AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.659

528 Touring svårsåld?

Sida 1 av 2
Har ett tag annonserat ut min touring.

Jag har aldrig tidigare haft några problem med att bli av med en BMW.
Men denna verkar vilja stanna.

Jag har ett tag tagit bort annonseringen då jag fick ett infall och ville behålla den, (det har nu gått över). Folk kanske känner igen annonsen och tror det är ngt fuffens?

Är e39 touringar svårsålda idag?
För stort utbud?

Det enda riktigt negativa jag kan komma på med just min bil är att den inte har skinnklädsel, men skall det spela så stor roll?

Förra året låg priserna rejält mycket högre, eller är det bara inbillning?

En god vän till mig har ute sin 528 touring också, blockets billigaste.
Han har också fått dålig respons.
Kan man dra slutsatsen att e39 är iskall på beg marknaden?

-Phil
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Det beror väl helt och håller på årtal/miltal/pris?
Kanske även var i landet och om den är svensksåld?

Frasse
Länk?
Bilen är självklart importerad för några år sedan.
Tycker den är ganska vettig inget negativt som sticker ut direkt.
Ser det själv lite som en fördel med manuell låda på en så gammal bil. Är jag ensam om det? De flesta billiga brukar vara automatare.

Bilen finns i Halmstad, borde det spela ngn större roll. Tycker att vi har det ganska BMW tätt här.

Länk

-Phil
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Tror det är mycket negativt att den inte har multi-ratt, många inkl mig själv skulel välja bort E39 utan multiratt om inte priset är ordentlig tmycket lägre än motsvarande bil MED multi-ratt.
Multi rattens frånvaro är inte av så stor vikt tycker jag MEN frånvaron av läder samt 22000 mil samt -97a är nog större minus

Positivt är dock xenon, nivåreglerat, drag samt Webasto samt snygg färg (subjektiv men än då)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Vete fasen om avsaknaden av multiratt gör så mycket.
Gillar sportratten.
Skulle faktiskt vilja ha farthållare som på de äldre bilarna.

Just att där inte är skinn kan jag tänka mig är ett stort minus.
Svart tyg är väl ok när man väl sitter där.
Vore väl lite kinkigare med ljusgrått tyg eller blått.

Har själv bara haft en tidigare BMW utan skinn. Så jag vet ju hur jag själv resonerar när jag letar bil och annonser.

Miltalet? Är det inte mer eller mindre normalt för årsmodellen?

Själv tycker jag den gör sig bra i silver med vita blinkers runt om och shadowline.

Min gode vän har en aspensilver helt orginalful med svart skinn, som jag tidigare sa så hjälper inte skinnet honom avsevärt. Tror hans rullat under 20k också.

Åter till grundfrågan, e39 stendöd på beg marknaden?

-Phil
Det är konstigt att det är så svårt att sälja en E39 som är en så bra och billig bil. Men det är väl det stora utbudet kanske.
Avsaknaden av multiratt känns riktigt surt tycker jag då farthållare är ett av de absolut viktigaste tillbehören på en bil enligt mig. Kostar ca 5000 att eftermontera.

Tycker väl att det verkar vara en vettig bil du har. För 60000 kr får man ju väldigt mycket bil och jag antar att det är lite prutbart med.

När jag letade efter min E39 touring så var mina krav skinn och automat och jag tror att många har dom kraven. Personligen tycker jag att multiratten är helt ointressant men det är ju självklart trevligt om den finns där. Kostar ju som sagt var inga stora pengar att eftermontera heller för den som måste ha den.

Det stora problemet tror jag dock är att utbudet på den svenska begagnatmarknaden har blivit så enormt stort så det finns helt enkelt inte köpare till alla bilar som är till salu.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Fanns den där ratten öht på 5-serien??
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Milen, inget skinn, ingen multiratt, ingen automat. Dessa faktorer tror jag drar ner
Ok argumenten låter inte helt orimliga.

Men just automat, finns det inte fler som jag?
Själv gillar jag automat i vissa lägen, men väljer hellre manuell om jag kan på en gammal bil.

>GE
Jag har haft ute bilen både dyrare och billigare tidigare.
Tror som du säger att det finns för stort utbud.

Vet inte vad jag skall göra för att bli av med bilen för en vettig peng. Har seriöst funderat på att montera svart skinnklädsel.
Den utgiften får man ju igen ganska lätt vid ev försäljning verkar det som.

Men sedan min gode vän börjat annonsera ut sin (billigast på blocket) med skinn multiratt mm utan större framgång så fick jag mig en tankeställare.

>Anders S
Jag utgår från att den finns/fanns. Vete fasen om det kanske hänger ihop med att bilen har M-chassie.

