AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
621

Tappar kraft och dör , 540ia -96

Kj
2
Kjelle77
540iA -96
Hej. Jag har en 540ia -96 som jag för ett tag sedan bytte topplockspackning på. Bilen har gått riktigt bra sen bytet men häromdagen efter ca 5 minuters åkande tappade bilen tillfälligt all kraft men kom på några sekunder upp på normala varvtal osv. Detta skedde ett par grr men till slut dog bilen då jag svängde in på en parkering (totalt ca 10 min körning). Jag startade om och bilen gick på riktigt låga varm och var riktigt slö och lät illa. "Gasade ur den" och lyckades ta mig hem. Sen den dagen har nu bilen strulat precis varenda gång. Oftast i lägre hastigheter. I stan får jag lägga i neutralen o höja varvtalet för att bilen inte ska dö. Rent allmänt känns bilen lite slö.
Kan tillägga att jag blev "pålurad" ett sportluft filter ca 1 månad innan bilen började bete sig konstigt. Kan det vara min luftmassmätare som tagit stryk eller något annat?
Jag har sökt och läst en massa på forumet men skulle ändå uppskatta om någon har något att säga om saken.

Mvh Kjelle

sk
135
skorpionking
540ia Touring -99
Tror inte att de e lmm som gör att bilen beter sig sådär (Har haft 3 bilar som jag varit tvungen att byta lmm på). När lmm går sönder så ställer den in sig i ett standard värde o bilen är fortfarande fullt körbar, jag tycker att du ska fara o läsa av fel koderna.

Peace=)
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
Håller med... läs ut felkoder... kan vara lmm.. lambda med flera orsaker... testa att koppla ur lmm så den garanterat går i nödprogram....dock så är det inte alls säkert att det är lmm som strular även om du kopplar ur den och bilen går bättre..

JJ
kan det inte vara bränslepumpen ?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om du lossar anslutningen till LMM så går bilen på trottelpotentiometern istället, går bilen bättre = kass LMM.
Du bör väl läsa av felkodern kan vara vevaxelgivaren/ alt kamaxelgivaren tex som gett upp.

///MVH Hasso
Länk
Kj
2
Kjelle77
540iA -96
Tack för svaren! Ska in och läsa av felkoder på tisdag. Kan slänga in ett inlägg när jag varit där om någon skulle vara intresserad.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.