|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 523a som beter sig lite märkligt, om man kör lite fortare/hårdare 125+ då ligger tempmätaren i mitten, det gör den också om bilen står på tomgång och för de mesta när man kör i stan. Om man kör lite lugnare t.ex. 70-80 på femman då går tempmätaren ner lite grann(kanske 4-5 mm till vänster om mitten på mätaren). Den går aldrig varmare än till mitten där den ska vara. Jag är ingen expertmekaniker alls men det känns inte som vattenpumpen, utan snarare termostat och termostathus för den går lite kallare än den ska. Vad tror ni? | |
|
Hej, ett vanligt fel är att termostathuset går sönder. Då är det fästena för termostaten som spricker sönder. Detta medför att vattnet går förbi den stängda termostaten och bilen går för kallt. Med detta ökar även bränsleförbrukningen. |
|
|
Ja jag tycker att det borde kunna vara det. Ska försöka få tag i en termostat och termostathus imorrn. Det dumma är ju att mekonomen bara säljer termostathus+termostat till 98- innan dess har de bara termostater. Får se om jag tar hem en vattenpump också. |
|
| Som du säger själv,lika bra att byta vattenpump på samma gång,när du ändock håller på.Waarvest.se rekomenderar jag starkt,bra priser o snabb leverans.Men du kanske har väldigt bråttom... | |
|
Jag har liknande problem i min med pendlande temperaturmätare fast den kommer aldrig helt upp i temperatur och har dessutom dålig värme. Borde väl vara termostaten? Kan man köpa endast termostathuset på bmw? Bilen är en 520 tillverkad -97 och har alltså varianten där termostat och termostathus kan säras. Ser man på termostathuset om det är sprucket och behöver bytas? |
|
| Låter som termostaten till 99%.försäkerhetskull byt huset också... | |
|
Kolla med bmw innan du köper på mekonomen. Kan vara billigare ibland. /Anders |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Termostathus kan du bara köpa på BMW till modeller före 09/98. kostar ca 150 spänn. 85% sprickor vid återmontage och orsakar läckage och ogjort arbete och besvär. Plasten åldras ganska fort av värmen och blir spröd. De termostater inklusive hus som fästöronen går av på är efter 09/98 M52TU och dessa kan köpas lite var som helst. ///MVH Hasso Länk |
|
Dessutom smälter packningen (!) i termostathuset har jag fått erfara. Kolla så systemet är ordentligt luftat också. |
|
|
Jag bör alltså byta både termostat och termostathus samtidigt? Endast termostathus kostar 190:- på bmw och ett paket med termostat och termostathus går på 550:- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.