|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har kollat på gamla inlägg och läst mektips och inte hittat det jag undrar över. På värmereglaget (manuell ac, alltså ej klimaautomatik) på det vänstra, då det vrids till det kallaste, inträffar nån slags "brytar funktion". Ett slags "hack" som på fläktreglaget. Vänster värme /kyla funkar alltså bra. Det "hacket" är det inte på det högra värmereglaget, och vrids detta till det kallaste läget kommer bara varmluft ur (högra) utblås på panelen vid a-stolpen. Vill ha kallt, iallafall till våren! Tror att värmeventilerna är ok. Någon som har samma typ av fel i reglagen? Är det till att byta hela reglagepaketet? (Hade en e34 525 88a innan å det var inga "hack" å den funkade bra.) mvh Magnus | |
|
Hej! Hacken är till för snabbinställning, max eller min värme. Du överkopplar alltså höger vreds funktion om du ställer min/max på det vänstra. Om du inte får kyla i det högra, trots min så kolla slangarna till värmepaketet i motorrummet. Det är två ventiler+slangar, en till var sida. Om värmeventilerna är hela men ej stänger kan det vara ärg på kretskortet till klimatanläggningen. Eller fel på en servomotor på själva paketet. (mät spänning på värmeventilerna, det är en plus och sedan styrs ventilerna med JORD från styrdonet) Mvh Jonas |
|
|
Okej, tack för tipset! Ska ta och kolla det till helgen. Magnus |
|
|
Har precis samma problem! Undrade oxå vad hacket gjorde. Om det var fel på mitt reglage, men nu vet jag det iaf. Jag mätte upp jorden till mina värmeventiler (som fungerar och klickar fint när man lägger ström på dem) Men den ena jorden är död. Vad tror du 480mogge? Om det inte går fram någon gjord vad är troligast då?? Själva styrenheten (klimapanelen) eller? |
|
|
Hej! Ja ta en titt i styrdonet (Se tipset på byte kupefilter så hittar du det) Kolla i kontakten och öppna/ta bort plasten runt styrdonet. |
|
|
har kollat styrdonet. Eller IHKR modul som det heter. Kollade kontakterna, de såg bra ut. Tog även isär plasten och kollade kretkortet. Såg inga spruckna lödningar eller dylikt. Mätte lite och hittade ingeting. Ganska svårt att hitta nogåt, det såg väldigt bra ut. Jag åkte även till skroten och bytte ut den. (fick låna en på skroten ett tag) Samma fel återstod :-( Vad tror du mer att det kan vara? Har kollat lite elschema och dylikt. Det borde inte finnas så mycket mer att kolla tycker jag. Förutom själva klimaenheten. DVS reglagen i kupen.....men de verkar oxå vara bra :-( Har du fler tips?? |
|
|
Hej Är du helt säker på att ventilerna fungerar som de ska. Hade ett linande problem på en 535 där ena ventilen inte slängde pga avlagningar. Prova med att plocka loss ventilen för högersidan och gör rent den med något kalklösande medel. Lycka till |
|
|
Mangeman: Jepp helt säker på värmeventilerna. När jag lägger ström på dem så kommer kyla... Plus att det är jorden som är död på den ena polen fram till värmeventilerna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.