AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.991

Kvalitetens betydels på luftfilter i en modern bilmotor.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vi har i många trådar diskuterat om hur viktigt det är att man väljer ett kvalitativt oljefilter till bilen. Detta eftersom oljefiltret arbetar under hög belastning i en aggressiv miljö, samt att ett oljefilterhaveri får mycket kostsamma följder.

Nu undrar jag, hur pass viktigt det är att man väljer ett luftfilter av hög kvalitet för användning i en vanlig bilmotor. I den här tråden kommer vi INTE att prata om sportluftfilter, utan enbart begränsar oss till insatsfilter av originalformat (dvs "engångsfilter av papp-material").

Jag tror att filterkvaliteten har ingen eller mycket liten betydelse för motorns välmående och funktion. Detta motiverar jag genom att förklara luftfiltrets roll i motorn.

Luftfiltret syftar till att förhindra partiklar (som t.ex. damm, smuts, sand, insekter mm) från att sugas in i motorn. Ett bra luftfilter skall ha en hög filtreringsgrad men ändå tillåta ett bra flöde.

Eftersom det i en insprutningsmotor i förväg (av styrenheten) bestäms vilken mängd luft/bränsle som ska sprutas in i motorn, vill jag tro att skillnaden i flöde mellan ett bra och dåligt filter inte påverkar motorns förbrukning, möjligen kan det ge en nominell reduktion av högvarvseffekten, men knappast en märkbar reduktion.

Jag tror att även de sämre / billigare luftfiltren på marknaden ger en tillräckligt noggrann filtrering av insugsluften.

Om vi utgår från att Biltema säljer marknadens sämsta luftfilter och BMW marknadens bästa. Så vill jag tro att en insprutningsmotor inte mår sämre ett biltemafilter.

Nu hoppas jag att någon kan slå hål i mina teorier, så kanske vi kan reda ut det här med luftfilter.

__
Bilblogg:
Länk
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Min 3.0S -72 har i nästan hela sitt liv körts på filter av "BILTEMA"-kvalitet (oftast från just BILTEMA) och mår efter 73.000 mil förvånansvärt bra! Den går fortfarande dagligen!

Alla andra bilar jag har/haft har alltid körts på filter av "BILTEMA"-kvalitet utan problem!

Av praktisk erfarenhet ser jag inget som helst skäl att ändra på det!

Per L
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Jag tror inte heller det gör någon större skillnad för motorns livslängd. Hur många filtertillverkare finns det egentligen? Jag har fått uppfattningen att det finns relativt få som säljer sina filter under olika märken.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Med tanke på att konstruktionen är extremt simpel finns ju inte så mycket som kan gå fel. Å andra sidan är inte heller kostnaden speciellt blodig för ett original varför jag personligen inte skulle jaga hundralappar på en sån sak.
Transocean
På Micro försökte dom att kränga mig ett K&N-luftfilter för 800 spänn; ett sånt som passar originalbox. Jag kommenterade det höga priset och då sa säljaren att man slipper i alla fall å byta så ofta, detta går minst 10 000 mil bara du tvättar och oljar in det!

Ok, men mitt Mahle har nu gått 10 000 mil och jag bara dammar av det varje gång jag håller på och fixar lite, funkar hur bra som helst. Så jag, även biltemafiltret tror jag på!

Både min och frugans bil har Biltemas 10w-40 delsyntet i motorn, frugans Saab har dessutom ett oljefilter från Biltema, det filtret väger inte lika mycket som ett Mahle filter men dom har fungerat trotts allt...så vete fan om allting tema säljer är skit så som det påstås?

Juha
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Juha: Oljefilter och filter har vi redan diskuterat och det finns info om skillnaderna mellan bra o dåligt filter.

K&N är sportfilter, även om det är insatsfilter.

Per: Eftersom du har en förgasarmotor i din bil, borde förbrukningen i teorin skjuta i höjden om du använde dig av ett filter med dåligt flöde.

Anders: Kostnaden är inte problemet, utan jag vill lära mig mer om betydelsen av filterkvalitet for motorn.

__
Bilblogg:
Länk
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Mugge:

Om jag använde ett filter med dåligt flöde så har du säkert rätt även om "skjuta i höjden" kanske är en lätt överdrift!
Det förutsätter ju förstås att jag använder filter med dåligt flöde! Finns det något som tyder på det?

Sedan har jag faktiskt haft insprutning på min gamla 3.0S de senaste 20-25.000 milen men det är ju inte lätt att veta!

Per L
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Per: observera att vi pratar utifrån ett hypotetisk scenario för att kunna få fart på diskussionen om skillnader i kvalitet. Vi skulle ju då utgå från biltemas filter var det sämsta på marknaden och då flödar den kanske inte optimalt.

__
Bilblogg:
Länk
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Hittade några tester dock mest sinsemellan sportluftfilter.
Ett filter som filtrerar dåligt kommer ju "blästra" motorn invändigt och sakta men säkert bryta ner toleranserna känns dumt att chansa med något himpa filter när följderna KAN bli enligt ovan! Jag tror att A & O är högkvalitativ motor olja samt ett riktigt anpassat märkesfilter för ett långt motorliv:-)

Länk Länk
Länk

Mvh Danne
Var inne på biltema idag tyckte jag såg WIX lådor i filterhyllorna.

