AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
839

Kan man avaktivera passagerar-airbagen via Carsoft?

Visa användare
211
Boulejohan
316i -93
540 IAT -02 med M-paket
Hejsan alla!

Jag går i E39 köpar tankar och med den lilla åkandes i bilen vill frugan ha honom i fram. Därför undrar jag om man kan avaktivera pass.arbagen via carsoft eller om man måste ha en viss kod från tyskland för att deaktivera den.
Vad mer måste göras? Byta bälte till ett hårdare? Svårt att montera bort mekansikt? mmmm

Om det är någon som har kunskap vore jag glad för delgivelse!

MVH

Johan

JIK
Det går inte att avaktivera airbags i carsoft. Dylika operationer bör alltid av säkerhetsskäl göras av BMW, via kod från Tyskland osv. En del låter demontera den rent fysiskt också för säkerhets skull.

FP
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Precis som Folke skriver. Verkar som proceduren med koder från Tyskland har förändrats för sista gången jag var inne så behövde dom inte skicka ner data till Tyskland utan kunde utföra ingreppet direkt.

Det dom gör är att dom mjukvarumässigt avaktiverar samt att dom kopplar ur kablarna från airbagen.

Om du behöver byta bälte beror på vilket bälte du har idag. Byter man bälte så behöver man inte byta tillbaka när man återaktiverar airbagen då det nya bältet fungerar både med och utan airbag.

Jag har betalat ca. 1000kr för avaktivering + drygt 1500kr för nytt bälte och montering av detta. Återaktivering kostade även det ca. 1000kr.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.