|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Läcker som tusan från lådan så jag tänkte byta packingen. Vad ska jag ha för olja och hur mkt? Vad är det för rör som går från tråget? Hur får jag in ny olja i lådan igen? :) | |
|
Jag kommer inte ihåg vad det är för olja (ATF någonting tror jag) men det är bara att fråga där du köper den. Den nya oljan ska ner i röret till oljestickan (till växellådan) på bilens högra sida nästan längst bak i motorrummet. Jag hittar inte hur mycket olja det ska vara i lådan men det måste stå i instruktionsboken. Häll i den oljan - ca 4dl, varmkör bilen (växellådsoljan ska bli 80grader), dra växelföraren till D, till R och tillbaka till N. Låt bilen stå på tomgång på N och kolla nivån på stickan, fyll upp till lagom nivå (det ska varken vara för mycket eller för lite! Ett rör (det i framkant på tråget) går till stickat och de två andra till oljekylet. |
|
|
Som M-Blom skrev och jag fortsätter lite. 3.1 liter av Dexron II eller III. Dexron II är godkänd men III motstår oxidation bättre. Du behöver en tratt med smal pip (eller pump med slang) för att få ner oljan genom oljestickans hål. Fyll aldrig på mer än 2.5 liter utan filterbyte även om det inte når upp på stickan. Först när lådan blir varm kryper nivån uppåt på stickan. Då är det ca 0.3 liter mellan min och max strecken. Vilken packning förresten? molle |
|
|
Länk Nr 11 tror jag det är. Okej, nu förstår jag bättre. Vinterprojekt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.