|
|
|
|---|---|
|
Fick upp TRANS SAFE PROG i displayen på min 750 E38 -95a, vad brukar vara det vanligaste felet när det står?? //Mattias | |
|
Dåligt batteri. Prova att ladda upp batteriet med en bra laddare, CTEK el. dyl. Wilhelm Svenselius |
|
|
Jaha så det är så lätt alltså?? Får väl hoppas på det då. Tack för hjälpen //Mattias |
|
|
Det är inte nödvändigtvis så lätt, det kan förstås vara något betydligt allvarligare. Men man kan spara mycket tid och pengar genom att börja med att prova enkla saker. Wilhelm Svenselius |
|
|
Det var inte så lätt, har haft batteriet på laddnig men det stod likadant idag när jag provade. Har varit igång å rotat bland styrboxarna. Finns det nått man kan koppla fel? //Mattias |
|
|
Läs felkoderna så har du felet. Innan dess kan man försöka sig på en gissning. Exakt när kommer meddelandet upp? Varje gång direkt efter start eller är det vid någon särskild manöver med gaspedal, broms eller spak, varvtal, växling? molle |
|
|
Det är det jag har problem med oxå, jag kommer inte in i bilen så jag kan läsa av felkoder, inte ens för bmw funkar det. De trodde att det var nått som störde i bilen typ nån styrenhet så det var därför jag höll på å rotade ibland dom. Felmeddelandet stod direkt när jag drar på tändningen. //Mattias |
|
| I min var det kamaxelgivarna som behövde bytas. Fast det såg jag ju förstås på att läsa av felkoderna. | |
|
mm men jag har lite problem eftersom jag inte kan läsa av felkoder. |
|
|
Trans programmet kliver väl i när det är något strul med automatlådan va? MVH Robban B |
|
|
Robban B: Precis. "TRANS SAFE PROG" betyder i klartext att växellådan kör i nödläge, s k "limp-home". Syftet är bara att man skall kunna köra bilen närmaste vägen hem eller till verkstad, då något fel gör att lådan inte kan fungera normalt. Wilhelm Svenselius |
|
|
mattemattias: Det jag kan säga som rör lådan är att trans prog kommer upp om du startar bilen när kontakten till lådans styrbox är urdragen (eller glappar). Det försvinner om du stänger av, sätter i kontakten och startar igen. molle |
|
|
När det meddelandet dök upp på min 750 så avhjälptes det med att spruta i elektronikspray i kontaktstycket på lådan och se till att ingen glappkontakt fanns. Som regel så känns det nog som man kan ringa in det som ett elfel någonstans mellan lådan (ev i) och box... MVH Robban B |
|
| mm jag tror att det blvit nått fel i styrboxen för lådan, eftersom det hände när jag höll på å pillade med dom. Nån som vet någon som felsöker sådana styrboxar eller har en fungerande tillsalu. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.