AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.007

Varför kokar min 318?

ka
33
kapi
318i -87
Nu har bilen börjat bli väldigt lustig!
Ibland när jag ligger och slö kör så sticker värmen iväg som fasen och ja faktiskt kan den börja koka. Men sen när man ligger i full gas så är det hur lugnt som helst. började med att fundera på om kylaren var kass... men nej bör inte vara den då den är fin och fräsch.
Kan det vara vatten pumpen eller någon termostat som har blivit dålig?

Vart och hur ser dom ut och någon som vet vad för typ det är?
ASA racing
Vet ej om det finns en "viskosfläkt" i din 318? Om det gör det, så är den förmodligen kass.

Se upp så motorn INTE kokar, då blåser du topplockspackningen samt även toppen.
ka
33
kapi
318i -87
okej fläkten som sitter i bilen ser ut som på en volvo (förlåt att jag härdar) så jag gissar att det är en viskosfläkt efter att jag kollat runt om vad det är för ngt... Hur är det enklast att fixa detta? Är ju då en väldigt fattig student så köpa ny är inte direkt något alternativ då jag får leva på nudlar resten av året ungefär.
ASA racing
Nödlösning: Det sitter ett gäng bultar på baksidan av fläktens centrumnav. Försök att lossa den lite grann, om inte det funkar, så gör istället tvärtom.

Om du har tänkt att plocka bort hela viskosfläkten, så är den vänstergängad.
Kan ju vara bra att veta;-)

En ny v-fläkt kostar ca: 900:- (inte så blodigt)
ASA racing
Tillägg: Om du skruvar åt bultarna (hårt) på baksidan av viskosfläktens centrum, då låser fläkten. Den går då istället hela tiden. Kanske bättre än att vara utan kylning?
ka
33
kapi
318i -87
hehe jo det låter ju bättre att ha en fläkt som går hela tiden än inte alls... blir nog att göra den nödlösningen nu då och sen köpa en ny när man får pengar igen... gick blodigt mycket pengar när jag köpte min tv (A)
Ac
383
Acous
e21 318i -82
Detta var extremt intressant, ASA racing, sitter bultarna på fläkten? på baksidan? Jag tittade och såg inga. Hade varit så himla bra att slippa ha bastu i kupén jämt.
ka
33
kapi
318i -87
Testade att skruva åt bultarna, drog igång bilen och såg att den lilla vackra flkten snurrade för glatta livet. blev skitglad och körde iväg... men till min förtret så hjälpte det inte mig ett skit... ska testa att dra åt dom ännu mera ikväll.
Visa användare
73
adde_malm
323i -96
Kan även vara vattenpumpen som är dålig. Finns en typ av pump som har impellern av plast och den brukar kunna slira på axeln och ibland går bladen sönder...

Kan vara det.
Gl
2
Glansk
Bmw 316i- 89
Min 318 kokade också, jag bytade termostat, men det var det inte, sen bytade jag vattenpump, men det också utan framgång då tänkte jag att det är antingen topppackningen eller visko fläkten, så jag började med det billigaste; viskofläkten. Det var inte det heller, och jag hade verkligen inte pengar till ny toppackning. Så jag köpte kylarrensning och nu går den som en pärla, så jag rekommenderar att prova det först!

ALLA I SVERIGE BORDE FÅ VARS EN BMW
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om viskokopplingen är slut borde det bara ställa till problem vid helt stillastående eller långvarig kökörning. Att låsa kopplingen helt är inte heller att rekomendera. En fungerande viskokoppling griper aldrig in helt utan slirar mer eller mindre. Det har hänt att skurna kopplingar medför att fläktvingen exploderar p.g.a övervarv. Det kan ge följdverkan såsom bulor i huven eller annat sönderslaget.

AE
ka
33
kapi
318i -87
Nae men jag vet att det inte är fläkten iaf... Den går så fint så.
Okej jag har alltid varit skeptisk till mirakel kurer typ bensinrensare och dylikt men nu tänker jag fan i mig testa. Om inte annat är det bara till och byta pumpen... för att det ska vara en termostat har jag svårt att tro för då borde det istället bara ta längre tid för bilen att bli varm.
Det kan mycket väl hända att termostater hänger sig i fel läge så att de inte släpper igenom!
Hände mig för något år sedan, iofs inte på en bmw, utan en opel rekord från -71, men ändå.

Kylarrensning räknar inte jag som ett "mirakelmedel" a'la "slutaläckaolja"-medel. Det skadar inte att slänga i lite rengöringsmedel när man ändå spolar ur kylaren ju.

--
Markus
ka
33
kapi
318i -87
okej Sunkmarkus nu är det ju såhär att termostaten finns där för att kunna rikta om vattenflödet alltså om motorn är kall så skickas den tillbaka in i motorn utan att passera kylaren.
Är däremot motorn i rätt temperatur eller egentligen är det kylarvattnet som är i rätt temp så kommer den ändra form och vattnet kommer och passera kylaren och därefter in i motorn igen.
Detta är grundprincipen för användning av termostat.

Åter till problemet. Har hällt i kylarrensning ville egentligen ha medlet som skulle smörja kylkanalerna men den var slut. Ju mera jag tänker på det detså mera tror jag på att det är vattenpumpen som är slut.
is
20
ischi87
325i -94
jag har samma fel, tomgångs körning... då börjar tempen stig, men vid körning så minskar tempen, får ingen värme i kupén.. bytte termostat o termostat hus idag, hjälpte ej... imorgon ska jag köpa vattenpump och koppla den, hoppas de hjälper! vad tror ni?
ka
33
kapi
318i -87
På tisdag blir det i princip en helrenovering av kylsystemet, kommer att byta termostat och vattenpump och därmed även hälla i färsk glykol och blanda 50/50 som jag blivit tillsagd att de behövs här uppe... byter även till en vintertermostat som tydligen ska vara helt öppen vid 85 istället för 80 som det var på vanliga.
Hoppas detta löser mina problem annars så hamnar motorn i renovering och trim. ;)
ni
37
nitro87
325i -92
jag tror du har luft i systemet också, min 325a började koka hela tiden, luftade systemet och nu funkar det igen....
ka
33
kapi
318i -87
du undrar jag bara hur det ska komma luft i systemet när jag aldrig har öppnat det?
ni
37
nitro87
325i -92
Du kanske har något liten läcka nånstans där den suger in luft, alternativt att din topp-packning gått, alternativt spricka i toppen så du får in luft i kylsystemet...
ka
33
kapi
318i -87
okej köper det. men nu har jag redan köpt pump termostat och rem som ska bytas på tisdag.
Men denna luftningsskruven... vart sitter den?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.