|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag är intresserad av en bil som är stöldskadad och saknar därför navigatorn inkl burkarna i bagagen. Kablarna är klippta. Är det möjligt att återställa detta själv? Var kan man köpa delarna? Någon som har ett elschema över navigationen i en E39 -01 Touring? MVH Johan | |
|
Vad jag har läst så kommer I-BUS att få spel om man löder på kablarna för att få det att lira... Kan ju iofs. vara en sanning med modifikation. De som ahr fått sina navigatorer stulna med klippta kablar som följd (vilket bevisar att tjuvar är dummar än andra människor) har fått prisuppgift på ca. 80 000 kr för att byta kabelstammen. Mitt tips till dig är att se dig om efter en annan bil om det hänger på navigatorn ;) Mvh/ Niclas |
|
|
Det är t o m E39:or så nya som 02 som blivit inlösta av fb för att kostnaden att återställa dom landat på en bit över 100'. ___ //Ulf |
|
|
Den lokale BMW-verkstaden hade en X5 inne som berövats navigation och delarna i lastutrymmet, där kablarna just klippts av för att påskynda stölden. Jag såg dem arbeta på den i veckor, och de sade att det var oerhört mycket arbete förbundet med att dra om kablarna vilket de var tvungna till. Mycket arbete brukar innebära stora kostnader. Mvh Mikael |
|
|
Ok, tackar för svaren! Jag tittar mig omkring efter något annat! MVH Johan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
BMW vägrar löda kablar av förståeliga skäl, och det fördyrar med tidsödande kablagebyte, men inget egentligen som säger att det inte skulle fungera att löda kablarna. En E46 -02 värd typ 120tkr skulle kosta 170tkr att repa med klippta kablar. En stulen D10-03 en bra bit över 200tkr sedan de rensats på fram/o bakljus, navi övriga skador mm. Allt går repa, till en bråkdel av denna kostnad om man är händig och har ett schema. men det är ju alltid lite suspekt att köpa delarna privat, kan ju komma från "grannens bil". ///MVH Hasso Länk |
|
Har fått min bil "ihop lödd" efter att navi, radio, BT, framlysen etc vart stulet och alla kablar klipptes. Var på der berömda håret att LF tog reparationen. Gick på ca 120T hos BMW i Danderyd förra året som jorde ett väldigt bra jobb! Bilen hamnade hos dom sedan min lokala BMW habdlare ville byta hela kabelstammen vilket hade gett en slutnota på ca 185T Har nu kört i ca 18månader utan några som helst bekymmer Så alla som säger att det inte går att laga pga av Bus kablarna är ute och cycklar!! Om du nu kan skarva en optisk kabel varför skulle det inte gå att skarva dessa?? //Tobmag |
|
|
Visst är det trist med klippta navkablar, men att byta en kabelstam i en bil med klippt sådan tar ju bara ca 4-6 timmar om man gör det själv och köper en begagnad på ebay, så det är väl inte så farligt. Orsaken till att det tar BMW veckor att laga en sådan reparation är att de ej är kompetenta till sådant arbete (sunt förnuft krävs och inte att titta i sin dator vilket de föredrar). Inga problem med ibus heller, det enda som påverkas (såvidare man inte kortsluter ngt är telefonen, radion och navigatorn. Om bilen är bra i övrigt och du lägger ett par dagar på det så har du gjort ett kap. /Andy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.