|
|
|
|---|---|
| Hur beter sig bilen med +100 oktan bränsle tex tillägg av MTBE eller Bentsen som har oktantal långt över 100?Tex. min 540ia -02. | |
|
Du har väl säkerligen en motor med knackningsreglering, då bör den dra lite mindre soppa och ge några hk extra... Mvh Janne. |
|
| Jag har en fundering kring Fotogen. Kan man köra bensinare på det eller endast dieselbilar som går? Såg att man kunde tanka det i Mörby för ett tag sen, kostade 14 kr/litern då. | |
|
+100 (förmodligen menas 100+, dvs lite mer än 100 oktan) gör ingen större skillnad eftersom reglerområdet på tändning och motorstyrning/lambda/Vanos osv inte sträcker sig så högt upp. Men teoretiskt ställs tändningen lite tidigare mha knacksensorerna vilket innebär lite bättre effektivitet på motorn. Frågan är om MTBE eller bensen ger någon oktanhöjande effekt, iaf som tillsats i vanlig handelsbensin. Bensen är ett riktigt otrevligt kolväte, cancerogent osv, som man helst vill undvika att handskas med. Fotogen användes ofta förr i båtar och traktorer (med bensinmotorer) mm, men då endast i motorer med relativt låg kompression och först när motorerna var varmkörda eftersom det inte tänder annars. Jämför vanliga fotogenkök som först måste förvärmas med sprit. Dieselbränsle kan ibland innehålla mindre tillsatser av bl.a fotogen, mest vintertid om jag har rätt för mig. Jetmotorer körs däremot på fotogen, men det är ju en helt annan princip med konstant förbränning osv. FP |
|
|
Kostar den dessutom 14:-/litern, är det ju knappast nån ekonomisk vinst i allafall. BMW CS #5206 |
|
| Hehe nej men jag tänkte om det gav några extra hk, kunde va kul att testa isf :) | |
|
Har man verkligen fotogen i pumpen? Verkar som ett aprilskämt så här i haloweentider...) FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.