AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.560

Kylarhaveri med abrupt rörbrott

Fr
156
Friedrich S
BMW 740ia-98
Igår backade jag upp min bil på garageuppfarten, stannade och gasade till lite för att lyssna på motorljudet motorfantast
som man är. Jag hörde då ett klonk och sedan började det komma vattendimma från huven. Stänger av motorn genast och öppnar
huven. Vad har hänt? Jo, flänsen/anslutningsröret på kylaren till slangen från vattenpumpen har gått rakt av och slangen hoppat
av varvid en stor mängd kylvätska pumpats ut. Jag undrar vad som har hänt? Vattenpumpen är bytt på bilen, kan det vara så
dumt att den som bytt pumpen har satt dit en för kort slang så röret ryckts av när motorn vickar i sidled vid kraftigt gaspådrag?
Trycktransienter i systemet kan väl knappast bli så stort vid varvtalsändring så att det kan dra sönder kopplingen?
Observera att jag är nästan 100% säker att motorn hade normal driftstemperatur, dvs mellan de två strecken på temperaturmätaren.

Tacka vet jag gamla BMW med kylare helt i metall. Plast är för kinesiska skräpgrejer.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tydligen ett inte allt för ovanligt fel på V8 modellerna...Klen plast och tveksamma anslutningar vad jag förstått...

Hyffsat vanligt med diverse kylproblem/kylläckage på V8:orna.kylare,exp.kärl,v-pumpar,slangar osv..
Man bör som V8 ägare hålla dessa i skick när de börjar närma sig 20000mil eller så...dvs byta kylare,exp.kärl,slangar,klammer,v-pump osv i förebyggande syfte..

Det som är positivt för dig är ju att du fick felet på garageuppfarten och inte i + 110 på lämplig landsväg långt från hemmahamn..

Mvh Janne.
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Exakt samma sak hände på förra chefens E38 740 men han hade inte turen att vara på garageuppfarten. Verkar vara ett bekymmer som drabbar de flesta E32 och E38 ägare förr eller senare. De modeller med 6:a verkar klara sig bättre, måhända pga bättre ventilation i motorrummet så inte plasten steks..?
Finns inte mycket annat att göra än att byta kylare.

st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Om du söker tidigare trådar så kommer du att se att samma sak sker på E39:or med V8. BMW säljer urkassa kylare som dessutom har felaktigt konstruerade slanganslutningar. På min E39 inträffade samma sak vid 12000 mil på hemvägen från en storservice på BMW i Solna.
mr
167
mr irwing
E39 M5 calypsoröd
E38 750 -95
Precis samma som hände mig för tre veckor sen men det va under fullgas på motorvägspåfarten. Gissa om jag blev skraj när jag såg ett rökmoln efter mig i backspegeln?
Till råga på allt så fick jag inte upp huven på grund av det heta kylvattnet som sputa rakt in i vänstra huvlåset och gjorde så vajern hoppa loss men nu e det löst men det blev ju rätt mycke mer än bara kylarn (båda huvvajrarna och även huvlåsen för säkerhets skull samt nya njurar) men då fick man ju en anledning o köpa faceliftnjurarna :) .
Byt expansionskärlet samtidigt då dom också brukar spricka. Mitt sprack för bara några månader sen ångrar bittert att jag inte bytte kylet samtidigt.
Fr
156
Friedrich S
BMW 740ia-98
Byter expansionskärlet också när kylaren ändå skall bort.

Så 6:orna verkar klara sig bättre? Jag undrar vad det beror på?

Kan det bero på att en rak 6-cylindrig motor är helt utbalanserad
vad gäller masskrafter och -moment, vilket en V8 inte är. Detta har en praktisk följd, om man gasar kraftigt vickar motorblocket till på en V8,
en rak 6:a rör sig knappt alls. Om motorn vickar i sidled rycker det till
i slangen som går till kylaren. Det blir alltså lite drag och ryck
i infästningen som kanske inte uppstår hos 6:orna. Hmm. Om dessutom
motorupphängningarna är lite slitna kanske rörelsen inte dämpas riktigt
som den ska? Om den här teorin stämmer blir det kanske till sist utmattningsbrott i flänsen hos kylaren. Fast man kan verkligen fråga sig
om detta är korrekt då det lätt skulle avhjälpas med en mer fjädrande
slang. Å andra sidan kanske man inte kan göra slangarna så mjuka med
tanke på de relativt stora dimensionerna.
mr
167
mr irwing
E39 M5 calypsoröd
E38 750 -95
Om du känner på plasten så har den troligtvis blivit hård och spröd vilket påskyndas av värme mao 12an har mycket varmt motorum 8an lite svalare och 6an svalast. Vilket förklarar att de 6 cylindriga modellerna klarar sig bäst
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har faktiskt ALDRIG hört att sexorna ska ha drabbats av detta "fenomen" med sprucken rörfläns på kylaren hur som helst...

Har någon annan sett eller hört någon som haft just det felet på en sexa?

Mvh Janne.
Visa användare
404
micke.l
745 iA -02
Hände på 735,bara köpa ny,köpte hos malmö bilkyl
kollade priset på din 2100kr inte faligt bra kvalite

Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Exakt samma sak hände mig för ett par veckor sedan, en spricka hade uppkommit i en gjutskarv på kylarens vänstra gavel.
Köpte glasfiberspackel på närmaste mack och spacklade igen sprickan, och det höll hela vägen hem.

MVH Niklas
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej!
På min 525i -91 så sprack kylarflensen precis som ovanstående förklarar. Jag hade tur eftersom jag stog på macken och att röret sprack långt ut. Jag kunde alltså tabort den trasiga biten som satt kvar i slangen och trä dit slangen på kylaren igen så jag tog mig hem. Beställde en ny kylare dagen efter.

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Visa användare
81
Massse
523iM -07
M5 E28 CSL -87
735iA -83
850Ci -93
Fadern åker 728i E38 med sexa, han hade också vattenrör som spruckit, inte heller på hemmaplan utan på E6 utanför lund, blev bärgare och sen taxi de 20 milen hem...

Så visst händer det även på sexorna, men kanske inte lika ofta.

Är ju säkert svårt att förebygga då den i det närmsta är omöjligt att förutse hur plasten skall åldras vid 20 000 mil i olika körstilar, stadskörda bilar får förmodligen felet tidigare pga höga motorrumstemperaturer vid köer osv.

Tror jag.

___
Mats Kinnby
---
Team Kinnby Motorsport
Länk
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Massse: Om det är omöjligt att förutse hur plast åldras så skall plast inte användas till kylaranslutningen! Det finns plaster och plaster, rätt använd så skall inte det vara problemet.
Det är väl en kombination av fel plast och felaktig dragning av kylarslangen som resulterar i alla dessa avbrutna slanganslutningar. BMW med V8 har en mycket kort och stum slangdragning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.