|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag udrar hur man kan få lite mer drag i steron. Framförallt i basen. Tycker den är lite klen. Jag har standard-stereon med CD (bmw-business) i en 320 ci e46. Kan man enkelt koppla in en baslåda eller liknande? Vad gör man sådant, och vad kostar det? | |
|
Hej NSD! Jag tycker också att stereon i E46orna är under all kritik. Även bilar med Harman Kardon högtalare. Kanske är jag kräsen när det gäller musik och ljud, men lyssna på stereon i tex. en Volvo S80 eller XC90. Det är som natt och dag! Så första steget för mig var att slänga ut Business stereon och ersatte med en fin Alpine pjäs. Nästa steg blir att låta MDS eller BRL göra en totalgenomgång och sätta dit nya högtalare, slutsteg och kanske en sjyst bas. "BMW M3 V8, finns det bättre?" |
|
|
Aha. låter som något man definitivt behöver göra. Jag gillar iof business steron rent estetiskt. Så helst skulle man bara vilja byta högtalare då. Vad kostade det att byta ut hela systemet på MDS eller liknande? |
|
|
Tjena! Vet inte exakt hur mycket, men de brukar alltid ha bra paketpriser. Kolla in deras hemsida. Stereon monterade jag själv, så där slapp jag iallafall monteringskostnaden. Visst, passar Business steroen bättre estetiskt. Men den rackaren kan ju inte ens läsa MP3-skivor!!! Dessutom lyser min 50 Watts Alpine bättre i mörker :-) Glömde säga att så fort jag fått ur de sopiga E46 högtalarna så ska jag låta bilen köra över dem. Mina öron är allergisk mot dåligt ljud... "BMW M3 V8, finns det bättre?" |
|
|
Hej, Visst är business stereon inte mycket att hänga i julgranen rent finessmässigt, men jag tror inte den påverkar ljudet så mycket. Min prio hade nog varit enligt följande: 1: Släng i ett extra slutsteg för baslåda + en baslåda. 2: Byt ut elementen mot bättre 3: Sätt till en icelink eller liknande för att få MP3 alternativt byt ut HeadUniten mot en som stödjer MP3. /Andy |
|
|
Värt att veta är att effekten inte skiljer nåt nämnvärt mellan olika huvudenheter. Alla lämnar max c:a 15-20W vid någorlunda uthärdlig dist. Detta hänger samman med att de har bryggade slutsteg med matningsspänning 12-14V, lite tråkigt är det dock att "alla" inkl Alpine hellre anger 50+W uteffekt. Allt gåt att sälja med mördande reklam sa någon...) Destu mera förbättring får man genom att se över och byta till lite bättre högtalare, och vid behov extra slutsteg osv. FP |
|
|
Flera av Alpines modeller har spänningsomvandlare som pumpar matningsspänningen till slutstegen vilket således gör att dom faktiskt kan lämna mer effekt. Men visst, det överdrivs friskt i branschen, det är ju inte för inte som termen bilstereowatt har uppkommit... Vad det gäller bättre ljud i en E46.a; jag rev ut originalhögtalarnma och ersatte dessa med ett schysst tvåvägssystem (DLS PS6), satte en 12"-bas (DLS W712 i sluten låda) i skuffen och drev allt ihop med ett fyrkanalssteg som jag kopplade på högnivå från business-stereon. Ljudet blev klart över förväntan! Hade väntat mig sämre ljud med tanke på att jag använde mig av högnivåsignal, men det blev ruggit bra. Skall snart göra samma sak i min nyinköpta M3:a. För att få in basljudet ordentligt i kupén så monterade jag bort skidsäcken och körde med nedfällt armstöd i baksätet, annars blir basen ganska diffus. |
|
|
Intressant med huvudenheter som har spänningsomvandlare inbyggt. Jag har bara stött på någon enstaka. Har Alpine en sådan i vanligt DIN-format som inrymmer radio/spelare också? Hur har man tacklat kylproblemet? Alltid intressant med innovationer. FP |
|
|
