AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.053

Hur mycket tjuvström ok?

Jag har problem med tjuvström i bilen. Med alla säkringar i så drar den 1.5 A tar jag ut säkringer för innerbelysning så sjunker det till 0.24A och tar jag ut säkringen för checkkontrol o färddator så går det ner till 0.16A.

Jag väntade inte 16min men batteriet har varit urkopplat en längre tid så det kan inte spela nån roll tycker jag. Hur mycket tjuvström är acceptabelt på en 740?

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Hej o välkommen!

Du måste vänta dessa 15-16 min, även om du haft den strömlös. Allt vaknar till liv när den får tillbaks strömmen, drar säkert ännu mer än när du bara öppnar bakluckan. Är den inte nere på 0.02A eller däromkring, så vänta en kvart till. SEN kan du börja oroa dig =)

---
Min bil: Länk
Men den får inte tillbaka strömmen jag mäter ju mellan -pol o sladden som ska sitta på - men den är av. Den plingar till förstås så kanske nåt går igång av att strömmen går genom mätaren..Batteriet sitter under baksätet inte i bagageluckan. Så ska jag sätta mig i baksätet o vänta i 15 min i vilket fall? jaja kan man väl göra ta med en kopp kaffe

Tack för svaret men är inte riktig klar på det hela
Nu har jag lyckats lokalisera felet till säkring 20 tror jag när den är utdragen o bilen i viloläge så drar den 0.04A annars 0.12A

Läst att det kan vara fläktkontrollkortet och magnetventilerna en utförligare anvisning var dessa sitter skulle vara mycket till hjälp

tack
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Vart mäter du menar du? Gör du rätt så ska bilen ha ström precis som vanligt, men med skillnaden att den går genom "mätaren".

Vet inte vart ditt batteri är jordat, men det kanske är på något åtkomligt ställe. I så fall ska det bara vara att lossa den kabeln (bilen ska dö) och sedan "ansluta" den via mätinstrumentet (all el ska fungera som vanligt igen). Tänk på att inte dra på en massa elprylar när instrumentet är kopplat, det klarar troligen inte så stora strömar.

---
Min bil: Länk
Ja du har helt rätt när jag mäter så vaknar bilen o allt funkar. Som sakt nånting på säkring 20 är problemet men vet inte riktigt vilken del jag ska börja felsöka, tänkte börja med fläktkontrollkortet och magnetventilerna men vet inte var dessa sitter exakt.

Tack
mr
302
mr_majzoo
750iL, -90
är det värmeventilerna som menas med magnetventilerna så är det ju ett vanligt förekommande problem att de drar ström.

kolla här:

Länk

Länk

Länk

Visa användare
10
Micke81
bmw 535i -88
vad gör man om det e värmeventilerna som drar ström? byter ut dom eller e det något annat man måste byta
Be
278
Bengt C
523i -96
På en E32 kan man mäta strömmen utan att göra bilen spänningslös medan man kopplar in sig. Kanske går på senare E38 också. Koppla helt enkelt amperemetern mellan batteriets minuspol och karossen. Lossa därefter den kabel som förnbinder minuspol med kaross. Det finns en liten lucka i baksätets framkant vid batteriet där detta kan göras på ett smidigt sätt. (dvs. utan att trixa med minuspolen där man antagligen satt en krokodil.) Då kommer strömmen att gå över till instrumentet utan att spänningskretsen bryts.
Al
32
AlterSchwede
2002ti -70
3.0Si -77
318is -90
740iL -01
När jag mätte viloströmförbrukningen på min E38a så hängde jag ut multimetern genom skuffen och ut på garagegolvet.
Den drog ca 50 milliampere när alla styrlådor gått i powerdown (~15min), vilket är ok.
Tidigare hade jag problem med att den integrerade biltelefonen, sladdlös Motorola, dog tjuvström (laddade hela tiden).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.