|
|
|
|---|---|
|
Kan någon hjälpa mig? Hämtat en 335D från Tyskland, kört o gasat utan problem. Har chippat den nu och när jag gasar fullt med den typ stillastående och när jag når ca 220-230 så går den i nödläge och ställer inte om sig förän jag har startat om bilen? Blir bara så när motorn får jobba i hög växel tex 5:an. Felkod: ngt med laddtrycket. Har chippat om den och ställt laddtrycket till original men samma problem återstår? Någon som har en ide? Är det vår diesel? Partikelfiltret? | |
|
Vad är det för chip? //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
| TMC chip, flashad i boxen....... | |
|
Tja, det är väl rätt uppenbart att det är chippet som har ställt till med något. Om problemen började efter chippning och kvarstår när du återställt den till original så låter det som att något gav upp vid chippningen. Läs av felkoder så kanske du får svaret. |
|
|
Kan mycket väl vara våran dieselkvalité. Prova att trycka i lite V-power diesel om du hittar det. Annars Citydiesel som skall vara lite renare. Jag skulle plocka bort trimmet och det inte funkar. För dyra kostnader om det går galet. |
|
|
Felkoder: Avgastempsensor före kat-signal för hög. Laddningstrycksreglering lågtryckssteg, regleravvikelse - Laddningstryck för hög/negativ regleringsavvikelse. Från BMW DIS program......... Funderade också på vår Diesel om den är kass jämfört med Tyskarnas? Annars får man lägga i original programvara, nollställa alla felkoder o testa igen? Sen kan BMW klura kanske när den är original så inte garantin flyger... |
|
| Laddtrycket är original men "railpressure" är trimmat enligt trimmaren själv....... | |
| Testa återställ allt till original, om problemet försvinner då så får du prata med utvecklaren av trimprogramvaran. Är ingen expert på dieselbränsle, men vi har väl renare diesel i Sverige (mindre svavel), hur det påverkar trimningen kan nog bara TMC svara på. | |
| Återkommer med svar imorgon Tis. Ska återställa den.... | |
|
Jag har hört om en 535 som fick problem vid chippning och gick i "nödläge". Där kunde de återställa det, efter att de tagit bort chippet.. Du borde väl kunna gå tillbaka till firman ? |
|
|
Hoppas de fixar sig skulle ju vara riktigt tråkigt om de är något alvarligt eller om garantin inte gäller:( Men är det inte motor garanti från försäljaren av "trimmet"? When batman takes a vacation he does the Gumball |
|
| Bilen är återställd nu och fungerar som det ska. Men tråkigt att inte ha chippat den..... | |
|
Finns ju Promotech till 335D. Polaren har på sin och den fungerar klockrent. 335 hk och 655nm i vrid med deras CR519+ box. Länk //amullo --- |
|
| Han ska programmera om den på ons igen, stor sannolikhet att partikelfiltret spökade. Sänker "railpressure" och testar. Återkommer med svar och tack för alla svar. | |
|
låter som att motorn får för lite soppa pga olika orsaker = för högt ladd iförhållande till bränsle. vilket stämmer överens när du säger att det gäller 5:ans växel och i hög hastighet vilket kräver fullt flöde från pump till spridare pumpen har nämligen fullt tryck hela tiden till skillnad mot "gammelpumparna"och chippet gör att "magneten" är öppen en längre tid för att kunna ge på mer bränsle.och inställningen i chippet kanske är för högt relaterat till vad pumpen klarar av att ge?? min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Akta så du inte hamnat hos en "amatörpillare" finns många i branschen som inte förstår att kostnaderna kommer efteråt, ofta 10x högre än vad chippet i sig kostar... Mvh Asken |
|
|
Nordictuning har tydligen börjat med chipp till BMW's dieslar. Viktigt när man chippar diesel är att man ska undvika seriellkopplade boxar som lurar bilens system med "falska" parametrar (KCR som exempel). Då dessa tydligen ska göra mer skada än nytta. Källa: Drboost på stcs.nu (jobbar med motorutveckling på saab). |
|
|
Saab har ju å andra sidan inte gjort några personbilsdieslar själva någonsin... //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Bekeris: Varför skulle inte samma sak gälla seriekopplade boxar till bensinmotorer? //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
Efter tips från en seriös svensk och verifikat av mina tyska verkstadskontakter finns det bara en seriös tunare av commonraildiesel: Länk Ett besök hos dom rekommenderar jag och driver du en verksamhet, d v s juridisk person så är det ju fakturerbart. Lycka till! Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.