-Phil
Glömde nästan fråga.

Var tycker ni man skall annonsera för bra respons?

Dagstidning, text tv, biltidning?

Har testat bilbörsen och det var faktiskt några intressenter som nämde det, tyvärr var det folk som bodde i andra halvan av landet.

-Phil
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Den sportratten kunde sitta på tidiga E39.

Tror att anlededningen till att den är svårsåld helt enkelt är som du själv säger, det finns ett otroligt utbud av bilar och sitter man då med en bil som saknar en del utrustning som många efterfrågar så är det svårt att hitta intressenter. Det finns ett stort antal andra bilar som har lite mer utrustning och som ligger i samma prisklass.

Annars känns det spontant som en seriös och välskött bil och utgångspriset känns inte helt fel men det är ju marknaden som styr...

___
//Ulf
Måste sälla mig till mängden. Har bara dem senaste veckorna hjälpt två jobbpolare att hitta E39 touring just för att dem är så prisvärda. Deras önskelista va något i stil med nedan.
Krav:
Automat
Skinn
Multiratt

Önskemål:
Dragkrok
Motorvärmare

Samma krav, och några till, hade jag när jag letade. Så jag tror dessvärre att man måste vara beredd att sänka priset ganska rejält på bilar som är något sämre utrustade för att bli av med dem. Jag tror att dem som letar e39 nu vill ha en just för att dem vill åt en komfortabel snygg bil med bra utrustning för småpengar. Dem som bara vill ha en kombi utan krav på utrustning etc kanske tittar mer efter volvo 945 eller SAAB 9-5 etc. Min teori iaf :)
hade sjalv en 528iat -97, svensksald med skinn, automat, multiratt, xenon samt 17" och 11.500 mil. salde den pa en vecka for 90', var en finsk snubbe som kopte den. sjukt lattsald, detta var i varas. ringde hur manga som helst pa annonsen och den forsta som kom kopte den.
>Rolex

Just din bil hade ju fördelarna med att den var just svensksåld med lågt miltal och bra utrustning.

Min ligger bland bottenskrapet på blocket bland de 10 billigaste 528 touringarna.

Tror E39 var lite hetare förra året möjligtvis i våras också. Prismässigt har jag sett dem droppa under det året jag ägt bilen :-(

Men vad tror ni blir min bil mer lättsåld med Svart skinn?

Min bekant med blockets billigaste kanske släpper till (hans bil är inte så fin) och det spelar ingen större roll för honom.
Skall jag orka göra transplantationen? Tar en dag och kostar an handfull tusenlappar.

Andra annons tips?

Är blocket det som ger mest respons?

Tipsa gärna om andra försäljningskanaler som gett utdelning.

-Phil
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tyvärr?! är det ju så att "alla 523/528" E39 ligger i princip i samma prisklass(ja,inom någon tiotusenlapp eller två :)) med jämförbart miltal hur som helst.

"Folk" som är intresserade av BMW E39 väljer ju kanske den med mest utrustning före något annat och tycker inte att en som kanske är liiite billigare men saknar "det nödvändigaste" enligt "marknaden" inte är ett alternativ, utan hostar upp de få tusenlappar som möjligen en högre/hyffsat komplett utrustningsklass betingar.

Finns massor att välja på ser det ut som...iaf på blocket.

Mvh Janne.
Kanske kan bli mera lättsålt med farthållare ( PDQ )/multiratt om du smäcker in det så kanske det rent av går med vinst då bilen blir mera attraktiv så ( liksom skinnet)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hypotetiskt...

Om jag skulle vara intresserad av en 528i Touring så skulle mina krav vara sportinredning,dvs sportstolar i skinn fram+"det andra",evtl automat men inte ett krav för mig, men för att kunna sälja den vidare verkar det vara ett nödvändigt utrustningsalternativ idag,naturligtvis acc,multiratt,drag :),mv+kupéuttag(i möjligaste mån,inget direkt krav dock),17 eller 18'' fälgar helst splitvarianter från BBS eller evtl BMW "original"+gärna en fullgod stereo,metalliclack..välvårdad naturligtvis..

TROR att många resonerar ungefär likadant(som du också redan har märkt på bland annat responsen på annonsen+tidigare inlägg).

Jag har visserligen svårt för automatlådor ur körglädjesynpunkt,men om jag ska kunna sälja den vidare utan allt för lång "väntetid" så är det nog så att man bör ha automat misstänker jag..
Är ändå en bruksvagn och inte en "smiskare" pga vikteffekten som ju inte är så häpnandsväckande otrolig idag :)

Mvh Janne.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.