|
|
|
|---|---|
| Jag har en 318i e46 -98. Varför går det så trögt att sätta i växeln då bilen står stilla? Då den rullar funckar allt fint. | |
|
Har hört att E46 har ngn "sjukdom" i växellådan på dom första modellerna men är inte säker, ring BMW och hör med dom :) mvh, Figgeh~ |
|
| Du tror inte de hjälper med att byta växellådsolja? | |
|
Ring bmw och hör med dom som sagt ! mvh, Figgeh~ |
|
|
Har samma åkomma på min E46 328. Var på Bmw idag och pratade service, växellådsolja behövde man visst aldrig byta enligt dem... Den skulle fungera bilens livstid. |
|
| Calle1983: Vilket humbug. Växellådsolja skall bytas också, dock inte lika ofta som i motor. | |
| Växellådsoljan är boven, helt klart. | |
|
Ja det trodde jag också att den skulle. Tråligt att de inte har bättre koll på verkstaden... Blev väldigt fundersam när jag såg mekonomen lagerför växellådsolja till just min bil, så jag inser nu att Bmw verkstaden inte har riktig koll på läget. |
|
|
Tack för alla svar. Det blir nog oljebyte i växellådan. Ska man ochså byta oljan i kardanknuten? |
|
| Länk | |
|
Det är inte alls säkert att BMW har fel när dom säger att växellådsoljan aldrig behöver bytas! Flera bilfabrikanter har detta som rekommendation! Jag gissar att det bla beror på att ofta biltester i tidningar etc räknar ut en driftskostnad i kr/mil som vi köpare gärna jämför mellan bilar innan vi bestämmer vilken bil vi skall köpa! Tidningarna klämmer också gärna i med negativ kritik i form av tex "Täta serviceintervaller. Andra konkurrenter har tex 4000 mil mellan servicarna!" Och då blir det naturligtvis bättre siffror i kalkylen och mindre kritik om bilföretagen klämmer i med 5000 mil mellan servicarna (tex motoroljebyte) och att man inte behöver byta oljan i växellåda och diff! Det är många ägare som upptäckt att det inte alls är någon bra idé! Själv skall jag snart byta motoroljan i min 3.0S för 65:e gången under den tid jag ägt bilen. Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.