AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.932

Någon som fått parkeringsböter i Danmark?

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Var över i Köpenhamn idag och parkerade utanför ett köpcenter. När vi kom ut så hade jag fått en P-bot. Jag blev lite förvånad då jag var övertygad om att det var gratis parkering. Gick och kollade skyltar och visst var det gratis parkering men man var tvungen att använda P-skiva vilket jag inte hade gjort.

Nu är ju frågan om vad som händer om jag inte betalar böterna? Går dom vidare och letar upp adresser på utländska bilar och driver det vidare?
Känns något surt att betala 510 Dkr (ca. 650 SEK) för att ha missat att lägga fram en P-skiva. Det trista är väl att det är EuroPark som skrivit ut böterna och dom finns ju i Sverige också...

___
//Ulf
Ja dom kan driva in det med rejält ökade kostnader (dock ej det omvända dvs svenska böter på utlänska bilar mjäkigt nog)

Dom ÄR fula ( danskar är nordens Italiernare/araber f.ö. (jag jobbar dagligen med dom..)) lappar GÄRNA svenska bilar nere runt Nyhamn på Fredagar där man måste betala till 2200 och korläsar automater finns inte

Har fått samma lappning på firmabilen på Ro-Cents parkering samt Trelleborgs sjukhus för ingen P-skiva..

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ska betalas inom 10 dagar annars tillkommer en extra avgift på 100 Dkr. Man kan ju invänta påminnelsen i alla fall...

Lite synd jag inte visste om dubbdäcksreglerna i morse för då hade jag tagit den "dubbade" 116i som vi har som hyrbil för tillfället. Hade ju i alla fall gjort det lite krångligare att driva in ;)

___
//Ulf
Nej inte för än 1/11 i DK...

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Enligt din första länk Länk i andra tråden så står det okt-april, dvs samma som Sverige.

___
//Ulf
OCh enl denna: Länk : 1/11-15/4 Vi säger väl som Ernst-Hugo i Riget: Danskdjävlar!!

Fick en P-böte på Østerbro i Kbh för drygt ett år sen, betalade inte och har aldrig hört nånting.....Det var dock inte EuroPark, men därimot "Parkering København".

//Danskjävlan:-)
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Vet inte om du kan vara lugn, eftersom antalet svenk-reggade bilar i Köpenhamn är ganska stort, tror jag att man numera har ett samarbete med Sverige..

Man ska nästan använda p-skiva överallt i DK :-/

Hälsningar från Köpenhamn :)
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Vet inte om du kan vara lugn, eftersom antalet svenk-reggade bilar i Köpenhamn är ganska stort, tror jag att man numera har ett samarbete med Sverige..

Man ska nästan använda p-skiva överallt i DK :-/

Hälsningar från Köpenhamn :)
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Jag har fått flertalet p böter i Köpenhamn och alltid väntat tills påminnelsen kommer och det gör den!

Med 100 Dkr i påminnelse avgift!

Bara att slanta upp så fort du kan så sparar du en påminnelse avgift iaf!

In God we trust, All others pay cash///
Ar
15
Aristoteles
BMW 330D 07
Man behöver ej betala p-böter utomlands
Läs/lyssna för mer info: Länk
Aristoteles: nya nyheter det du: "07:54 | onsdag 18 januari 2006" det är dryga 2,5 år sedan det....

Mera aktuell och relevant info: Länk samt skriver t.ex AMS:

"Nu inleds en försöksverksamhet där Vägverket i samarbete med företaget European Parking Collection påminner även de utländska fordonsägarna. Syftet är att öka andelen utländska fordonsägare som betalar sina parkeringsanmärkningar."

Ar
15
Aristoteles
BMW 330D 07
Informationen är fortfarande aktuell och tråden innehöll felaktigheter.
Om man läser i tråden och söker i forumet kan man få uppfattningen att man måste betala p-böter som man har fått utomlands vilket inte är fallet. Samma sak gäller utländska bilar i Sverige oavsett vad VV försöker att göra.
Och detta styrker du genom en 2,5 år gammal radio spot eller har du mera "kött på benen" att erbjuda ??

Ar
15
Aristoteles
BMW 330D 07
JA! Kan du bevisa motsatsen så gör gärna det.
Tycker att du gärna får styrka vad du påstår, eftersom du låter så 100% säker på din sak medan vi andra glatt hävdar att man är torsk hur man än gör.... (baserat på t.ex egna erfarenheter och den info som t.ex EPC har på sin hemsida)

Ar
15
Aristoteles
BMW 330D 07
EPC är ett privat företag ( PLC står för Public limited company).
Vilket gör att de kan skicka ut en påminnelse eller krav att du ska betala om du har fått en p-bot i t.ex. Danmark . Men mycket mer än så kan det inte göra dvs de försöker att skrämma till betalning.
Egentligen är det fel att tala om p-böter för det är snarare en avgift det handlar om och dessa kan inte drivas in via kronofogden i Sverige från ett främmande land eller vise versa.

Jag talar efter personlig erfarenhet och har fått p-böter i b.la Danmark som jag har struntat i att betala även fast jag har fått påminnelser ifrån inkassoföretag.

Förstår att du känner dig sur Gasar-Magnus när du uppenbarningen har betalat in en massa pengar helt i onödan. Kanske bättre att kolla upp hur det ligger till nästa gång…
Aristoteles: Så dina "bevis" är således bara egen erfarenhet i ämnet alltså? inget mera konkret??

EPC är förvisso ett privat företag MEN agerar på fullmakt av t.ex Vägverket m.fl m.fl ( se PDF kopior på EPCs fullmakter på hemsidan) OCH kollar man sen vidare refererar man till EG förordning 44/2001 ( Länk ) som handlar om just att man skall kunna verkställa ett domstolsbeslut från ett EU land även i ett annat EU land (undantaget : Danmark) så jag skulle INTE satsa på att skita i att betala då t.ex ett tyskt domstolsbeslut KAN verkställas av svenska myndigheter..
Så tolkar jag informationen iaf

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.