Håller med Folke, låter omständigt. Ett vettigt steg får ju aldrig ens plats på ett DINutrymme, att sen kombinera detta med HUn på samma utrymme låter som att be om värmeproblem. Kanske detta är anledningen till att de flesta kör med separata steg istället för Headunits med hög "äkta" effekt. Men det kan ju ha kommit något nytt... Har du ngn länk till prylarna? /Andy |
|
|
OK. Snackade med MDS idag. Förutom att byta ut högtalare tyckte dom även att stereon skulle bytas ut. Är det nödvändigt tror ni? Jag är mest ute efter ljudet, inte fuktionerna så mycket. Det skulle räcka med att kunna koppla in en ipod, eller annan extern ljudkälla. |
|
|
folke: Efterssom spänningsomvandlaren har hög verkningsgrad så alstrar den inte inte särskillt mycket värme. På min Alpine CDA-9855R så sitter spänningsomvandlaren på en fast monterad 20cm lång kabel så att man kan placera den en bit från huvudenheten. Huvudenheten är dessutom försedd med fläkt på baksidan som suger in sval luft från fronten genom enheten. NSD: Jag tycker du kan behålla originalstereon. Dels så är den tämligen ointressant ur stöldsynpunkt, dessutom ser det mycket snyggare ut om grejerna är original. Med ett bra frontsystem och en bas av bra kvalitet så får du bra ljud utan massa eq och annat lull-lull. Det är inga problem att fixa en line-in på en business stereo om du inte har cd-växlare. Finns som originaltillbehör, eller så bygger man en själv, delarna kostade mig ca. 10:- på elfa! Vet att det finns en PDF på nätet någonstans med kopplingsschema, men jag hittar den inte nu. |
|
|
Här finns en PDF på tyska med byggbeskrivning på en line-in adapter: Länk Här är BMW:s installationsanvisningar för originaladaptern som dessutom innehåller kopplings-schema om du vill löda ihop en kabel helt på egen hand: Länk |
|
|
joxgbg> du råkar inte ha en anvisning för hur man ordnar lågnivå ut, liknande den som är gjord för e39 i mek-tipset här på AP? |
|
|
HFR: Nope, men med hjälp av ett osciloskop och lite tålamod så är det nog inte så svårt att fixa på samma sätt som i mektipset oavsett vilken stereo det är. Jag tror dock att dom flesta av bmw:s nyare huvudenheter har balanserad lågnivåutgång ut. Denna går dock oftast inte att koppla rakt in i slutsteget utan måste köras igenom antingen en balanserad förförstärkare eller en linjetransformator (ofta kallad störningsskydd) först. Jag köpte en sån här (Länk i förra veckan bara för att testa, och det verkar funka, frågan är dock hur ljudkvaliteten blir. Jag ska sätta i steg plus nya högtalare i min M3:a under hösten när jag får tid, just nu sitter det navi + H&K originalgrejer i, och det låter allt annat än bra. Jag återkommer med erfarenheter av detta projekt när jag kommer nån vart med det! |
|
|
tack för svaret ok, då borde man kunna få upp kvaliten på signalen till en bra nivå om mna använder balanserad förförstärkare. det är ju trots allt lite käckt att ha kvar originalutseendet i många bimmers, inte minst sett till stöldrisken. |
|
|
OK joxgbg. Extern DC-DC omvandlare är ju lite "fusk", kylfläkt osv, visst. Men inbyggt i standard DIN-låda och utan boxar på kablarna osv som inte alltid får plats i bilarnas trånga mittkonsoller så går det knappast att höja effekten, fast tillverkarna vill få oss att köpa 4x50W eller mera. Helt OK att verkningsgraden på den lilla switchande omvandlaren är hög, oftast runt 90% men själva stegen ligger inte högre än vanligt och det bildas som bekant en del värme. FP |
|
|
NSD: Kolla här om du inte redan köpt: Länk Länk Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.