AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.299

E34 Diff problem...lamelldiff?

An
28
Antex
535 GTR widebodykitt -96
325 cupe -93
bakaxeln pajjade på min 525á och det visade sig att 2st drev i diffen hade gått sönder, så jag svettsade hela skiten.
alltså allt innanför "korgen" , tryckte tillbacka axeln i går och nu kommer problemet....

Jag vill att båda däcken ska driva sammtidigt när man busar på parkeringen men inte i vanliga kurvor, för som det är just nu så studsar bokstavligen ena däcket när man svänger i normal hastighet...tja ni förstår säkert mitt problem.

så är lamelldiffad bakaxel lösningen på mitt problem eller är jag helt ute å syklar??
Har hört att 530´ns axel är lamell å att den ska passa min bil?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Fanns som tillval även för 525 en 25% "LSD-differential". Länk
Hittar du en sådan stämmer utväxlingen med vad du har idag, 3,23. Med en 530 axel får du högre utväxling 3,07.

AE
An
28
Antex
535 GTR widebodykitt -96
325 cupe -93
hm är lite nybörjare på detta så... Högra utväxligr = mer kusar och mindre nm eller är det tvärt om?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Din bakaxel växlar mer varvtalet som kardanaxeln har med 3,23 gånger, d.v.s tre varv på kardanstången motsvarar lite mindre än ett varv på utgående drivaxlarna. Med 530:ns 3,07 får du en högre hastighet (5%) vid ett visst varvtal. Vid en bestämd hastighet får du ett lägre varvtal (5%).
Vad gäller effekt och vridmoment kan man säga att på drivaxlarna får du ett lägre vridmoment, men i stort sett samma effekt. Utväxlingen är avsedd för en motor med ett högre vridmoment och du kommer med en sådan utväxling få en lite tröttare bil, men ett lägre varvtal.

AE
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Ja, meningen med differential är ju att du ska kunna svänga... Vet inte hur länge en LSD diff håller för bus. Jag hade det på min förra E34, riktigt stabil vinterbil var det i.a.f.

Men visst, du bör ha en sån ifall du ska kunna svänga och busa. Ganska eftertraktade dock...

Mvh:

Zoltan
An
28
Antex
535 GTR widebodykitt -96
325 cupe -93
hehe jag är van att det jag behöver inte går att få tag på ^^
men om någon har nått förslag på passande axel så skriv på bara
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.