|
|
|
|---|---|
|
Vi har lagt i en motor från en 325 -87 2-d i en 325 -89 touring.. Allt me motor, databox o kabelhärvan från motor mm e från en fullt fungerande -87a.. Nu till frågan: fungerar d att använda kabelhärvan motor/databox o koppla ihop den me min -89a bilhärva??! Dvs den runda kopplingen vid torpedvägen i motorrummet me vidhängande säkringsbox?? Kabelhärvan från motorn har 12 stift i den runda kopplingen o min motsvarande från bilen som den ska i e där 15 st.. Funkar eller måste även motorkabelhärvan va från en -89a eller vilka årsmodeller/modeller e kompatibla?? Har kopplat ihop allt men får ingen gnista, bränslepumpen startar inte om vi inte byglar den vid reläet i motorrummet osv.. Tjirrar bara på starten.. E ström till tändspole o jordat mm som d ska.. Väntar tacksamt på experhjälp!!!! :D | |
| HAAALLÅÅ!!! INGEN som har koll på detta???! :( | |
ASA racing |
Förmodligen så är det K-Jetronic på 87:an. Tillskillnad mot 88:an, som jag vet har Motronic. Olika kabelpiskor samt även olika styrboxar. Mkt jobb som återstår;-) |
| Jo att d e Jetronic vs Motronic visste ja sen innan o detta e ett projekt som får ta tid så d e lugnt.. Va förberedd på en del jobb... :D Har en låda me olika boxar från olika årsmodeller så d e oxå lugnt.. Men just kablaget från motorn har ja inget mer än d som följde me motorn dvs jetronic.. Måste alltså skaffa en härva från Motronic som ja misstänkte då! Tack!! :) Ingen som har nåt liggandes i nån hörna??! | |
ASA racing |
Kolla här på Powerbörsen. (kan väl bara kosta några spänn;-) |
| Är inte alla 325 Motronic?? Jag hade bestämt för mej att det bara är 320 som är Jetronic i tidigare årsmodeller... | |
| Kollat börsen utan resultat dessvärre... Såklart när man väl behöver nåt! :P Ja e verkligen ingen expert på d här men va ja luskat fram så skulle d va jetronic fram till -88 då d blev motronic.. Men rätta mig gärna om ja har fel innan man bygger om hela bilen till ingen nytta! ;) | |
|
Saxat från www.e30.de (och översatt till svenska): 320i och 323i fram till 8/84 -> Bosch L-Jetronic 320i utan Kat och 323i från 9/84 -> Bosch LE-Jetronic 320i Kat, 325i, 325i Kat, 325e -> Bosch Motronic |
|
| Hmm.. Så ALLA 325or ska ha motronic?? Då e d nåt skumt me min härva för ingenting stämmer jämfört me bilens! Jo en grön sladd sitter mittför varann... ;) | |
ASA racing |
M3Crille: Vet du med säkerhet att den nya motorn kommer från en 325iK-87 Det kanske är en gammal 323 motor. Kolla på motorblocket om det står 2,3 eller 2,5L. står en märkning på blocket framför startmotorn. |
| Japp d e en 325 iK -87a! Köpt av en bekant! Har mailkontakt me en som har en motorhärva, box mm utom säkringsbox me koppling från en m20b25 -88.. Då ska denna passa mitt kablage från bilen då om ja byter ut kablaget ja har på motorn nu mot d från -88an?! | |
|
Om jag har förstått det rätt så har du en -89 325 Touring som du vill stoppa i en M20B25 från -87. Du har alltså redan en kabelhärva från en Motronic. Varför inte kolla över de båda motorerna och se var alla kablar tar vägen och jämföra om alla finns på de båda. Finns alla givare och liknande på den gamla motorn så är det väl bara att plocka över hela kablaget till den. Så förfärligt många kablar är det ju inte. Kom bara ihåg att märka upp så du vet var kablarna ska. ///BMW - Was sonst! |
|
| Japp d stämmer! Problemet e att bilen köptes rensad på motor, motorhärva o box.. Ska se om ja inte kan försöka flytta runt kablarna i min kontakt så dom stämmer överens me motorhärvan från jetronic.. fått tag i kopplingsschema! Kul helgpyssel... =P | |
| Bara ett idiot-tips: kolla jordflätan mellan motor och kaross. Jag hade samma grej trotts att jag jordade med en startkabel. | |
| PS. Motorkopplingarna ska inte skilja sig mellan de modellerna. Sladdarnas färger kan göra det men inte positionerna, de extra sladdarna är för diagnosgrejer som 87:an inte hade. | |
| Kollat jordningarna femtioelva ggr men ska göra d igen fall i fall ;) Tycker inte positionerna stämmer om man följer i kopplingsschemat.. Va trött då iofs så ska kolla d igen o igen o.... :P Tack så länge! | |
|
Hej jag har samma problem som du jag har en BMW 320ik -88 som jag har satt i en BMW 325ik -87 motor och får inte igång den har ingen gnista jag kollade i bilen som jag tog motorn ifrån och det ända som skiljer är att det kommer några kablar från karossen som man kopplar in i kabelhärvan där sytrboxen sitter. Har du fått igång din? MVH//Viktor Äter aldrig gräs! |
|
|
*Viktor* Nä har inte fått liv i den ännu.. Nån som sa att d skulle va 2 olika varianter av motronic men borde väl funka iaf, sååå skiljda e dom ju inte åt modellmässigt tycker man.. :/ Har en koppling me 3 stift vid handsken som ska in i boxen som föregående ägare har för sig han hade kopplat.. Har inte hittat nån motsvarande från bilen som ska passa.. Skulle va kablar från varvräknare o tändningslås? Hoppas nån klok här har koll på detta o även nåt kopplingsschema eller så ;) Lycka till me din o rapportera gärna ang framgångar o när du löst d o hur!!! :D |
|
|
hej jag montera i en 325IX -90 motor i en 320 -87.. va lite pyssel kan man säga men angaende elen sa hadde jag 325;ans box, sen fick ja montera en lamda o sen koppla ja in den vanliga runda dosan, bilen startar o gar fint, men de enda som inte funka för mig va/är varvräknaren, annars gar bilen som ett skott.. men e de nagon som far för sig att stoppa i en 325IX motor i natt som inte e en X sa avrader jag!!! e inte lite ombyggnad att tala om.. //Chippen Gott med öl... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.