|
|
|
|---|---|
| Har haft min bil i tre år. Hur länge brukar man kunna ha batteriet? Hur länge kan man ha den stående typ i Skåne och kunna starta den på vintern? Man ser ju på bilfirmor att dom laddar bilar hela tiden som står. | |
Transocean |
Bilfirmornas bilar som ibland står väldigt länge körs nästan inte alls, däremot kollar spekulanter stereon, ljus, om den startar och hur den låter osv. Batteriet töms mao ganska fort. Min gamla e34 har ett 8 år gammalt batteri som väcker m60:n direkt sommar som vinter. Så du kan nog känna dig lugn skulle jag kunna påstå. |
|
Hej, Bytte batteriet på min i maj. Det var då över 7 år gammalt. Bytte då i förebyggande syfte. Märkte inga tendenser till att det höll på att ge upp. Kompisens far har också en e39 av 99 årsmodell. Batteriet i denna lade av strax efter att bilen blivit 7 år. Kör du normalt så skall orginalbatteriet hålla ca 7 år. Men allt kan ju hända... Skadar inte att ladda det några ggr per år. //Håkan |
|
|
Tom i norr: Batterier mår bara bra av att vara fulladdade eller åtminstone fullt bulkladdade (ca. 80-90% av fulladdat) så ofta/länge som möjligt. Då håller det länge, uppemot 10-15 år. Problemet med blybatterier är att de är stenåldersmässiga, de behöver bli fulladdade med spänningstabiliserade laddare som t.ex. ctek 2-3 gånger per år för att inte tappa i kapacitet, gärna oftare - framförallt vintertid. Mvh |
|
| Jag bytte batteriet på min 525:a i våras. Det var originalbatteriet, och bilen är av 1993 års modell, så batterier kan hålla rätt länge :P | |
|
Hej hopp. Jag bytte på min 540 i Januari 2005, då var bilen lite över 3 år gammal. Felminnet hade tagit upp att bilens batteri varit urladdat vid ett par tillfällen så jag bytte också i förebyggande syfte. Dock så kan jag varmt rekommendera en C-Tek laddare, värd varenda krona:) Jag brukar ladda upp batteriet flera ggr/år, speciellt på vintern då kallstarterna säkert drar lite mer ström. Dessutom har jag som det heter på Bmw språk " en ogynsam körprofil" dvs. många korta turer samt mycket stadskörning. Jag köpte dock inget original batteri (det som satt i var 90 Amp) utan slog till på ett Tudor Tech-Tronic som var på 100 Amp (ju större desto bättre, vad jag har förstått:) Det fungerar klockrent:) Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Ett bilbatteri håller normalt 7-8 år beroende på användaren.Ett batteri mår bra av att cyklas (inte på pakethållaren....he he) eller belastas ner till typ50%,men i dagens moderna bilar tar allt mängder med ström även på en stillastående bil.Då bilen inte används på länge typ i en bilaffär blir batteriet fort dåligt. I en gammal som en 2002a från 1970 kan batteriet vara i 10 år utan problem(kvalitetsbatteri) Medans i en E60 med lite då och då körning bara 4-5 år. Allt beror på den nya elektroniken med snabbladdande generatorer som knäcker batteriet. /Jonas.B. It´s not speed that kills... It´s the sudden stop at the end.... |
|
|
Tja Om batteriet är dåligt byt ut det. Annars så om bilen står över vintern då skulle jag skruva ur det, å ladda upp den, förvara den inom hus. ställ den inte på ett betonggolvet lägg gärna nåt under batteriet. Kolla nivån i batteriet innan du laddar den. (om den inte är underhållsfri.). mvh micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.