AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.043

Hastighetsmätare bråkar, byta kombiinstrument?

Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
I min nyköpta 728a så har jag upptäckt att min hastighetsmätare "fastnar" ett tag när jag släpper på gasen. Dvs mätaren visar fortfarande 90km/h när jag slutar gasa och bilen tappar fart. Efter kanske 10 sekunder hajjar den och sen försöker hitta rätt fart igen.

Är detta något som går att fixa eller måste jag byta ut hela instrumentet?

Nästa fråga blir ju då, går det byta till ett beggat från skroten? Och om det går, funkar alla E38 eller måste det just vara från en 728a?

Jag har ju som alla andra pixelmassaker i bilen och det skulle ju sitta fint att byta ut mot ett nytt paket där både hastighetsmätaren funkar som normalt och pixlarna fungerar.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Hör med den här på personen,som fixar glappande instument på blocket.hon heter monica och har nummer 070-3612181,värt ett försök tycker jag.Ett nytt kostar 6000kr på bmw,ett begagnat funkar inte rakt av.Eftersom den behöver kodas om,o det funkar inte med begangnat,bara med nytt.
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Det fungerar visst med begagnat rakt av.
På baksidan av kombiinstrumentet har du en liten box som du flyttar över till den begagnade kobiinstrumentet.
Lite knepig infästning men fullt löstagbar.

Finns många fullt fungerande på skrotar som pixlarna lyser till 100% och de ligger prismässigt från 1200kr.

Sök på www.lagabasen.se eller www.bildelsbasen.se

Har nyligen själv bytt.

Eller om du endast vill laga ditt befintliga kombiinstrument så har jag delar till det, dock ej för pixlar utan motor med fungerande returfjäder. Då bör du vara rätt händig.

/Aimo
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Tackar för svaren!
Det verkar ju himla käckt ifall det går att köpa ett beggat instrument. Kommer alla e38 728-750 att passa?

Finns det någon bild på nätet nånstans på hur den där lilla boxen och infästningen ser ut, kanske med en beskrivning om hur man byter?
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Ingen som har något svar på mina sista frågor?
Funkar det med ett beggat från alla e38 eller måste det vara just från 728?

Finns det någon beskrivning någonstans med bilder hur man byter instrumenthuset?
I gds-guiden bskrivs ju hur man plackar bort huvudinstrument. Länk Kan inte föreställa mig att det är någon skillnad mellan 728:an och exemplevis 740:ans instrument men jag vet inte säkert.

----
Rasen nicht reisen
UUps, va lite för snabb där.. Verkar finnas olika instrument (både med IKE-box på baksidan och integrerad sådan). Prova att söka på Länk Har inte hittat någon beskrivning på hur man gör för att byta men det kanske någon annan kan..
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Jo jag har också sett nånstans att det verkar som att det finns extern och intern box. Fast jag har inte sett några bilder på hur de kan se ut. Jag kanske måste skruva ut min egen och kika efter vilken typ jag har. Är den intern så verkar man ju rökt och behöver köpa en ny från BMW som sedan ska programmeras in till min bil.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tror att den sk påhängsboxen försvann from-96
E39 har den inte alls. Vilket då gör ett beggatbyte utan kodning blir omöjligt.
Iofs så fungera ett beggat instrumenet om det är i lika utförande som det innan, men systemöverförningen mellan LCM och Instrument fungerar inte=modulationsläge då får en röd extra dot i trippmätaren.

///MVH Hasso
Länk
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Ok så det går att byta men man får en röd prick bara? Går det byta tillbaka till det gamla instrumenthuset när det är dags att sälja bilen eller kommer man få fel i den ursprungliga också pga olika kilometertal? Eller synkar de upp sig igen då och allt fungerar som vanligt?

Jag kan ju leva med den röda pricken under tiden jag har bilen eftersom jag vet varför den är där. Kanske blir svårt att sälja bilen sen nån gång i framtiden med en röd prick. Finns det något foto på internet där man kan se hur det ser ut med den röda pricken?
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Jag hittade en bild som verkar visa punkten: Länk

Är det allt som händer ifall jag sätter i ett främmande kombiinstrument i bilen? Fungerar allt som det ska i övrigt?
Och går det som sagt sätta tillbaka min gamla instrument när det är dags att sälja bilen utan några komplikationer?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är instrumentet likvärdigt, typ serienummer och lika i utrustning så fungerar det.
Jag skiftade LCM på en 528, till en beggad i 14 dagar medans LCM skickades på reperation= röd extra dot som på bilden, när jag skiftat tillbaka till den rätt LCM så korrigerade instrumentet upp mätarställningen automatiskt i LCM till rätt och röda extra dotten försvann. Det ska funka åt andra hållet också enligt den dokumentation jag har.

///MVH Hasso
Länk
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Jag var också för snabb med att svara..
Tittade in på realoem.com och såg att det fanns de med och utan box där bak oavsett årsmodell.

Lättast är nog för dig då att titta vilken modell du har. Sitter två torxskruvar uppe på kombi-instrumentet för att lossa den. Dra ut den och se efter vilken modell du har. Vill du ta ut hela så är det bara att haka loss kablarn, de är lätta att koppla tillbaka då de är färgmärkta och passar bara på rätt ställe.

Är det den med box så köper du ett likadant kombi-instrument och flyttar över boxen.
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Jag har nu kikat i Bentleymanualen och enligt den så satt den såkallade IKE boxen på utsidan 1995-1997 och integrerat från 1998-2001. Nu gäller väl den manualen 740 och 750 enbart, men man får väl anta att det är likadant på 728, 730 och 735.

Efter tips om att fixa pixelfel på forumet så surfade jag runt på Länk och såg att de även fixar andra fel på instrumenthuset. Så jag mailade och frågade ifall de kunde fixa mina problem och det kunde de!

Hastighetsmätaren skulle kosta mellan €60-100 (fanns tydligen två olika orsaker till att den beter sig som min gör.) och pixlarna skulle kosta €155 att fixa. Frakt tillbaka med UPS kostar €41 om jag ville ha COD och €28 ifall jag betalade i förskott. För att få den hämtad av UPS för frakt ner till Tyskland skulle det kosta ytterligare €50.

Jag kommer skicka mitt instrumenthus till dem om ca en vecka. Kan jag ha batteriet inkopplat under tiden instrumenthuset är borta? Jag måste kunna larma och låsa bilen eftersom den står på gatan här...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ja det kan du, MEN sätt inte tändningsnycklen i tändningslåset och vrid på den. Då kommer du att ha en ilsken röd aribaglampa lyssande när du monterat instrumentet. Lampan/instrumentet är en del av airbagsystemet och indikeras som fel om systemet aktiveras utan instrument.
Aktiveras i läge 1 radioläge.
Jag tog aldrigt bort batterikablarna när jag tog ur mina instrument för att montera kromringar tex, men inget jag rekomenderar att göra till andra.

///MVH Hasso
Länk
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Ok! Då ska jag vara försiktig med nyckeln när jag plockat ut instrumenthuset, tack för tipset!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.