|
|
|
|---|---|
|
Vi får hoppas att man inte ändrar på den frihet som än så länge finns kvar i Tyskland: Länk Autobahn på väg förlora fri fart Gillar du att köra snabbt? Passa på att njuta den fria farten på tyska autobahn - så länge det varar. De tyska socialdemokraterna pressar nu förbundskansler Angela Merkel att införa 130-gräns. Kristdemokraternas förbundskansler Angela Merkel styr Tyskland med stöd av det tyska socialdemokratiska partiet, SPD. Nu har en konflikt blossat upp mellan koalitionspartierna. SPD vill införa hastighetsbegränsningar på de sträckor av motorvägsfarten där hastigheten i dag är fri. Angela Merkel vägrar att acceptera kravet på max 130 kilometer i timmen. - Det kommer inte att ske på min vakt, säger hon till nyhetsbyrån NTB. Enligt SPD medför de höga hastigheterna såväl onödig miljöbelastning som höga olycksrisker. Men Merkel anser att det räcker att med fartgränser på utsätta sträckor och pekar på att trafikköer innebär minst lika stora utsläpp som hög fart. | |
|
Det är inte första gången som SPD förespråkat denna hastighetsgräns och vid tidigare tillfällen har det inte hänt något och ZDF:s kommentatorer hävdade att det sannolikt inte blir annorlunda denna gång heller. F.J. Strauss visade vägen på 70-talet (80-talet?) genom att läga sig i låg hastighet på Autobahn i rusningstrafik. Med hjälp av de genom honom förorsakade köerna ville han visa hur galet det var med hastighetsbegränsningar. (Jag är inte helt säker på detaljerna jag var ju rätt liten då) Rätt så stolligt och fel på flera punkter men han stod för en viss underhållning i den tidens politik. Mvh Mikael |
|
Buspelle |
Merkel verkar rätt bestämd i sitt motstånd mot fartgränser, så risken verkar rätt liten i dagsläget. I Sverige tillåts däremot miljömuppar och andra härja fullständigt fritt och det är väl en tidsfråga innan det råder totalförbud mot bilkörning medans resten av världen åker vidare. |
|
Det finns en längre artikel i Dagens Nyheter(A22) som tar upp detta ämne, väl värt att läsa Freie fahrt für freie Bürgern |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.