AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.835

Var kan man köpa en mätare för små moment?

När man ska ställa in rätt förspänning på lager i t ex bakaxelklumpar eller styrväxlar så brukar verkstadshandboken ange att man ska använda en mätare för att kolla momentet när axeln vrids. Mätaren brukar även finnas med på bild. Se t ex i denna beskrivning:

Länk

Ofta är det frågan om väldigt små moment från en halv till några få Newtonmeter.

Någon som vet var man kan köpa en lämplig mätare för detta ändamål?
Elfa har en del för typ 0,6-6 Nm sen finns det ju moment skruv mejslar finsn säkret som Snap-on för en mindre förmögenhet med..*L*

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Själv gjorde jag det enkelt för mig!
Jag skruvade fast en hävarm i axeln jag skulle mäta momentet på!
Finns inget ställe att skruva fast hävarmen kan man skruva fast hävarmen på en slangklämma eller avgasklamma som sedan kläms fast på axeln.
Sedan hängde jag en konservburk längst ut på hävarmen och fyllde den med muttrar eller annan vikt!

Ex.
Burk+ vikt= 0,1 kg
Hävarm= 0,2 m
Detta ger momentet 0,1*0,2= 0,02 kpm (0,2 Nm)

Sedan är det bara att fylla på med muttrar tills axeln börjar vrida sig! Och så väger man burken och räknar ut momentet!
Ett alternativ är att flytta ut burken längre och längre ut på hävarmen tills axeln börjar vrida sig.

Per L
Be
278
Bengt C
523i -96
Trevligt med folk som har lite praktisk uppfinningsrikedom!

Tilläggas ska att armens längd ska mätas vinkelrät mot lodriktningen. Om den riktiga armen, av ett eller annat skäl, inte går att sätta horisontellt, får man försöka syfta måttet mellan lodlinjen och axelcentrum.

Vad skruvarna och muttrarna väger kan man ta reda på med en hushållsvåg. Har man ingen sådan, kan man ta ett kärl med vatten. 1 L väger ett kg. Mjölkförpackning. Kesoburk 200 g o.s.v.
ha
38
hacken
E61 520i -10
Rimligtvis måste man väl även räkna med vikten på "hävarmen"

Bättre sent än aldrig!!!!
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Hävarmens vikt skall naturligtvis också räknas med... om man är petnoga!
Momentet den bidrar med är dess vikt gånger halva hävarmens (horisontella) längd!
Sedan är det en annan sak att dess vikt förmodligen inte påverkar mätresultatet i någon högre grad i praktiken.

Man har ju också effekten av startmomentet. Dvs momentet att få axeln att börja vrida sig är högre än det moment som behövs för att fortsätta att vrida axeln.

Självklart fungerar bara min metod så länge hävarmen är horisontell eller däromkring. Annars ändras hävarmens längd under mätningen. Med dålig mätnoggrannhet som följd!

En annan faktor är att nya grejor (packboxar, kugghjul, lager etc har högre friktion än använda grejor. Högre friktion= behövs mer vridmoment.
Så frågan är ju om man skall ställa in en gammal styrsnäcka eller diff på samma moment som en ny!? Jag brukar lägga mig litet lägre på gamla grejor

En tredje faktor är att vissa lager behöver snurra några varv innan dom "satt sig" ordentligt. Gäller tex diffens pinjongaxel där det ofta sittet två koniska rullager. Glömmer man snurra på lagret innan momentmätning kan resultatet bli att man omedvetet ställer in vridmomentet för lågt.

Det finns således en hel del osäkerheter när man mäter som gör att mätresultatet knapast blir blir "exakt"! Men tillräckligt bra kan det bli!

Per L
Tack för era tips! Troligen SBS men hittar dock inte mätarna hos Elfa.
Helt klart SBS: Länk

Absolut! Tack för länken!
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

3117 riksdaler!!!
Den va tamej tusan värd sin vikt i guld nästan! =o

MVH Patrik

"TRISS I 6:OR"
En av dom: M635 Länk
Moms på det sen..*LOL*

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Är egenföretagare! så jag räknar inte med sånt!! =) LoL

MVH Patrik

"TRISS I 6:OR"
En av dom: M635 Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.