AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.636

varför rullar däcken på fel håll

Visa användare
171
e23power
X1 23d
X5 3,0i
min syster köpte nya yokohama c drive tror jag dom heter dom har olika mönster på in och utsida med en sida som alltid ska vara utåt men däck försäljaren säger att det inte finns v respektive högerdäck jag upptäckte detta när jag skulle sätta på vinterdäcken så däcken på högersidan rullar på ena hållet medan dom på vänstersidan rullar på andar hållet däcken kan inte ha samma förmåga men detta påstår däckförsäljarna har ringt till flera. jag tror att däckia har köpt upp billiga däck finns det någon som har erfarenhet av detta mvh.

e23power
Finns det någon pil som anger rotationsriktning?
Visa användare
171
e23power
X1 23d
X5 3,0i
nej om inte halva y ett i yokohama ska funka som pil. men mönstret som pekar framåt på ena sidan pekar ju bakåt på andra sidan så egenskaperna på däcket kan omöjligt bli densamma på bägge sidorna.

e23power
Om däcken har en hö/vä-sida så finns det en pil med som anger rotationsriktningen.

Har du någon länk till däcken?
Det finns däck som är symmetriska och inte har någon bestämd rotations-/rullriktning. Så ´"gummigubben" kan ha rätt.

Lite svårt att säga utan att se däcket ifråga.
Visa användare
171
e23power
X1 23d
X5 3,0i
jag söker nu men jag har studerat däcken grundligt och dom har en utsida och en insida men ingen speciel pil och verkar bara finnas med ett mönster på ett håll ! iallafall enligt två olika hadlare där jag bor

e23power
Visa användare
171
e23power
X1 23d
X5 3,0i
yokohama c drive är namnet

e23power
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Länk Här stod en del, vad jag kan förstå så har däcket en avsedd "insida" "mitt" och "utsida"!

Mvh Danne
Visa användare
171
e23power
X1 23d
X5 3,0i
215 55 16

e23power
Visa användare
171
e23power
X1 23d
X5 3,0i
så det ska finnas höger respektive vänster däck

e23power
Nej, vad jag kan läsa har däcken ett asymetriskt mönster och har ingen rotationsriktning.
Visa användare
171
e23power
X1 23d
X5 3,0i
då borde bilen ha olika egnskaper tex lättare att få vattenplaning på ena sidan eller bättre fäste om man svänger åt ena hållet detta låter enligt min uppfatning helt sjukt detta saknar sunt förnuft jag har aldrig sätt ett cross däck eller en flygplansvinge med dessa egenskaper tog dessa ex efterson jag tror jag kan detta.

e23power
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns däck som är helt symetriska utan rullriktning - kan sättas på vilka fälgar som helst på bilen.

Det finns däck som är symetriska och har bestämd rullriktning - skall sättas så att de rullar åt angivet håll. (främst är det ljudet som påverkas)

Det finns däck som är asymetriska och saknar bestämd rullriktning, men som har en "ut- och en insida" - de skall monteras så att en bestämd sida är utåt.

Sedan finns det ytterlighetsfall där däcken är asymetriska och har en angiven rullriktning - de skall monteras med en viss sida utåt och i angiven rullriktning. De sistnämnda däcken finns således i ett höger- och ett vänsterutförande (ovanliga!).

C-drive har bara en angiven ut- och insida!
Se förklaring från Michelin, som har ett liknande koncept på ett däck:
Länk

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Tack Johan för en bra förklaring, något som jag helt misslyckades med själv! :-)
Visa användare
171
e23power
X1 23d
X5 3,0i
tack ska ni ha båda två studerar just nu Michelin Pilot Primacy för fullt för att förstå hur dom nu har tängt sig detta mvh

e23power
Visa användare
171
e23power
X1 23d
X5 3,0i
jag har svårt att axeptera att detta fenomen inte påverkar bilens köregenskaper på vänster respektive höger sida beroende på underlag .

e23power
Vantage
Åk till en annan däck-krängare och hör vad han tycker om din montering ??
Kanske han kan hjälpa dej beträffande detta ?
Tycker personligen att om däcket har olika mönster på ömsesidor så är det självklart att detta skall monteras lika på alla hjulen ( V Resp H ).
Lycka Till..

Niclas
Flera däck har osymmetriskt mönster men ingen riktningspil, bl.a Continental.
De är endast märkta in resp utsida och rullar följaktligen på olika håll, sett från mönstrets "horisont". Det är helt OK och funkar alldeles utmärkt.
Jag tror detta med rullriktning är något överdrivet, liksom detta med mode i mönstrets utseende osv. Se bara hur tillverkarna exponerar däcken med bilder på mönster och inte sällan felaktiga propotioner på bilderna osv. Alla vill ha
F 1-bredd på sina bilarnas hjul...
Annat var det förr, när man exponerade däcken med minimalt fälghål, typ 130-profil eller nåt ditåt. Ju mera ballong destu bättre...)
Förr var det även vanligt att man vände rullriktning på hjulen enligt noga förklarande scheman i instruktionsboken, många arbetsfordon osv kör ju även i stort sett lika mycket i varje riktning. Låga hastigheter skriker någon, men man vände däck även på flygplanens landningsställ...

FP
"jag har svårt att axeptera att detta fenomen inte påverkar bilens köregenskaper på vänster respektive höger sida beroende på underlag ."

Mönstret är inte riktningskänsligt. Det fungerar lika åt båda hållen. Det viktiga är att däcket är monterat med rätt sida in och ut.
Jag hade däck med in och utsida och asymetriskt mönster på min 320 och det funkade hur bra som helst. Skulle tro att däcktillverkarna har koll på vad som funkar och vad som inte gör det.
Råkade ut för samma sak med mina Nokian WR G2 som har ett assymetriskt mönster.
Ringde Gummihuset och Nokian där jag pratade med 4 olika personer och enligt alla dom ska däcken sitta så. Mailade biler till Produktchefen på Nokian och även hon skrev att däcken satt rätt. Hos mig var fallet att höger sida hade mönster som pilade framåt medans vänster sida pilade bakåt. hur som helst har kört med dom ett tag nu och dom är underbara, fästet i blöta förhållanden är magiska.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.