|
|
|
|---|---|
|
Min 735 iAL-89 har det klassiska problemet med att det bara kommer värme på förarsidan. Jag bytte "svärdet" med fläktresistorerna för något halvår sedan, och då började fläkten att gå som den skulle. Nu har jag först haft isär värmeventilerna och rengjort dem, därefter bytt ut dem mot nya i ett anfall av vrede... Fortfarande kvarstår problemet med värmen, å nu finns det bara kvar elektriskta orsaker..? Jag läste den eminenta mekarguiden för att byta värmeventiler här, och där stod något om att ventilerna pulsar vid halv värme. Då borde det gå att mäta upp om de får någon ström mao..? Är det den trestiftade kontakten på värmeventilen som förser bägge magneter med styrström? Var mäter man förslagsvis? Om det nu finns styrström, är det då potentiometern för temphjulet som spökar? Vad tror ni att man isåfall skall behöva betala för en klimakontroll från en skrot..? Alla tips mottages med STOR tacksamhet, inte kul att pendla 12 mil när temperaturen stiger ute... :-) Tack på förhand, /Micke | |
|
Jag lider med dig, jag har liknande problem. Fast för mig så spökar det ordentligt. Jag har antingen varmt på ena sidan eller på andra sidan, aldrig kallt eller varmt på båda sidorna samtidigt. Jag hittade en ackonsol på skroten, men det verkade inte hjälpa mitt problem. Pratade med en skrot och de ville ha 1200 pikadoller för den. Den jag hittade fick jag inga garantier (ca 200 pikadoller) på och den var full med grus.. så jag fick göra rent den men felet kvarstod med värme på ena sidan och kallt på andra. Har även plockat nya värmekranar som jag ska montera i mån om tid... för att se om felet försvinner då. Om jag inte lyckas lösa det hela så kommer jag tvinga säljaren att fixa felet... |
|
|
Detta är ingen annons men jag tror jag har en AC konsoll liggandes, den kommer från en 750 och jag säljer den gärna för en 1/3 av vad skroten vill ha. Den är i gott skick men jag vågar inte ge dig några garantier. maila på 530i@telia.com om intresse finns. Surfa in på beam.at/bimmer |
|
|
Tackar, Pcdoktor, för erbjudandet! Har skickat ett mail till dig på din mailadress. MVH, /Micke |
|
|
...jaha, tillbaka på ruta 1... Hittills har jag: -Bytt ut svärdet till ett nytt -Bytt värmeventiler till nya -Bytt konsollen med rattar och knappar till en beg -Bytt kondningarna i instrumenteringen (jo, jag vet, lär inte ha med saken att göra, men det skulle ändå göras...) Jag hade en säkringsbrand förra sommaren, troligtvis i samband med att svärdets resistorer gav upp, och fick dra om kablaget i säkringsdosan till säkringen för kupéfläkten. Kan nånting där nu ett år senare ha börjat jäklas..? Eller finns det något relä som har med saken att göra? Som nödlösning: kan man på något enkelt sätt få BARA kall luft, dvs stänga värmeventilen helt för förarsidan? I så fall, skall den ha ström på eller av för att lyfta magneten och ventilen..? ...kommer allt närmare en stor brasa under bilen och ett samtal till försäkringsbolaget... :-) /Micke |
|
|
Som jag har tolkat det så stänger den när strömen är på och öppnar när strömen är av Ett allternativ är att försöka stoppa vattnet från att komma in i värmepaketet. Typ plugga slangarna eller så.. Borde fungera. Vet inte om det kan ge andra skador på cirkulations pump eller liknande. Men det borde det inte göra om du kopplar bort den också. Risken är att du bränner magneterna om du sätter 12v på dem eftersom min verkar ligga på ca 9v när det är stängt... Jag hadde skit i mina ventiler och det hjälpte att rengöra.. |
|
|
askmifo hur gick det med konningarna då? Surfa in på beam.at/bimmer |
|
|
Jodå, efter lite pyssel satt kondningarna där, och instrumenteringen började plötsligt fungera normalt igen... Man får vara glad för det lilla! /Micke |
|
| Vilka problem hade du? Mitt uppför sig konstigt ibland. Men vet inte om det är där som felet ligger | |
|
...det var lite blandade problem, där det som gjorde mig mest orolig var OBC-meddelandet "Getriebeprogramm...osv.", samtidigt som automatlådan gick över i nödprogrammet med BARA 3:ans växel. Hände efter 15-30 min körning plötsligt bara. Stanna bilen, starta, och kör igen, tills nästa gång. Peppar, peppar, men det har inte inträffat sedan jag bytte kondningar. Dessutom levde ekonometern ett eget liv, funkade ibland, tvärdog en stund, funkade igen osv... Nu funkar den bättre, MEN inte helt OK. Jag har nu beställt en ny vakuumslang (150 pix) från luftfilterboxen, den har lite torrsprickor och jag tror att bilen tjuvdrar luft därifrån. Samtidigt passade jag på att byta lampor som var trasiga, en baggis när man ändå höll på. Bl a syns numer Km-räknare/trippmätare, samt växelväljare. De syntes inte tidigare, trodde att det var LCD-displayen som det var fel på. Nix, bara att byta lampan bakom. Jo, just det. Det mest irriterande av dem alla var förstås att pling-modulen levde rövare lite nu och då, bl a kunde man inte vrida nyckeln till läge 1, då tjöt den konstant. Dessutom behöll inte OBC:n inställningarna, efter att man vridit av nyckeln så återgick OBC:n till originalspråk. Spanska i mitt fall, då min bil är flyttgods från Spanien. Hur kul är det...? :-) Dessutom nollades alltid trippmätaren vid avslag. Allt det funkar klanderfritt nu, plus att jag kan ha US English med metric system på OBC:n inställt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.