AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.767

M3 Motorras

Visa användare
202
Torbjörn
328 Touring -96(S50 B30/32 TURBO)

M3 E46 2006 Imolaröd Competition Package
Nu har det hänt det som inte får hända.

Vevstakshaveri i min M3 Touring. Hände för två veckor sedan. Jag har redan lyft ur motorn och plockat sönder den.

Har haft ett lagerljud i bilen länge och trodde det var generatorn. Men det visade sig vara ett vevlager som försvunnit! Hittade den i smådelar på botten av oljetråget.

Har lämnat veven på slipning och härdning skall hämta den imorgon. Blocket borras upp lite och får nya kolvar och kompet skall höjas till ca 12. Toppen får nya kammar(shrick 286), hårdare ventilfjädrar och retaniers. omslipade ventiler och planing. Nytt tråg från en s52 m3 3,2 motor skall också monteras.

Nu stundar ihopmontering nästa vecka. Nu till min fråga. Jag har köpt nya packningssatser både topp och block. Nya bultar till vev- , ramlager och topplocket. Men behöver jag byta kamkjedjor och tillbehör också. Toppen var helt frisk när vevlagret gick sönder. Givetvis rengör jag alla delar i motorn ordentligt innan ihopmonteringen.

Ett lite råd till alla som kör M-bilar sköt er oljeservice ordentligt. Byt ofta. Mitt haveri beror på antagligen pga slarv med oljebyte mellen oljeservicarna.

Tobbe
|Oo=00=oO|
Länk
Tycker du skall se till att byta kedjorna också när du ändå har nere rasket! Kolla skicket på skenor och sträckare och byt vid behov.

När du ändå gör en såpass seriös renovering känns det lika bra att ta med "det sista" också.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Torbjörn hur långa oljebytes intervall hade du ungefär samt vilket fabrikat och viskositet på oljan?

Mvh Danne
Visa användare
202
Torbjörn

Daniel:
Bytte enligt serviceindikatorn. Plus någon gång emellan. Jag körde med Castrol TWS 10W60 men bytte till Agip Racing 5W40 innan haverieit. Vet inte vad jag skall hälla i efter renoveringen men rådet är en tunn olja och köra lugnt 100 mil och sen byta igen.

Pratade med motorrenoveraren vid 4 och veven var väldigt "oval". Kanske inte bara mitt fel men efter som jag piskar bilen rätt hårt på sportklubbens träffar. Det var nog inte fråga "om" motorn rasar utan när!?!

Nu var detta ett förhållandevis "billigt" haveri då toppen klarade sig utan synliga skador. OK! En vevrenovering kostar 8000kr. Sen att godiset i toppen kostar massor utöver renoveringen, men skall jag ändå riva allt vill jag ha mer krut i motorn.

Men jag skall vara väldigt noga med oljeservice och lagerljud i framtiden.

Tobbe
|Oo=00=oO|
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ett kant fel pa M3 E46, vet du om din bil har haft de uppdaterade vev o ramlagrena innan raset? Alla M3-agare ska ha fatt gratis byte pa garantin.

Kor in lagrena pa en 5W-50 olja, sedan enbart TWS 10W-60 - den enda olja som ar godkand for M3 E46!

Mvh
Gemini__
Tråkigt att det blev ett ras, men tur att du kom förhållandevis billigt undan.

rob_t_j72: Vill bara inflika att trådskaparens motor är från en M3 E36.

Mvh:
Thomas
Filip_J
rob: Läs tråden, han snackar om S50B30, inte motorn som sitter i E46an.

Och sedan var det 01:orna som återkallades.

Mvh
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Torbjörn, tråkigt att läsa om ditt ras!

Jag tror ditt problem beror på att du låg och jagade en M3 Sport Evo lite för länge på Kinnekulle förra sommaren! (Eller om det var jag som jagade dig, jämt var det iallafall) ;)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Sa gar det nar man ar trott...
Visa användare
202
Torbjörn

BjörnB: Det är så roligt och köra bana!!! Jaga eller bli jagad av en Sport Evo är rätt roligt men svårt. Men vi kanske träffas nästa år för en returmatch. Kanske blir ännu jämnare då!

Har fått tillbaka veven nyslipad nu är den på väg till Anderstorp i Småland för att härdas. Blocket är klart planat och borrat 0,5 mm för att få plats med högkompskolvarna. Toppen bör komma nästa vecka så snart skall allt skruvas ihop igen.

Det verkar som jag kan få bilen mappad i Danmark på rullande landsväg och få ett skräddarsytt chip för rimliga pengar.

Receptet för motoruppgraderingen är:
284 graders ShrickKammar
Nya kolvar från en S52 3,2 höjer kompet till 11,5
Hårdare ventilfjädrar och retainers.

Skall beställa nya kejdor och kejdesträckare från BMW(Dyrt).

Tobbe
|Oo=00=oO|
Länk
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Intressant "projekt" om man får kalla det så...
Synd att du fick betala så mycket för slipningen och balanseringen av veven bara. Kom mycket billigare undan själv, eller du kanske menar totalt med lager o allt?
Veven klarar steg 1 utan omhärdning då den är sätthärdad, vid mer bearbetning behöver den härdas, hoppas att du inte gör det i onödan...
Hur ser dina kedjesträckare ut? Är de väldigt slitna?
Kommer nog få fina siffror i bänken sedan med de modsen du gjort ;-)

Mvh. B

"What we're dealing with here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Visa användare
202
Torbjörn

Motorsliparen har slipat ner vevbanorna 0,5mm. Han rekommenderade härdning. Jag har hört från andra att man kan hoppa över det. Men lägger man i runda slängar 35000 kr på en renovering/uppgradering så är en härdning för 2-3000 kr inte mycket. Nå blir den härdan av Stålservice i Anderstorp med någon specialhärdning som jag inte kommer ihåg vad den heter men bra skall det vara sen om jag blir lurad?!!?

