|
|
|
|---|---|
|
Jag har köpt en BMW 330 xi -01 som har gått 14300 mil, är utrustad med backsensor (Parking Distance Control) och är i fint skick. När jag lägger i back så piper backsensor med en fast ton i ca 5-10 sekunder för att sedan bli tyst. Om jag lägger in backen så att det börja pipa, sedan lägger ur backen och sedan i den igen är det tyst. Den reagerar likadant oavsett om jag står nära något bakåt eller inte. Backsensorn reagerar inte om jag backar mot något så backsensorn fungerar uppenbarligen inte som den ska. - Har någon en teori om vad detta kan bero på? - Måste man kalibrera eller göra något annat? - Killen jag köpte bilen av hävdade att det berodde på att bilen var så smutsig att sensorerna varnade pga smutsen. Brukar systemet -vara känsligt för smuts? Tacksam för svar! Mvh Anders | |
| Säkert en sensor som är sönder, lägg i backen och be nån lyssna vid dem. Det ska knäppa i dem lite grand om de funkar, finns billigt på Ebay när du hittat de som är pajj. | |
|
maccis: Tack för svaret! - Kan man mäta upp givarna (motstånd) för att avgöra om de är trasiga? - Vilka mätvärden ska de ha? - Kan man koppla ur en givare åt gången och på så vis avgöra vilken som är trasig? |
|
|
Att smutsen skulle vara orsak är en lögn. Som det skrivs så är det störst chans att en sensor är trasig. Kostar ca 700-800kr på BMW om jag minns rätt, Mvh Asken |
|
|
Du behöver inte koppla loss och mäta och ha dig det funkar utmärkt att bara lyssna på dem. Det hörs hyffsat tydligt. När du hittar en som inte låter alls så har du hittat den som är pajj, du kan ju prova koppla loss den och se om de går o rengöra nåt i kontakten. PDC sensorn skjuts "inåt", har för mig de satt nån liten spärr också men den syns när man är under och kikar. |
|
|
maccis: Du har troligtvis rätt, en av givarna knäpper inte när backen är ilagd (inte heller efter att jag rengjort den). Vad söker du på för ord när du söker på ebay? Jag hittade ingen givare när jag sökte på "*sensor* *bmw*". Vad kostar den på ebay? |
|
| Testa att söka på BMW och PDC samt E46 så borde det dyka upp lite olika alternativ. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.