|
|
|
|---|---|
|
har idag för fjärde gången, 5 år och 17000 mil efter att skoda fabian kom ut från fabriken, bytt framhjulslager på skiten.... varje lager har alltså gått drygt 4000 mil, bra grejer!? frågan är då alltså vad felet brukar vara när ett hjullager inte håller längre än så här? det är alltså sån här modell där man byter både lager och hjulnav som en enhet. helkapslat lager (förhoppningsvis) fyllt med fett. minst två olika märken har testats ( FAG och SKF ) med samma resultat. lagren är även i mina ögon väldigt överdimensionerade för denna lilla bil... varför jag har svårt att tro att det skulle vara själva kvaliteten på lagret som är dålig.... nån som har lite kunskap eller teorier om det här ämnet? | |
|
Märkligt.... Hjullagerbyte sker ju sällan före 10000mil på någon bil vad jag vet...men dålig tätning så att fukt osv kommer in i lagret kan ju orsaka defekta lager..t.ex. Parkeras bilen i en myr under dagtid? ;) Men jag blir ju inte direkt förvånad att det just är en Skoda som drabbas,legotillverkarna kanske har fått direktiv att fixa hjullager till denna bil på "fem röda" och tar delarna från "återvinningslådan" istället ifrån den vanliga kvalitetssäkrade produktionslinan ;) Jaja...Lite skämtsamt, men jag kunde inte låta bli :) Mvh Janne. |
|
ASA racing |
En bidragande orsak till att hjullagren går sönder i förtid, kan vara att de ej är tillräckligt fyllda med fett. När jag byter mina hjullager, så plockar jag alltid bort de yttre tätningarna och fyller lagren med fett. Som original är de endast penslade med fett. (Inte så underligt att det går sönder) |
|
Lagren slits så pass fort måste de finnas någon extra belastning. -Har du kollat så att fälgarna är helt runda och inte kastar? -Centrerar fälgarna helt perfekt på navstyrningen? -Monterat eftermarknadsfälgar med felaktigt offset? /G |
|
|
dissikerade det havererade lagret idag och mycket riktigt så kunde man se spår av att vatten och skit trängt in genom tätningen på ena sidan. denna sidan (in mot motorn) sitter även väldigt oskyddat så mycket skit samlas just där runt lagret.... så det måste ju helt klart vara en miss i konstruktionen! MEN, från vems sida isåfall? lagertillverkaren eller Skoda? även midre vw och audi har samma lagerenhet men där kanske det är bättre avskärmat på något sätt så de inte utsätts lika mycket... en kraftigare tätning kanske skulle löst problemet? eller helt enkelt nåt som skyddar från att så mycket skit hamnar just där.... en sak till jag blev lite fundersam över var hur konstigt slitet det var... lagret bestod av två kullagerspår. det yttre (mot hjulet) var kraftigt slitet på kanske en femtedel av lagerbanan och resten orört medan det inre spåret var normalslitet runt hela.....brukar det vara så? |
|
|
Gammla firma bilen : Opel Vivaro/Renault Traffic/Nissan Primastar åt hjul lager, 2 byten på var sida innan 20000 mil en erfarenhet jag delar med många med likadana bilar Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| dåligt att behöva byta så ofta.. Farsans fd. Mazda har inte ett hjullager bytts trots nu 33000mil.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.