värre än vad vårat märke gör, nämligen Audi..!
Och då speciellt dom sportigare Ådi-modellerna.
Vänta några år till så kanske det blir lika intressant att skriva om när det märket utmärker sig negativt.

Keep your distance!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Ett bra exempel är när vår kära lokaltidning hallandsposten skrev att om en bmw sportbil som sladdat av vägen in i tre parkerade bilar.
Vad var då sportbilen? Jo en bmw e39 (520-528) sedan, prefacelift.
Undrar hur dom deffinierar M5:an :)

//Bjerser
Jag läser iav princip nte dessa urdåliga blaskor längre. Detta efter nyheten då en JAS havererade i våras. Inget, ABSOLUT INGET i artiklarna stämde. Även på TV fläskades det på om än den ena än den andra orsaken. Felaktiga givetvis, allt för att skapa rubriker och vinna läsare/tittare! Efter det ifrågasätter jag alla nyheter som sänds eller trycks. De kan ju för fan skriva vad som hellst och den personen som inte är insatt i ämnet köper det med hull och hår

Det finns mer än BMW, nämligen SAAB... 39 GRIPEN!! ;-)
FredricF
Angående vilka som kör fortast så är det inte ofta jag blir uphunnen (måste nog erkänna min körstil är ganska mycket "nystulen") men när det sker är det enligt min privata statistik oftast en Volvo skåpvagn och det brukar stå 2.4T eller nåt liknande bakpå (jag brukar oftast bara släppa förbi).

Inom parentes så skedde idag det något ovanliga att jag blev upphunnen av en Hyundai Coupe (ni vet, Hyundais "sportbil" med hjul typ "kundvagn på ICA"). Fas grabben trodde tydligen att han körde en sportbil och jag kunde inte motstå att "skugga" honom när han gasade fullt. Sån är jag ibland ;-) Fast det är inte mycket att skryta om när man har drygt 120 pållar mer i stallet.

/Fredric
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Nåja, finns nåt som drar mer rubriker och uppmärksamhet. Lastbilar. Artikeln kan berätta om bilen som av oförklarlig anledning kom över på fel sida och frontade med lastbilen som försökte väja, ändå säger rubriken "Lastbil mosade personbil"

Typ :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.