AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.134

Hur kommer man lättast åt slangen till oljefiltret 540i-99?

Visa användare
139
kimwe
318 D T -09
Jag hade tur i oturen häromdagen när jag skulle hjälpa en kompis med startkablar. Just som jag öppnade huven såg jag att det började rinna olja framme under oljefilterbehållaren.
Boven i dramat visade sig vara ett hål på den ena stålomspunna slangen som går till & från filtret det verkar som om slangen legat och skavt på en skarp kant på balken.
min fråga nu är.Har någon annan varit med om samma sak och hur kommer man lättast åt at byta slangen där är som sagt lite trångt och jag vill ju inte bara skruva av massa saker i onödan,generatorn är jag nästan säker på att få plocka bort för att komma åt men är det mer?
det är min 540 det handlar om

mvh kim
Visa användare
139
kimwe
318 D T -09
Är det ingen som varit med om detta eller vet ?

mvh kim
Visa användare
139
kimwe
318 D T -09
Fortfarande ingen som kan hjälpa mig?
vi höll på i flera timmar idag för att försöka komma fram till hur man ska komma åt.
Generatorn gick ju inte att plocka bort då den är vattenkyld och huset sitter gjutet i blocket.
Kan det vara så illa att man måste lyfta hela motorn bara för att kunna byta slangen det känns ju helt vansinnigt om man måste göra det när slangen i sig tar max fem minuter att byta.
så jag hoppas verkligen att det finns någon som kan tänkas ha en bättre lösning

mvh kim
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Vet inte riktigt hur det ser ut på din 540 men av erfarenhet så kan jag säga att man tjänar på att ta bort så mycket som möjligt så att du kommer åt ordentligt.Ska man försöka byta saker och försöka riva så lite som möjligt så brukar det ta minst dubbla tiden.
Visa användare
139
kimwe
318 D T -09
problemet är att det inte finns något att ta bort för att komma åt mer än toppen eller såga i plåten vad vi kunde hitta.

mvh kim
54
29
540ESS
540IA-97 ESS kompressor
Generator kan vel demonteres, sitter i noen skruer og en o-ring. Det er vel verre med register dekselet..

Länk

Länk
54
29
540ESS
540IA-97 ESS kompressor
Er det ikke mulig å komme til nedenifra da?

Visa användare
139
kimwe
318 D T -09
ok så huset går att plocka bort även om det är massor med jobb så kanske det är mindre än om man ska lyfta motorn

mvh kim
Visa användare
139
kimwe
318 D T -09
helt omöjligt det är alldeles för trångt.
vilken vinkel man än tittar från så är där något som är i vägen eller så ser man inte ens skruven. kanske man kommer åt att lossa det men aldrig att man klarar få dit den nya slangen. men samtidigt verkar det otroligt att man inte skulle kunna byta slangen på något enkelt sätt

mvh kim
54
29
540ESS
540IA-97 ESS kompressor
Løsne motorfester og heise opp motor så høyt som mulig.

Om ikke nokk:
Heng opp motoren, løsne ifra motorfester + styring og slipp ned forstillingen litt, da blir det litt bedre plass.

Noen tips om hvordan her : Länk

Visa användare
139
kimwe
318 D T -09
kom på att jag borde berätta hur det har gått om någon annan råkar ut för samma.
anledningen till att slangen gick sönder var att skruvarna som håller filterhuset sitter i någon dålig gummiupphängning som hade gått av och då låg slangen mot en vass kant lite som gjorde att det skavde hål så det kan jag varna alla som har motor med filterhuset bredvid att kolla de upphängningarna ibland för att slippa detta jobbet jag har haft.
jag behövde aldrig lyfta motorn utan jag plockade bort DSCkompressorn (tror jag det heter) och kom då åt den vägen.
för att ha utrymme att se och jobba plockade jag även bort kylaren,fläkten och lite slangar mm det ser man själv vad som behövs plockas bort.

Men nu har bilen fått en extra service vilket inte är helt fel och så fick man bytt remen som var lite sliten och en remskiva som gick isönder i demonteringen, otroligt att de är i skör plast.

lite tråkigare är att den ena xenonstyrboxen gick sönder på väg hem från verkstan då man blir ytterligare några tusenlappar fattigare så här i juletid.

mvh kim
Visa användare
139
kimwe
318 D T -09
glömde fråga om någon vet hur det är med DSCkomressorn.
Måste man lufta den efter att den varit avplockad eller är den självluftande?
och hur gör man isåfall?
Antispinnen verkar funka som den ska i alla fall.

mvh kim
Visa användare
139
kimwe
318 D T -09
Är det ingen som vet hur det ligger till med DSC?

mvh kim
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.