AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.128

Motorvärmare Z3 2,8

Hej.

Jag har köpt en DEFA motorvärmare till min Z3 2,8 men den passar inte, avgassystemet sitter i vägen + att hålet i värmaren passar inte till något hål i blocket. Enligt DEFA´s hemsida så ska det vara denna värmare till min bil, nr 855 (Länk. Har mailat KGK (generalagenten) men inte fått svar ännu.

Är det någon som har monterat värmare på sin Z3 2,8? Vilket fabrikat? Synpunkter? Tips?

Ja
15
Jaded
Z3 Coupé 2,8 -99
Kolla den här länken: Länk

Där står "Värmarens kontakt bör försiktigt böjas uppåt (ca 10mm) så kabeln går fri för skyd det vid framvagnsbalken . Detta görs enklast med vär ma ren
monterad."

Lycka till!

//Ted
Hej o tack för svaret.

Jag har sett det men det gäller nog bara 523, på min bil är framvagnsbalken långt borta.
Ga
153
Gardda
745ia Executive -85
2000 Toruing -73
Z3 2,8 Coupe -00
Tjena!
Tänkte bara höra hus det gick med motorvärmaren? Tänkte försöka mig på samma operation själv innom kort så det skulle vara av intresse att höra hur de gick?

mvh/Henke
Jag har fått följande svar från KG Knutsson:

"På DEFAs hemsida säger vi värmare 855 fr.o.m 99-års modell med motor M52TU. Den bil det gäller är en 98:a kan ha den tidigare motorn M52 där
värmaren skall heta 852. Det kan även vara så att på direktimporterad bil saknas gjängor i "hålet" där värmaren skall fästas. Då har vi tyvärr ingen lösning".

På DEFA´s hemsida anges 855 för Z3 från -99 men i monteringsanvisningen för 855 står från -98. Värmare 852 nämns inte för Z3.

Vet någon hur man ser skillnad på motor M52 och M52TU?

Gardda: På din -00 borde det vara 855.

Jag återkommer.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Hot Rod: M52TU har en lite rundare utformning av täckkåpan för vanos-enheten (se här Länk , det är delen mellan kylaren och oljelocket), på M52 är den kantig.

/Masten

Gör mig glad, besök min blogg! Länk
Tack Masten! Min kåpa är betydligt kantigare än på din bild.

Åker till Mekonomen idag o byter min 855 mot en 852, förhoppningsvis montering i helgen.
Monterat o klart!

Fungerar bra med DEFA´s 852-värmare på min Z3 2,8 Coupe 1998 med M52-motor.

Det som tog tid var att fundera ut en bra montering för uttaget i fronten, här finns mer info om det Länk

Fanns tom ett färdigt hål genom torpedväggen in i kupen med stor gummimuff, bara att dra in sladden till kupevärmaren. Det uttaget sitter strax framför högtalaren vid passagerarens fötter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.