|
|
|
|---|---|
tornet |
Hej, nu har lillbeemern gått sönder riktigt illa... Efter en resa i ösregn mellan Malmö-Laholm lät våran lilla 318is riktigt illa i motorn. Vi stannade bilen vid ett rastställe och kunde snabbt konstatera att det bara återstod att bogsera bilen till någon bra verkstad som kan BMW. Nu har verkstaden hört av sig och det verkar bli kusligt dyrt att åtgärda felet, ca 8000kr för delar och 6000kr för jobbet. Verkstaden sa att denna delen inte gick att få tag på i sverige, utan de skulle kolla i tyskland, alt menade de att det var bättre att köpa en begagnad motor och byta. (de hade inte ens reservdelsnumret i databasen!) Jag har lagt upp lite bilder som verkstaden tagit i "mina bilar" här på autopower. Man kan se vad det är som har gått sönder på dem. Själv har jag aldrig hört talas om detta problem innan och det hade inte verkstaden heller. Jag har letat på realoem.com men blir inte klokare för jag hittar inte nån bra bild på den trasiga delen. Jag kan tillägga att bilen inte körs "hårt" eller vårdslöst, bilen är min sambos och hon kör den väldigt lugnt och fint. Dessutom har vi precis servat den med en Engineflush i Malmö samt innan vi köpte den vart den renoverad i toppen. Nu till frågan: Någon här på forumet som sett/varit med om liknande innan? Någon som har en beg M42-motor liggandes hemma eller denna unika del på reservdelsmotor? Jag vill gärna bli kontaktad i så fall!! Gör inte idag det du kan göra imorgon. |
tornet |
Tyvärr har mitt poweruser-medlemskap slutat gälla så jag kan inte ladda upp bilder just nu. Ska fixa det eller så löser jag en tillfällig server. Gör inte idag det du kan göra imorgon. |
|
Vad är den "hemliga" delen då?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
tornet |
Här kommer länkar till bilderna: Länk Länk mvh tornet Gör inte idag det du kan göra imorgon. |
ASA racing |
Det spelar egentligen ingen roll vad delen heter, en reparation av motorn till kostnaden av 14.000:- är ej ekonomiskt försvarbar. byt istället motor. Det är trist när nått sånt här händer, jag lider verkligen med dig... |
ASA racing |
Fy fabian, ser ut som att kamkedjan gått av & slagit hål i kåpan. Har ventilerna krockat med kolvarna? |
tornet |
Vad jag vet är kedjan fortfarande hel? Bilen står tyvärr i Laholm i skrivande stund så jag har inte sett eländet själv :( Faktum är att bilen fortfarande startade och gick på tomgång efter vi bogserat den till verkstaden. Lät som fan men gick som sagt, så jag tror allt annat är helt. (Lät den sedan vara avstängd tills den blev isärplockad och då såg det ut som på bilderna.) Mail från verkstaden tidigare idag: "På bilderna ser du att det saknas ett drev, det är avbrutet från kåpan, (det är med på den andra bilden) Kamkedjan har också skavt i den yttre kåpan. För att byta den inre kåpan måste man plocka ned oljetråget, för att plocka ned oljetråget måste man sänka ner framvagnen." Önskar bara jag haft bilen här i Malmö... |
ASA racing |
Jag har personligen aldrig tidigare sett kamdrevet lossa från sitt fäste? Min första spontana tanke, var att det ev, skett någon kemisk reaktion i samband med engineflushen? Eller att något spolmunstycke skadat metallen. Kolla med dem som gjort genomspolningen av motorn, vart de har gått in i motorn,mm. |
ASA racing |
Att kamdrevets fäste gått av kan även bero på att personen som renoverade toppen ej följde åtdragningsmomenten. Drar man åt för hårt så ger det med sig till slut. |
|
ASA racing Ursäkta frågan, men vilken åtdragningsmoment avser du? I mina ögon ser det ut som en utmattningsskada som inte borde påverkas av åtdragningsmomenten för toppen. Om det är toppen du avser så låter det långsökt, men ingenting är omöjligt. Om man skall fixa motorn så är det enklare att plocka ur motorn än att sänka framvagnen osv. (Sänker man framvagnen kaske man bör göra framvagnsinställning osv. Att byta motor är troligen det billigaste alternativet. Hur ser bilen ut i övrigt? Ibland kan det vara billigare att köpa annan bil. E |
|
|
Delen? Nr 1 se länken nedan. Länk E |
|
|
Jag har en -90 318is som är till salu. Jag hade tänkt att försöka besikta henne i dec. Den 15:e ska hon in på byte av framhjulslager. Kända fel, rost och dåligt batteri. Kört på SLX olja de sista 3 åren. Hon har rullat 21-tusen mil. Tänkte försöka få 4000kr obesiktad och 6000kr om besiktad. |
|
tornet |
Sparc: Det låter intressant, om din motor är frisk så kanske vi kunde göra affär. Problemet är väl avståndet mellan Malmö och där du bor. Jag ska kolla lite med min sambo och se vad hon säger. Jag älskar ju den här lilla bilen och kan inte förmå mig att sälja eller (gudbevaremig) slakta den. :( Du kanske kan maila mig din epost-adress till tornet@lycos.com? Gör inte idag det du kan göra imorgon. |
|
Tornet: Mailade dig precis. |
|
|
Var i Laholm står bilen? Kanske lite sent nu men det finns en riktigt bra BMW verkstad här. Förresten, räcker det inte med att byta toppen? Kanske enklare att få tag på en hel motor. /Fredrik Trottoarkantshatare Min 330i Länk |
|
tornet |
Sparc: Du har mail. ASA: Tack för input, det uppskattas! Jag tror dock inte att Engineflushen har påverkat, de sprutar in en motorolja som sedan sugs ut och det upprepas x antal ggr. Efter det fyller man med ny olja (Valvoline helsyntet valde vi på rådgivning, kanske inte var bra olja?) Hur menar du med åtdragningsmoment? Kamdrevet på vår bil var ju avbrutet från kåpan. Fredrik M: Bilen står inte riktigt i Laholm, en bit utanför. Vad heter den verkstaden du tänker på? Toppen ska enligt uppgift vara OK. Tack allihop för all information! |
|
Lasse Palett är duktig på BMW. Länk /Fredrik Trottoarkantshatare Min 330i Länk |
|
tornet |
Fredrik M: Det var ju skönt att höra då det är där den står :) Gör inte idag det du kan göra imorgon. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.