AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
765

Ökad bränsleförbrukning

Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Hej!
Jag har haft min 2001 530dAT sedan maj 2006 och kört c:a 4000mil. Förbrukning (enl. färddator) sedan köp = 0,75, men senaste 2 månaderna har förbrukningen ökat till 0,8 vid samma typ av körning.

Det är bara en grön plupp kvar till service. Kan det ha någon betydelse? Däcktrycket kollat och OK.

Göran

FWD - Nej tack!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är en ytterst marginell ökning, ca 5%, det behöver inte innebära att något är fel. Det finns så många olika variabler som du inte kan styra som inverkar på förbrukningen att en så pass marginell ökning i realiteten inte säger något alls.

Rent luftfilter, fräsch olja är båda exempel på faktorer som påverkar förbrukningen positivt.

__
Bilblogg:
Länk
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Tack för svaret. På 3000 mil/år blir det drygt 1500:- så den lilla marginalen kan löna sig att rätta till. Dax för service alltså.

Göran

FWD - Nej tack!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag vet inte hur det är på dieselfronten, men oljebolagen blandar i "tillsatser" (läs etanol) i bensinen i med en högra koncentration än under sommaren eftersom det binder upp kondensvatten (samt att oljebolagen tjänar mer), detta samt kallare klimat gör att förbrukningen blir högre under vintern än under sommaren under likvärdig körning.

Jag har hört något om "fällning" i diesel, kanske kan det vara något som blandas i diesel för att förhindra det som påverkar förbrukningen?

__
Bilblogg:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.