AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.778

Varför kör jag/ni/vi för fort ibland ?

Sida 2 av 2
Mitt sista inlägg i den här debatten är som följer:

Tippar att 70-80% av oss som håller till på denna utmärkta sajt kör vårat märke pga att vi gillar märket pga dess körglädje. och märk väl man behöver inte köra en kilometer över gällande hastighet för att njuta av bilens egenskaper.
Ta ut kärran på en valffri asfalterad kurvig sträcka...

Kanske att 10-20% kör BMW för statusens skull och glidkör och aldrig har toppat bilen över 110 km/h.

Jag vet iaf vilken grupp jag tillhör, det är och har aldrig varit för den sk statusens skull som jag kör vårat märke!

Oavsett vilket märke, årsmodell eller motorstyrka man har, är man ALLTID LIKA ANSVARIG för sina gärningar gentemot sina medtrafikanter och vilka risker man utsätter dom för

Förutom detta är man självklart även ansvarig för sin förmåga att följa gällande lagar och regler men just riskerna man utsätter andra för är det som de flesta verkar missa och fokuserar diskussionerna och argumenteringen runt om man skall följa hastighetsbegränsningen eller inte.
Hyr man en racingbana och kör där själv kan man uppföra sig ganska oansvarigt. Ligger man och sicksackar i köerna på Essingeleden är det en helt annan femma
Tyvärr verkar det ofta som det finns personer som inte insett den skillnaden och beter sig på allmän väg som om dom var ensamma på en racingbana och medtrafikanterna är chikaner man skall runt med så liten marginal som möjligt och så hög fart som möjligt. På racingbanan klagar inte heller betongfundamenten när man tränger sig in precis framför utan att blinka

Att köra för fort medför ett mycket stort ansvar som är helt OK för var och en att göra om dom verkligen tar och VISAR det ansvar det medför i sina handlingar. Där finns en hel del att önska av bilister idag tyvärr.
Vet inte om det är bara jag som fått uppfattningen att det t.ex är betydligt större andel BMW-ägare som brister i denna hänsyn i jämförelse med Mercedesägare eller om det är mer en generationsfråga/mognadsfråga ?

kilroy
Jag har alltid varit en notorisk fortkörare men väljer mina tilfällen med stor omsorg. Det innebär att det går utmärkt att köra riktigt fort även i Sverige utan att tulla på säkerhetsaspekten.

Jag har dessutom den stora fördelen att bo och jobba i Tyskland under stora delar av året. Autobahn är visserligen inte det fortkörningsparadis som många svenskar tror men tidvis finns det utmärkta tillfällen till riktig höghastighetskörning under relativt säkra förhållanden.

Enligt min uppfattning är hög hastighet som en drog, lika verkningsfull som vilken drog som helst. Det ger en kick som man gärna återkommer till när det finns tillfälle.

I mitt fall är acceleration lika viktig som hög hastighet. Att köra ifrån en E60 M5 upp till 160-170 km/tim ger mig alltid samma lyckokänsla. Kan man sen köra ifrån honom när hans fartspärr slår i vid 250 så är lyckan fullständig.

Streetrace i innerstadsmiljöer, praktiserat av "Schumacher-wannabies" utan riktig körvana, ser jag som bland det mest korkade man kan ägna sig åt. Tyvärr förekommer det ofta i Malmö.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Oavsett bil har jag alltid haft svårt att hålla lagstadgad hastighet på motorväg/landsväg och lätt för att hålla eller tom underskrida den på 50-/30-väg. Ju tommare vägarna är ju fortare går det och är de helt tomma då kan det gå mycket fort, för att det är lustfyllt och för att det spar tid på längre resor. Vidare utgör acceleration som Kilroy skrev en viktig del av njutningen. Jag klarar mig med lägre toppfart än min nuvarande bil erbjuder, men accelerationen måste finnas. Resan hem efter köpet av min nuvarande bil var en njutning i det avseendet.

I helgen låg jag faktiskt och legalputtrade på väg från S-holm till Enköping då jag när jag passerade Bålsta kom att tänka på vår nyligen avlidne AP-kamrat Paaps testkörningar på sträckan. Jag drabbades av lite vemod över livets förgänglighet och tryckte ned plattan i botten som denne kunde uttrycka det och ökade hastigheten avsevärt Paap till minne. Så skälen för fortkörning kan vara av mångahanda slag. :)

Mvh
Mikael
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
För att man kan och att det är kul så klart.

Bara man väljer tillfälle och plats!!

Accet är beroenderamkallande tillsammans med ljudet :-)

Som någon var inne på redan, man måste fokusera sig ordentligt på vad man gör när man kör fort. Annars blir det lätt att man börjar pilla med annat när man lunkar fram i 90.

En tom torr väg lockar mig ofta till att köra fortare än vad som står på skylten, det har jag inga bekymmer med att erkänna.

Ljust den vägen som Paap Reeder och Mikaelodoris syftar till är mycket trevlig att sträcka ut på om det är möjligt.

