|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Jag köpte mig en BMW 320 e30 IGÅR! Idag så när jag kom ut så startar den inte, den går bara på startmotorn och tänder inte. Bilen har larm, och jag har bytt batterier i larmdosan så att jag kan "larma av och på", men den startar fortfarande inte. Vad ska jag göra för att den ska starta? tacksam för svar // Nydell | |
ASA racing |
Kommer det gnista? bensin? Kolla säkringen till bränslepumpen. Kolla likaså jordkabeln till batteriets minuspol. (brukar oxidera) Batteriet kanske behöver laddas om du har malt på startmotorn;-) |
|
Hulk hogan hade spänt tändstiften, men de har kommit loss nu. Gnista på alla kablar, och de luktar bensin när man kör bara på startmotorn. Jag flyttade en stereokabel som gick bakom boxen i hanskfacket, ska kolla om jag råkat ricka på någon kontakt. ska köpa nya tändstift i morgon, olja, kamrem, spännrulle, oljefilter ska också bytas imorrn. |
|
| Går soppa pumpen?Hur länge sen byttes kam remen på den? Kolla så att kam remen inte har kuggat... | |
|
Soppa pumpen måste gå eftersom den blir sur, men var sitter den så jag kan trycka örat emot? Kamremmen har jag INTE tittat på men kan göra de! Dagens test: Började med att dra o köpa grejer så jag kunde serva bilen, kamrem, filter, olja, stift. Sätter i stiften, då gick bilen på 5 cylindrar, kom fram till att en kabel var väldigt skadad (där gick den inte) och en till var skadad. Så jag drog och köpte en sats med tändkablar, den tände en gång men då gick den inte på alla cylindrar då heller, sen har jag inte fått igång den igen. Jag köpte även en högspänningspole (just in case), den är inte påsatt än i morrn återstår det att se om de behövs med kräm för att de nya kablarna ska funka. (de gamla hade kopparkärna de nya har kolkärna). |
|
ASA racing |
Är det en ombyggd 320? (till 325?) iså fall har det nog pillats ordentligt i motorkablaget. Kolla så inget hoppat ur. Dessutom är det speciella tändkablar till E30-88-90. En av kablarna har en induktiv avkännare. Har du med den på ersättningskablarna? Tändspolen är likaså den speciell till E30. 88-90. Funkar ej med Biltemas tändspolar. |
|
Den induktiva kännaren kan man skita i, såvida man inte tänker lämna in bilen till BMW för service/koll. Den har man ingen nytta av annars. elpe300 325'an: Länk |
|
| Jag har samma problem men har inte tittat på det, nu ska jag undersöka om jag har samma problem, tack för tipsen. :) Skriv gärna vad du gjorde om du löser det. | |
|
Jag fick igång bilen idag ASA racing biltemas högeffektständspole funkar alldeles utmärkt kan jag säga. Det här har jag gjort för att bilen ska funka: Bytt tändkablar (köpte satsen till 520 12V (dvs samma motor) från biltema 329 kr) Bytt tändspole Högeffekts med "säkring/motstånd", 199kr Bytt tändstift NGK från Autoexperten 61kr st Gjort rent Hallgivaren. och slutligen men väldigt viktigt, haft av fördelarlocket (som de såg ut som att de kommit fukt i) gjort rent de ordenligt. |
|
| missade skriva detta, jag klippte av den gamla tändkabeln, och demontera den nya för att sätta på den "induktiva kännaren" | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.