AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.122

xDrive och manuell låda?

Någon som kör med följande på 3-serien och 6-cylindrigt? Anledningen till min fråga är att säljaren på BMW starkt avrådde för denna kombination (på 335 touring) då det dels förstör 2:ahandsvärdet enligt honom, samt blir ryckigt och konstigt. Jag kör Audi 3.2 quattro manuell idag, och tycker det är en prima kombination, visst kan det rycka lite vid start, men det är en vanesak.

Nästa fråga (som jag även har ställt i en annan tråd) är rörande körglädje vs. xDrive, sumpar man mycket av körglädjen hos 3-serien med xDrive? nån sa att direktheten i styrningen blir negativt påverkad, men tyvärr har jag itne hittat ngn 335xi att provköra för att utvärdera detta ännu :(

2 tester som ger xDrive goda betyg;

Teknikens värld;
Länk

Hittade även en hyllning till xDrive (i 3-serien) hos journalistpolarna på AMS;
Länk

Tacksam för att höra åsikter om xDrive i 3-serien, och då gärna till 335 bensinaren om det är ngn här som kör den, med manuell låda i synnerhet!
Kör tyvärr inte 335:( är verkligen ledsen över detta;)
Att andra handsvärdet skulle sjunka beror på kanske om du säljer den inom 1.5 år så kan ja nog hålla med om detta. Men om du istället kanske har tänkt ha den i +3år så skulle jag hellre tro att de kanske ökar värdet lite eftersom att det antagligen blir väldigt ovanlig + många unga förmågor som får råd med den o vill ha manuell:P
Rörande Xdrive klart de blir inte som en "riktig" BMW med bakhjulsdrigt men en underbar bil ändå:) Lycka till!

When batman takes a vacation he does the Gumball
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Jag har bara kört X3 med Xdrive och jag tycker det förtar körglädjen en del eftersom det är ett såpass säkert system. Det är sjukt svårt att få till en sladd! Så fort det börjar bli tendenser till överstyrning skickar den bara drivningen till framhjulen.

Man ska sikta på att vara bra!
Drivningen ligger ju 40/60 hela tiden, och det är väl det som är min största oro - att direktheten och styrkänsla/respons förtas pga. konstantdrivningen fram..?
Jag har testat både 325 coupé och 325iX coupé av senaste modeller. Båda automat. Vanliga 325 känns lättare och snabbare att styra in i kurvor med. Likadant med vikten i acc, 2wd är kvickare iväg. X:en kändes lite tyngre i början men väl i kurvor så var den ruggigt kursstabil. Stor skillnad i beteende om man släpper upp eller trampar till på gasen mitt i kurvan. X var tryggare och trotts att jag försökte lagom mycket så fick jag aldrig varningslampan att lysa. Den låg som det beryktade strykjärnet... Hur ryckiga de är med manuell låda kan jag inte svara på, men jag tror inte det är så farligt om du är van vid den kombinationen. Som wsemme säger så behöver X och manuell inte vara till nackdel om du tänker äga bilen en längre tid. Mitt val hade fallit på X.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.