AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.472

Domkraft E90/91 m fl?

Börjar bli dags att byta till vinterdäck, och BMW har ju varit vänliga nog att snåla... förlåt, spara vikt menar jag, på domkraften. Dessutom är ju lyftpunkterna lite speciella, bara för att man alldeles säkert skall behöva köpa BMW:s domkraft för 1200 spänn.
När jag satte på sommardäcken körde jag med standard domkraft och en träbit, men det kändes inte alltför stabilt.

Finns det någon domkraft/adapter att köpa som passar? Jag är alltså inte intresserad av att tälja till träbitar och andra patentlösningar...
Eller finns det någon lyftpunkt som funkar med standard-domkraft?
Jag kör med en puck som mellanlägg, har funkat utmärkt under mina 2.5 år med bilen. Törs inte svara på var man kan använda för alternativ lyftpunkt. Det är rätt mycket plast därunder som du kanske har märkt.
Vi har diskuterat detta tidigare på forumet, tror iof aldrig att vi löste det problemet då heller..

Det är faktiskt rätt bra kvalitet på BMW:s domkraft för 1200 spänn. Och du får med ett par schysta svarta handskar och en krita..
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Åk till nån av OKs Gör-Det-Själv hallar. De har oftast speciella lyftar där alla hjulen hänger fritt.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Har tillgång till garage med lyft, men BMW har smart nog placerat lyftpunkterna så nära varandra att det är omöjligt att vinkla in lyftarmarna och nå alla punkter samtidigt.

Kommer antagligen använda en vanlig garagedomkraft med puck som mellanlägg när det blir dags att lägga på vinterdäcken.

Jaha det var ju lättare än sagt, testade idag men domkraften går inte ens under bilen! Är det verkligen inte möjligt att byta däck utan att köpa BMW's överprisade kit?

nagge
Den här domkraften har jag och den går under utan några somhelst problem. Riktigt bra domkraft till bra pris dessutom

Länk

Länk
Fast då är det ju billigare att köpa BMW's egna kit med momentnyckel och rubbet. Får försöka imorgon igen, men brukar ni lyfta på hela lyftpunkten eller tillverka någon adapter som passar inuti "ramen" på lyftpunkten?

nagge
Jo billigare finns det mycket som är men sen får man skitgrejer som viker sig bara man släpper en fis i samma lokal.

Att ha en riktig domkraft tycker jag är a och o, en sådan klarar man sig säkert hela livet på och slipper stå ch bängla på med dessa skitorginal domkrafterna som (inte ens följer med längre).
BMW:s orginal domkrafter är väl bara till för att byta hjul vid punktering, alltså i nödfall och sällan. Använder man dom till säsongsbyte av hjilen så håller dom inte ihop.
Sorry för div stavfel, går ju som bekant inte att rätta till i efterhand. Hoppas ni förstår vad jag menar i alla fall.
Förstår vad du menar :)

Men jag har aldrig hört att BMW:s domkraft inte ska fungera att byta mellan sommar och vinterdäck?

Då är bara frågan om ni lyfter hela punkten eller tillverkar en adapter för att bara lyfta "inne" i själva lyftpunkten?

Jag lyfter på hela punkten och det är inga problem. Då vi dessutom kör mycket på bana så byter vi däck var och varanna helg under sommaren så funkar det för mig borde det fungera för dig med :-)
Jag lyfter på hela punkten och det är inga problem. Då vi dessutom kör mycket på bana så byter vi däck var och varanna helg under sommaren så funkar det för mig borde det fungera för dig med :-)
Ok, kändes bara lite konstigt att lyfta bilen via en plastbit :)

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Skall man ha domkraften för att byta mellan sommar och vinterdäck är ryk 330xis rekommendation suverän för BMW. Låg nedsänkt och få pumpningar för att få högt lyft. Passar bra på original domkraftsfästena under trösklarna alternativt lyft axelvis. Ersatte min gamla kamaza domkraft med sådan i somras och är helnöjd. De finns att köpa på Tools industributiker som finns över hela landet. Att det är snygg deign är ju ingen nackdel heller.

Om man dessutom vill vara garderad mot punkteringar är det ju original som gäller. Men den är i mitt tycke nästan oanvändbar för skiftningar mellan sommar och vinterdäck. Med originaldomkraft skulle jag istället låta närmaste gummiverkstad göra jobbet,

**BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
BMW:s originaldomkraft håller för att användas till att byta mellan sommar och vinterhjul. Jag har gjort det själv under mina 2.5 år med min E90.
Men självklart är det smidigare att ha en riktig garagedomkraft istället.
Dom jag har passar inte då bilen har dynamic pkt och jag kommer inte under med den stora o dyra domkraften.
Buspelle
Använder Kamazas garagedomkraft och den både kommer under bilen och funkar perfekt. Något mellanlägg behövs inte heller utan det är bara att placera under hela lyftpunkten; "plastbiten".
mo
72
montegoblå
E90 320D -07
Jag gör på samma sätt som Buspelle, funkar jättebra. Men det viktig att få "plastbiten" placerad mitt i "lyftskålen" på domkraften innan man lyfter upp bilen.
Åkte helt enkelt till en däckfirma och fick hjulen bytta. Till våren blir det till att införskaffa en "racing-domkraft" som man får under bilen.

nagge
Sjölv skiftar jag sommmar och vinterhjulen hos firma och lagrar dom där då jag tycker det är bekvämt. Men under sommaren så byter vi däck var och varannan helg då vi kör mycket bankörning. Hade en "standard" domkraft förut och den hade vi alltid problem att få under bilen. Sen köpte vi en racing domkraft liknande den jag länklade. Den domkraften kostade 3700:- och gick sönder efter några byten, dessutom gick den mycket tyngre att hissa upp bilen med. Köpte sedan den jag länkade till högre upp och den fungerar kanonbra och till ett vettigt pris enligt mig. Har en m3 e46 för bankörning och den är sänkt med öhlinare, domkraften har inga somhelst problem att komma under den. Vill minnas att det är 50mm den kommer under.
Stavfel mm. dessutom låter jag ju som en försäljare ;-)
Förrutom att jag satt i kö i 2tim innan man fick däcken bytta... ;)

Har bra möjlighet att förvara däcken samt att jag gärna tvättar dem noggrant och vaxar fälgarna innan förvaring så det blir till att byta hemma iaf :)

Har kollat på biltemas racingdomkraft, den är tillräckligt låg så den får det nog bli till våren. 1400kr kostar den.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.