Tycker att Polisen skulle satsa mer på att kontrollera farten på 30 och 50 sträckor hellre än att förlita sig på plåtniklas vid vägrenen på 70 och 90 vägarna. Fast tillskottet till statskassan talar högre än våra barns säkerhet på väg till/från skolan.

Niklas

Fransosen
Fransosen: Bra sagt !! Fortkörning är enligt min mening definitivt inte den största trafikfaran.

Det är inte ATT man kör för fort som är det stora problemet som orsakar olyckor. Det är HUR och NÄR man kör för fort som är det stora problemet och det råder inga plåtpoliser bot på. Det är en attitydfråga

Min granne har åkt dit flera gånger för fortkörning samt krockat ett antal gånger p.g.a dålig uppmärksamhet i trafiken. Tyvärr verkar det inte hjälpa på honom för han kör likadant i alla fall, konstant för fort och ständigt talande i mobiltelefon. Sin nya fina BMW lyckades han köra in i framförvarande lite lätt i en kö häromdagen p.g.a dålig uppmärksamhet (troligen när han pratade i mobiltelefon)

Visa användare
72
Tompa_master
Bmw z4/04
jodå det händer allt förofta att mätaren går fömycket.
memn det är väll så att de nyare billarna har bättre komfort och då märker man inte av hastigheten.men visst är det gött att trycka på.
Fransosen: jag instämmer ett mkt bra inlägg !

Billy aka Fantômas
FredricF
Intressant med Australiens annonskampanj. Jag tror att dom som gjort den på fullt allvar tror att dom som kör för fort gör det för att imponera på brudar eller omgivningen i allmänhet. Det är ett missförstånd.
Såna finns kanske men själv kör jag nästan aldrig för fort inne i stan eller där det finns fotgängare och dylikt. Nej, ge mig en tom landsväg eller kanske en motorväg, brudfri.
När jag gasar så är det för adrenalinkicken.

Läste om en snubbe som byggt en motorcyckel med en bigblock V8 på 550 hästar (Boss Hoss - släng dig i väggen). På frågan om varför svarade han "Måste du fråga kommer du aldrig att fatta". Samma sak gäller med framföra bil fort.

Fast för de medmänniskor som låter adrenalinsuget gå ut över sina medmänniskors säkerhet känner jag bara avsmak. Man kan få adrenalinkickar med hjärnan inkopplad.

/Fredric
Det är nog tyvärr en hel del som gasar på fel sätt, vid fel tillfälle och på felplats med fel sak i blodomloppet. Det tyder ju statistiken på och många av dom obehagliga rubrikerna i tidningarna så något missförstånd är det garanterat inte.

Och bara den senaste tiden har en del människor dött i singelolyckor på ensamma vägar efter som det står i tidningarnas beskrivning "för hög fart och tappat kontrollen"

Om det drabbade någon oskyldig tjej i baksätet/passagerarsätet förtäljer inte artiklarna men det kan inte uteslutas

Den Australiska kampanjen visar bara gasglada unga killar i stadsmiljö med tjejer på trottoaren dom försöker impa på och inga "lonely riders" ensamma på en öde motorväg så dom har nog fattat rätt var problemen ligger

Och tjejerna reaktioner där är tämligen korrekta mot verkligheten i allmänhet. Håller totalt med dom ! :-)

För fort? Jag klarar inte ens av att hålla hastigheten, pga ca. 4 km kurvig isgata fram till E18 och emellanåt mycket trafik, bla transportbilar för anläggandet av nya E18.
Jag förmodar att kvinnsen i Australien med gillande skulle visa fram annat än lillfingret om de fick tillfälle att studerade min krypkörning.

Mvh
Mikael
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
I mitt eget fall, för att stressen och omedvetenheten om helheten gör att man trycker på gasen istället för att ta en lugn promenad i naturen emellanåt och bara vara. Tog bara 37 år att komma till insikt med det:)
Mvh
Asken
lob
På 30, 50 och 70-väg håller jag fartbegränsningen men på 90 och 110 vägar går det alltid för fort. Min filosofi är dock "Kör fort men säkert" dvs inga idiotomkörningar, inget stressande i häcken på framförvarande, inget kryssande mellan filer i tät trafik o dyl. Personligen anser jag att jag är en bättre förare i 130 km tim när omständigheterna medger det. Då är jag koncentrerad på min bilkörning och på vägen samt mina vägtrafikanter. I 90 km tappar jag lätt koncentrationen och uppmärksamheten. Det största faran är enl mig inte hastigheten i sig utan människor som kör över sin förmåga. Vill man utmana och köra på gränsen skall man göra det på därför avsedd plats.

Länk
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Jag ligger nästan alltid 20-30 över skyltat bortsett från 30 och 50 sträckor där jag försöker hålla hastigheten. Precis som någon skrev känns 110 på en halvtom motorväg otroligt töntigt när bilen är byggd för mycket högre hastigheter.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.