AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.015

RTF + M-paket = Obekvämt?

Za
1
Zappajoe
525i -95
Hej!

Jag är i begrepp att beställa en ny E61 med M-paket. I tidigare inlägg i forumet har jag förstått att RTF-hjulen kanske är smarta, men definitivt inte speciellt komfortabla eller ljuddämpandes och då undrar jag som ännu inte hunnit köra 5-serien med M-paketet, hur är komforten sammantaget om man utöver RTF, kör med hårdare fjädring etc som ingår i M-paket? Alltså speciellt i jämförelse till E61:orna utan M-paketet och RTF? Jag förstår att man idag knappt ens kan få bilarna utan RTF, men det måste rimligtvis finnas medlemmar här på forumet som har både erfarenhet och åsikter om detta. Tack, tack, tack på förhand!
Run Flat-däcken i senaste generationen är ganska ok. Mindre stötiga och mindre slingriga. Men jag tycker fortfarande inte att dom är i samma klass som konventionella däck.

Hur dom känns på en E61 vet jag inte. Men jag provkörde en E93 och den gick fint med senaste generationens Run Flat.
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Jag har M-paket och RFT på båda mina E61:or jag haft/har. Men Vinterdäcken har varit vanliga punkteringsdäck...samma dimmension. Komfortmässigt har jag inte märkt så mycket men framförallt ljud nivå och bränsleförbrukning. Icke RFT sänkte landsvägsförbrukningen med 1dl/mil på E61an. Väntar med spänning på de nya däcken till den nya bilen och göra samma jämförelse.

Dock hade jag en E90 320d i mellan, samma 1dl/mil på den att byta från 16" RFT vinterdäck till 18" icke RFT. Och ljud så klart.

E61an har ju reservhjul så jag kommer att byta bort style 135 hjulen till 535d'n till våren också (eller nu om någon är intresserad).

/Christian
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Stötigheten på de "nya" RFT:en är klart mindre, men det som irriterar mig är dels ljudnivån som är klart högre med RFT, de svindyra priserna när det är dags att byta samt den slingrighet som uppstår. Min är mycket lugnare på vägen rakt fram med 19" non-RFT jfrt standard (135M) med RFT.

----
BMW CS #6212
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Har en bekant som beställde 2st E61:or, en 520dA och en 523iA och ingen av dem ska levereras med RTF. Så valet finns väl om man vill ha RTF eller inte?
Jag har en E61 530d med sportfjädring och 18 tum rft och jag upplever den som mycket stötig och hög ljudnivå. Skall snart sätta på vinterdäck utan dubbar 17 tum ej rft. Skall bli spännande att se vad det blir för skillnad.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag kör 18 tum och Dynamic Drive (jag vet inte hur det är i förhållande till M-fjädring) och upplevde inte BRA RFT som stötiga och okomfortabla. Ing problem med ljud, stötighet eller spårkänslighet.

Men när mönsterdjupet gick nedåt fyra mm hände något med däcken. De började bli mycket ljudliga och märkbart spårkänsliga och stötiga över vägskarvar.

Med nyss monterade RFT 17" vinterdäck har bilen blivit ok igen. Till våren monterar jag redan inköpta nya RFT för att återfå en tyst bil även med sommardäck.

**BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
Bytte till vinterdäck nu i veckan till 17" Non-runflat dubbfritt, från mina 18" (135M)
Skillnaden är minimal.
Nu var jag väldigt observant efter allt som jag läst om skillnaden mellan RFT och non-RFT.
Min upplevelse är att de är marginellt mjukare , men det är ju så, går man från 40 profil till 50 så har man ju mer gummi mellan fälg och asfalt.
Ljudmässigt hör jag ingen skillnad.
Nu har jag säkert de sist utvecklade RFT däcken, de tidigare tillverkade är förmodligen sämre.
Visa användare
153
hogan
BMW 530 XD Touring M-sport -14 (Frozen Blue Metallic)
Efter att ha hängt på vintersulorna idag blev jag samtidigt upplyst om att mönsterdjupet på två av däcken är på väg att ta slut. Måste alltså ha 2 nya däck till min E61 på vilken det nu sitter 4 michelin Alpin runflat 245x40x18 och med tanke på de nästan hutlösa priserna på RFT - och att de dessutom är så stötiga, vill jag hellre ha vanliga däck.

Eftersom jag inte har lust/behöver byta alla fyra, uppstod frågan om det är OK (lagligt) att ha 2 runflat och två vanliga på bilen (förutsatt lika på axeln). Jag tror inte det är förbjudet - men är det någon som vet?
Hogan

Absolut inte....Lagen säger....Blanda inte sommar och vinterhjul...
Visa användare
153
hogan
Bluppen.
Tanken var inte att blanda sommar med vinter - men att behålla t.ex. runflat vinterdäck på bakaxeln och ha vanliga vinterdäck fram (eller tvärtom).
ha
98
hazse
520 sedan 95 318 is 92
det går alldeles utmärkt att åka dubbat bak och odubbat fram bara det är likadana däck på samma axel, men däremot får du ju inte ha sommardäck nu

Visa användare
153
hogan
Har inte tänkt åka på sommardäck - det enda jag vill är att komma ifrån de dyra runflatdäcken (mina nuvarande vinterdäck) och succesivt byta till vanliga standard vinterdäck - utan att behöva köpa 4 nya däck på en gång.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Finns inget lagligt som hindrar från att ha RFT på en axel och vanliga på den andra. Har själv kört slut på mina RFT i omgångar och äntligen är alla 4 slut. Till sommaren blir det nu vanliga 245or runt om. :)
Det var det jag menade med "absolut inte"...Alltså Hogans fråga...Inte olagligt att blanda dessa RFT med vanliga däck...Att man inte får blanda sommar med vinter hoppas jag alla är införstådda med...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.