AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.285

Glapp/ryck i bakaxel samt oljebyte 330 xi -01?

A.
12
A. Dahlberg
BMW 525xd E61 M-Sport -08
Jag har köpt en BMW 330 xi -01 som har gått 14300 mil och är i fint skick. Nu när jag synat den under ser jag att bakaxeln läckt ut olja.

Jag upplever ett visst ryck/glapp i bakaxeln vid växling.
- Har någon upplevt något liknande?
- Vad kan det bero på? Dålig alt lite olja i bakaxeln?
- Är det inbillning? Jag blir osäker om det kanske bara upplevas glappt pga av att kopplingen på 330 är ganska styv.

Enligt serviceboken ska inget oljebyte ske, inte ens Inspektion 2 (endast M-modellerna).
- Vet någon vilken och hur mycket olja det ska vara i den?
- Förfarningssätt för att byta olja (dränerings- påfyllnings- och nivåplugg)?

Tacksam för svar!

Mvh
Anders

Rycket i bakaxeln som du nämner har jag på min E46 328 också, har även haft likande syptom på äldre Bmw´s jag haft. Då har det varit bakvagnsbussningarna, de sk silentblocken som har varit dåliga och behövts bytas. Har inte kollat än om det är samma fel på min nuvarande bil dock.
A.
12
A. Dahlberg
Tack calle1983 för ditt svar.

Borde det inte låta från bakvagnen vid körning över gupp om silentblocken är dåliga?

calle1983: Hör du något missljud vid körning över t.ex. "tvättbrädegupp"? Gjorde du det på dina äldre BMW:s? Jag hör inga missljud från min bil.
Ha
45
Hayabusa
318iS -92
Har samma lilla ryck på min, tror att det ska vara så. pga 4wd.
Men syna rosten på din bil, du har förmodligen fortfarande Rostgaranti kvar..
kolla under framhuven ungefär vid framlysena och bakom nummerskyltsbelysningen om ytrost kommit fram. Bmw fixar det under garantin, men inte sen! Detta är standard fel på e46
A.
12
A. Dahlberg
Hayabusa: Jag har synat men inte hittat någon rost på de kända ställena. Kan vara en fördel att den är importerad nov -05. Det kan vara bytt huv och baklucka utan att jag vet om det Har du rost på din? Åtgärdat på garanti?
Nej, inga missljud annars. Bara vid växling och kraftigt gasuppsläpp/pådrag på låga växlar, det är då det hörs. Likadant var det på de Bmw´s jag haft förut.
Jag tror att anledningen till att silentblocken inte låter vid gupp är att deras förslitning är i längdled och inte i höjdled om du fårstår hur jag menar.
co
161
coleburn
335i Sedan -09
calle1983:
"Jag har köpt en BMW 330 xi -01 som har gått 14300 mil och är i fint skick. Nu när jag synat den under ser jag att bakaxeln läckt ut olja."

Jag hade exakt samma sak med oljeläckage från bakaxeln på min bil. Lämnade in den till ortens aukt. BMW-verkstad (gällde även andra saker).
Bakaxel-oljebytet enligt kvittot från verkstaden:
- 1,1 liter SAF-XJ olja
- 2 st oljepluggspackning
- 18 min arbete (0,3 timmar enligt kvittot)

Jag bor på Åland (Finland), så priset på kvittot är i Euro, men ovanstående gick på 69,18 Euro (~ 640 SEK) där det dyraste var oljan som kostade 45,36 Euro (~ 415 SEK)

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.