|
|
|
|---|---|
|
Vilket är det bästa alternativet? 1. Att driva diskanten i mitt framsystem via huvudenheten? 2. Att driva den med slutsteget och då bli tvungen att koppla ett extra passivt filter till midrangen som då måste gå på samma kanal? Ska försöka förklara systemet. Det handlar om ett 3-vägs framsystem som drivs av ett 5 kanals steg. Kanal 1-2 driver basarna fram med fullt aktiv delning, inga problem där. Kanal 2-4 kan driva 3" midrange med full aktiv delning om jag kopplar in mitt aktiva filter innan steget. Detta skulle innebära att jag måste driva diskanten med huvudenheten fram. Alternativet skulle vara att låta steget driva både midrange och diskant med kanal 3-4 men då jag endast har högpass filter på dessa kanaler blir jag tvungen att koppla in 2 passiva filter också, ett HP till diskanten och ett LP till midrangen. Vilket är att föredra? Hoppas ngn förstår vad jag menar =) För övrigt är det ett DLS RA 50 steg som arbetar i klass AB. Högtalarna kommer från DLS Iridium serie så jag vill inte skapa några svaga länkar här... Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) | |
|
Du måste göra enligt nedan (om du inte vill skaffa annan utrustning); Kanal 1-2: Steget delar aktivt, som du skriver, både HP och LP. Kanal 3-4: Driver både 3" och diskanter. Steget delar aktivt HP och delningen mellan 3" och diskanter kör du sedan passivt med löst filter. |
|
|
Tack *Kane* Varför är detta den bästa lösningen? Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Bästa lösningen vet jag inte om det är. Däremot en av de enklare. Alternativt kan du ju driva hela framsystemet med kanal 1-2 och ett trevägsfilter. Har du ett bra slutsteg skall du inte blanda det med det inbyggda du har i huvudenheten (jag vet inte vad du har för huvudenhet). Om du har en bra huvudenhet med inbyggda 3-vägsfilter så är den bästa lösningen att skaffa ett 6-kanalssteg och köra framsystemet med. Som grädde på moset kan du också tidskompa systemet. Då behöver du ett annat steg för att driva subbasen med. |
|
|
Ok, det ljudmässiga är det viktigaste även om det kräver en omväg. Ska helt klart använda kanal 3-4, ser ingen anledning att driva hela på kanal 1-2 när jag har 3-4 med aktiv HP. Funderar på om du menar bryggat för effektens skull men steget är väldigt kraftfullt Länk så det får bli att köra mid och diskant på kanal 3-4 och bygga filter för dessa. Har en bra huvudenhet ljudmässigt men finessmässigt så saknar den tidskomp så där är den lite omodern... Panasonic CQ DFX983 om jag inte minns fel. Men du har helt klart rätt där, steget ska få göra jobbet. Känner att det blir till att koncentrera sig på att bygga bra filter... Hittade en sida i Tyskland där man kan köpa mundorf komponenter hyfsat... Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
| Nej, jag menade att köra hela framsystemet på kanal 1-2 med trevägsfilter är den enklaste lösningen. Men en bättre lösning än det är faktiskt att köra framsystemet med trevägsfilter på kanal 3-4 och dina eventuella bakhögtalare på kanal 1-2. Anledningen till det är du bara behöver HP-filter till framsystemet då, pga trevägsfiltret, men både HP och LP till bakhögtalarna om du kör dem som "rear fill". | |
|
Jag skulle inhandla ett steg till med HP filter och driva diskanterna från det. Anledningen till denna rekommendation är att jag spenderat ganska mycket tid (och pengar) på diskanter, se Länk bl.a. och vad jag dessutom funnit att iaf för diskanter så gör förstärkaren en rejäl skillnad. Jag har provat mig igenom bl.a. Genesis, Alpine V12, PG's sk 'värsta' mm. och inte blivit nöjd men till slut funnit Audison's gamla VR 203 modell (snorbilliga begagnade på eBay i Italien) och som i mina öron låter riktigt, riktigt bra. Baserat på den erfarenheten gör jag antagandet att de inbyggda hybrid-effektmodulerna i huvudenheten kanske inte är det allra bästa om man som du skriver vill undvika att skapa svaga länkar då dessa ofta är optimerade för imponerande uteffekt snarare än välljud. Alternativt kan jag rekommendera Alto Mobile UCS Pro som har allt du kan önska dig i filterväg samt dessutom tidskomp och ytterligare godis. --- Bilblogg: Länk |
|
|
*Kane* Ok, förstår vad du menar... Jag har prioriterat bort rear fillen helt, har bara en 12" sub där. Hela systemet bygger fn på 1st MW12 bak, 2st 6,5" MS6 midbas, 1 st Iridium 3" midrange och 1 st Iridium 1" diskant i varje "dörr". Det bästa hade precis som Balmgren säger, varit ett litet 2-kanals steg till. Har ett ganska schysst Pioneer 3-vägs aktivt filter liggande men i så fall hade jag velat ha ett DLS RA steg till och det börjar kännas som att det räcker nu =). Får se vad det blir, troligtvis passiv delning till att börja med, sedan kan man ju bygga vidare med aktiv delning. Ruggigt kul att bygga ljud som omväxling till allt mek iaf =) Tack för era tips! Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.