AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.167

renovering och uppgraddering av m30

Visa användare
588
Grym&Elak
320d T -12
635 Csi -88
Hej

Jag planerar att renovera och uppgradera min m30 3.5. Jag är intresserad av länkar till lämpliga sidor.

Jag är också intresserad av förslag på modifieringar att göra. Jag är inte ut efter endast toppeffekt, utan mer kraft över hela registret.

mvh
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Vad har hänt med motorn?

I princip kan man säga att ett välskött motorblock "aldrig" behver renoveras (73.000 mil hittill på min E3 M30 och ca 30.000 mil på min 635-motor)! Förutom nya packboxar till vevaxeln då förstås (efter 50.000 mil eller så).

Toppen däremot kan behöva en genomgång då och då! Främst nya ventiltätningar men även nya vipparmar och vipparmsaxlar om det tickar högt och ventilspelet är OK! Kamaxeln har inte heller så värst lång livslängd!
Har den gått långt (50.000 mil eller så) kan ventilstyrningarna vara slitna också!

Summa av kardemumman är att om inget havererat så borde det räcka med att demontera toppen och renovera den!

I denna länk hittar du hur man plockar isär och ihop motorn Länk

Andra modifieringar får övriga på forumet hjälpa till med!

Per L
Visa användare
588
Grym&Elak
320d T -12
635 Csi -88
Hej

Det är så att den knackar som en 70 tals diesel när den är kall och framförallt under belastning. Sakkunniga talar om kolvspel och andra kolvrelaterade saker. Nu är detta inget akut problem sägs det. MEN det är inge kul att köra en fin 635 som låter diesel :-( Så då känns det som det är läge att renovera hela motorn.

Så jag söker sidor där det säljs motordelar så jag vet vad en renovering går på, och var jag ska lägga ribban.

mvh
Visa användare
588
Grym&Elak
320d T -12
635 Csi -88
P.S

Tack för länken. Den kommer att komma väl till pass.

Bosse
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Här är några ställen du kan köpa delar hos
Länk
Länk

Per L
Visa användare
588
Grym&Elak
320d T -12
635 Csi -88
Tackar

mvh
/Bosse
Sp
64
Spray
325iC E30 -91
Låter på din beskrivning som den behöver lite uppfräshning,

skulle rekomendera denna länk

Länk

Visa användare
588
Grym&Elak
320d T -12
635 Csi -88
Tro det! Renoveringen ska vara min hobby på kvällarna när jag borta å jobbar. Ska kolla länken i morgon, tackar.

mvh
/Bosse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.