WIX bra märke? Kan man anta att alla Biltemafilter är WIX?
Never mind, sökte lite på WIX. Inte helt positiva grejer.
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Det är ju inga bubblor vi kör med här. Man _MÅSTE_ inte total renovera motorn varje 10kmil. Motorer av färskare snitt är gjorda av så fantastiskt fina legeringar så man behöver nog inte fundera så mycket på att motorn blästras inuti, såtivida att man inte kör med K&N förståss..
Har man ett normalt pappersfilter så är man nog ok i min mening. Oljan däremot får nog vara av bra kvalite..

Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Men frågan kvarstår ju "Har man ett normalt pappersfilter så är man nog ok i min mening. Oljan däremot får nog vara av bra kvalite.." vågar du sätta att man NOG är ok på din motor med (om du nu menar biltema filter?)!

Mvh Danne
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Detta är ett Wix filter =original Land/Rangerover som inte ens i närheten klarat serviceintervallen på en BMW M62TU -02 motor..(Range Rover)
Länk
BMWs filtertillverkare förstärkte sina filter, när dom upptäckte att det blev problem vid 2500 milsintervallen redan år 2000 på de bilar som kortkördes med många kallstarter. oljan blir aggresiv och löser upp pappret-
Reperationskostnaden gick på 235.000 kr den hämtades i Örebro av Land Rover Stockholm.

///MVH Hasso
Länk
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Intressant Hasso.

Jag reagerar på att ingen nämner körförhållanderna,är som sagt stor skillnad om man bor i stan eller på prärien.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Hasso: liksom i Mugges tråd om oljefilter så ifrågasätter jag verkligen om Wix är skit, bara för att en Rangerover råkat haverera? Reklamationer och fabrikationsfel finns på ALLA filter, inklusive Mann och Mahle. Det som avgör om Wix är skit eller inte i Rangerover fallet tycker jag är om de nu inte skulle ta detta på allvar och uppdatera sina filter så att de fungerar med långa serviceintervall. Det kan även vara en olycklig omständighet att just detta filter havererade, och inget konstruktionsfel.

Jag har kört med alla dessa filter i olika omgångar, på olika bilar, liksom sålt alla tänkbara fabrikat till verkstäder i många år. De enda filter jag någonsin haft seriösa problem med är FRAM.

För att svara på frågan om luftfilter så är min erfarenhet att så länge man håller sig till givet serviceintervall så spelar det ingen större roll vilket fabrikat man använder. Kör man däremot 10000 mil med samma filter (vilket inte är att rekommendera ÄVEN om man dammar av det emellanåt) så kan det nog skilja mellan lågbudget och dyrare filter. Dåliga fabrikat har ibland en förmåga att vittra sönder.

mvh
Jeppe

mvh
Jeppe
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Filter kvaliteten har med största sannolikhet betydelse.

Jag kan inte ta något bra exempel i små motorer (läs bilmotorer).

Jag jobbar med stora maskiner 10000BHp och uppåt.

Mina besättningar har en förmåga att vira stora vilon dukar (en slags luftfilter) runt insugen, inte helt sällan blir dessa enormt skitiga innan de byts. Går man fram till en maskin (motor) med rejält skitigt luftfilter och river bort det kommer man både märka (höra) och kunna mäte stora skillnader.
Då framför allt i avgas temperaturer.

Om en motor inte får tillräckligt med luft till sina cylindrar för att optimera (kyla/blanda/spola) förbränningen så stiger givetvis avgas temperaturerna.
Som vi alla vet så är det inget som direkt mäts eller övervakas på en bilmotor.
Men, det har en enorm betydelse för motorns prestanda och livslängd. (kolvar/kolvringar/olja/avgasventiler...) allt påverkas av avgastemperaturen.

Hur kan man då dra en parallell till en bilmotor. Ja, det vete f*n. Min erfarenhet säger dock så att ju billigare filter, desto oftare bör det bytas.

Blir ett filter igensatt, då kommer motor skapa ett rejält undertyck på filtrets sugsida, filtret havererar och börjar släppa igenom skadliga particklar, plus ökade avgas temperaturer. Du kommer få en slipande effekt mellan kolv och cylinder foder, vilket resulterar i att det börjar komma ner skit och förbrännings rester i oljan. Resten är ganska så enkelt att räkna ut. Resultatet av detta är ofta ganska enkelt att se, åtminstone om man lyft en kolv eller så. (längsgående skrap/slipmärken) En kolv som går i/under ideala förhållanden skall inte uppvisa några diagonala repor alls.
Höga avgas temperaturer kan bero på dåligt eller igensatt luft filter (kan bero på en massa andra saker också...) Detta resulterar i brända ventiler, kolvtoppar och försämrad smörjning för kolvringar/cilinder foder...

Nu råkar jag vara BMW lös, men jag är säker på att det står ett my värde på vilken storlek av particklar BMW accepterar släppa in i sina motorer. Jag rekomenderar starkt att följa detta, plus service intervallet rekomenderat av filter eller bil tillverkaren.

Hoppas att ovanstående upplyste er lite om hur det hela hänger ihop.

/Pontus
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Tack Hajen för ett mycket informativt inlägg. Detta var precis vad jag var ute efter med tråden.

__
Bilblogg:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.