AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.075

Vibrationer, dåligt balanserat? Framvagn E34 iXT, underverk?

GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Har länge dragits med vibrationer "liknande obalanserade hjul", men balansen kollad ett antal gånger. I farter 80-100 km/t.
Var inne på att helrenovera framvagnen, men har som tur tills i dag bara bytt höger länkarm.
Lät i dag sätta på, medföljande vid köp, vinterdäck på originalfälgar, något slitna men balanserade om dem före montaget.
Undrens tid är inte förbi!! Nu går bilen vibrationsfritt!
Frågan är, var låg felet, fälgarna eller däcken. Om någon större av-vikelse fanns borde den väl synas vid balansering?
Däcken verkar vara ett lågprisfabrikat, ganska hårda med bra slitstyrka, fälgarna är original.
Någon som har nåt vettigt att komma med??
mvh/Gunnar

fb
193
fb
525 IXA Touring -93
750iA -89
750iA -95
3.0 SA -75
Kollade du att hjulet inte är ovalt, eller att fälgen inte är sned?
Man kan ju hänga på blyvikter så att ett skadat hjul verkar OK i maskinen, men når det
sedan rullar på vägen så skakar det i alla fall.

/FB
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Har utgått i från att gummigubbens vana öga skulle ha sett någonting sådant, speciellt som han fått göra om balanseringen ett antal gånger.
Är det inte väldigt svårt att med blotta ögat se något sådant?
Hur kan man kontrollera det annars?
mvh/Gunnar

kan juh vara att gummit är ojämnt i däcken om det är billiga däck.

det händer rätt ofta, är vääääldigt svårt att få till balansen i ett sånt däck, märks inte på vissa bilar, men bmw har juh världens tendenser att vibrera om inte däck och fälgar är helt schyssta.

det går att vrida däcken på fälgen för att få det så bra som möjligt, men det är ändå inte säkert att det nånsin blir bra, detta är väldigt svårt att se då det inte syns spec bra på maskinen.

/mvh jocke

Numera Jeep ägare.
Jag har exakt samma problem också, och när jag balanserade ena fälgen så var det obalans som inte gick att få bra utan att fuska med extra vikter där det inte skall vara, så jag undrar ifall man kan kränga av däcket och kolla fälgen om den är skev, isåfall ska man balansera fälgen utan däck eller vad ska man göra?
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Bra fråga, har funderat på hur man skall kolla dels fälgen men även däcket.
I mitt fall var det inga problem att få till det i balanseringsmaskin, men sedan var bekymren kvar när hjulen kom på.
mvh/Gunnar

fb
193
fb
525 IXA Touring -93
750iA -89
750iA -95
3.0 SA -75
Kom att tänka på ännu en sak....
Har du rätt diameter på centrumhålet, eller kör du med mellanring?
Brorsan hade problem med ett hjul som skakade trots att det var välbalanserat, och
det visade sig vara en felaktig mellanring.

mvh
/FB
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Det sitter/satt originalfälgar på med bekymren.
Har inget minne av någon mellanring, men skall kolla sommardäcken vid nästa besök på landet.
mvh/Gunnar

Jag har ingen mellan ring på min fälg, jag har också fått det till 0 i balanserings maskinen med extra vikter på fel ställe, men som du sa så vibrerar det ändå när dom sitter på bilen.
Visa användare
78
John_Holmes
M5 -92 3,8 Sedan E34
540/6 -94 Sedan E34
Audi A6 Q 2,6 -96
MB Sprinter 208D -96
530/5 -93 Sedan E34
Ja har haft samma problem men ja byte bussningar fram å några leder. körde den idag, som en ny bil!
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Jag behövde bara byta till vinterhjul, det är det som förvånar! Billigt blev det oxå, vinterhjulen följde med när bilen köptes.
mvh/Gunnar

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.