AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
829

vad kan var felet på farthållaren

pa
95
pata N
bmw 528ia 98:a
tja undrar om någon vet vad det kan va för fel på min farthållare den funka när jag köpte bilen men sen än dag jag skulle ut åka så funka den inte så jag undrar om någon kanske vet vad som brukar strula med farthållaren

pata N
Vantage
I min 98:a hade en kabel i rattstången skavts av pga justeringen.
Kolla detta först !!

Niclas
Hej,

Förutsatt att du har manuell vx-låda:
Som en ren gissning skulle jag föreslå att du kollar de båda kontakter som sitter ovanför kopplings- resp. bromspedalerna (den senare i kombination med bromsljuskontakten) och som "bryter" farthållaren när du kopplar ur resp. bromsar. De kontakterna är ju utsatta för slitage varje gång du kopplar ur eller bromsar, vare sig du har farthållaren inkopplad eller ej

Ett enkelt sätt att kolla om det kan röra sig om ett sådant slitage, där alltså kontakten från att vara konstant sluten när resp. pedal är uppsläppt har övergått till att förbli konstant öppen, kan vara att trycka upp pedalen lite extra med foten under det att du försöker koppla in farthållaren. Den extra lilla knuffen kan hjälpa till att överbrygga det lilla spel som uppstått.

Jag märker själv på min bil hur jag bara behöver nudda kopplingspedalen för att farthållaren skall släppa, så jag är fullt beredd på att behöva åtgärda detta så småningom.

/Lennart
pa
95
pata N
bmw 528ia 98:a
tack för svaren då vet man vad man gör ikväll då ska kolla alla tips så får man se om det funkar sen

pata N
Kolla vajern som sitter vid insuget.. Brukar hoppa av om den inte sitter rätt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.