Ang. kedjor och kejdesträckare. Jag har ingen historik på bilen så jag tar den säkra vägen och byter allt som har med kejdorna och göra. Jag vill inte stå till våren och lyfta ur motorn igen. Har gjort det en gång, kan det, köpt T-shirten!?!

Prestanda ur motorn. Allt mer en orginal är en framgång. Har hört siffror på upp till 390 hk med kolfiberinsug och nytt avgas. Landar jag på 350 hk är jag supernöjd. Tror att jag får annan karaktär på motorn. bl a att vridet kommer tidigare så man slipper plåga motorn till maxvarv när det skall gå undan.

Och priset 8000 är för vevslipning, lager och härdning.

Tobbe
|Oo=00=oO|
Länk
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Allright, steg 2 kräver härdning så det var nog bäst.

Priset du fått verkar också ok, stämmer med mina egna utgifter ;-)

Kanske kan du få ut uppåt 350 med de modifikationerna du nämner men du kan nog glömma märkbart mycket tidigare vrid, det mesta av effektökningen plockas på toppen på de diagram jag sett... Var iofs på 3,2 men ändå.
Återkom gärna med data efter att du bänkat den, vore kul att se.
Har helrenoverat en 3,2 maskin men kommer inte att mappa den till sommaren, det får bli senare när jag skaffat alla prylarna till motorn.

Har du inte plockat ihop den än så är en av de effektivaste åtgärderna enlit 2 oberoende källor att radiefräsa ventilsätena med.

Mvh. B

Visa användare
202
Torbjörn

BlueBeemerBoy:

"Har du inte plockat ihop den än så är en av de effektivaste åtgärderna enlit 2 oberoende källor att radiefräsa ventilsätena med."

Radiefräsa låter intressant vad innebär det i kostnad måste jag byta/slipa om ventiler oxå? Jag är lite novis på motorrenovering. Har inte kommit så långt i boken än!?!

I och med komphöjningen och uppborrningen skall vridet komma lite tidigare enligt "experter" jag talat med.

Tobbe
|Oo=00=oO|
Länk
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Man modifierar utseendet på kanalen från ventilsätet och in så att det får ett för flödet gynnsamt utseende om man säger så. Har du ngn som gör motorjobb åt dig som är duktig kan de garanterat förklara mer detaljerat och ge pris. Jag skulle behöva rita det annars. M3 toppen är givetvis en fin pjäs från början men jag har hört att detta är en av de effektivaste portningsåtgärderna på den motorn. Det är gjort på min men den är inte klar än så jag kan inte säga mer. Grejen med portning är att skapa ett högt flöde, det får man inte genom stora kanaler som många tror utan genom en kombination av fina övergångar i kanalen och rätt storlek.
Typ, läran om tryck o flöde fanns det en bok som hette när jag pluggade detta. Man ångrar att man inte fattade hur viktigt det var då ;-)

Du behöver inte byta dina ventiler om de är ok men slipning kan vara nödvändigt beroende på hur de väljer att göra.

Allright, läste inte tillräckligt noga på vad du gjort. Ska bli intressant att höra hur det går, se till att återkomma om det...

Cool projekt du har gjort annars, E36 kombin är ju inte så vanlig och riktigt snygg...

Mvh. B

Fr
251
Fredric
320i -09
M3 E30 Köhler 2,7
BlueBeemerBoy: man sätthärdar ALDRIG en vev.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Så Torbjörn du böt alltså till en AGIP olja strax innan raset! När jag läste det så drog jag mig till minnes att Delonges m5 också rasade efter byte till just AGIP olja Länk hmm ganska intressant för ester sammansätningen i tws:en ska ju vara anpassad för M-motorers krav kanske är viktigare med RÄTT olja man kan ana?

Mvh Danne
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

*Fredric*

Nej, nitrithärdad ska det stå, sorry...

Mvh. B

Visa användare
202
Torbjörn

Daniel F
Tror inte oljetypen spelade någon roll för haveriet snarare min körstil. Visst jag hade problem med olja i insuget på Knutstorp som antagligen har bidragit till haveriet. För att göra en lång historia kort. Jag kör med R-däck och coiloverchassie med ställbar camber runt om. Det börjar gå rätt fort nu dvs sidokrafterna ökar ====> olja far runt i motorn oljeavskiljaren hinner inte med sprutar olja i insuget ====>. Detta fel beror på s50 3,0 konstruktion i oljetråget inga skvalpplåtar. Jag skaffade ett tråg från en 3,2 men hann aldrig skruva på det förrän haveriet. Nu skall det givetvis skruvas dit tillsammans med en bättre oljeavskiljare.

Har pratat med fler experter och de rekommenderar alla härdning efter bearbetning av veven. Så jag känner mig inte alls lurad av någon. Nu väntar jag bara på veven och alla grejor från BMW så jag kan skruva ihop motorn igen.

Fredric om du läser detta läs PM på rejsa ifrån mig.

Tobbe
|Oo=00=oO|
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.