AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.985

Xenon lyser lågt efter sänkning

ma
76
maiden
530dATX Innovation -15
Sänkte min 330ia touring förra veckan...

Hade för mig att xenon lysena ska ställa in sej själva...
men de lyser lägre nu än innan sänkningen...

de justerar in sej som vanligt, men stannar på en lägre nivå tycker ja...provade ställa på ställskruven på lycktorna. då höjdes dom, men sänktes igen vid påbörjad körning....

finns det ngn nivågivare man kan ställa ngt på eller sånt..

ska besikta den nästa vecka, så det vore skönt att veta om det ska va så här..

Tacksam för svar..
mvh maiden
Anordningen som sköter ljusviddreglering arbetar både på fram- och bakaxeln. Jag kan inte svara på exakt hur den fungerar, men man kan säga som det att den mäter nivåskillnaden mellan axlarna för att på så sätt kunna avgöra belastningen och rätt nivå för halvljuset.

Jag rätt säker på att det räcker med att justera ljusinställningen, men det kan ju också finnas en risk att någon sensor blev skadad under sänkningen, därav orsaken till att det lyser lägre, men detta är en vild chansning från min sida och kanske inte så trolig. Sänkte du bilen olika fram och bak?

Det kan hända att det lilla länkaget till sensorerna hamnar i fel läge när man håller på och meckar med hjulupphängningarna. Om man inte är uppmärksam kan de liksom gå åt fel håll.
Om sensorer och länkage är okej så ska det fungera att bara justera på skruvarna vid strålkastarna.
ma
76
maiden
530dATX Innovation -15
Chris87 :

vart sitter sensorerna fram?kan inte ha kommit åt några såna...
har gjort detta så många ggr, fast ej med xenon..

nej olika fram och bak!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Länk
Skisserna säger väl inte allt, men de sitter på höger sida både fram och bak. Troligen på länkarmen eller så.

AE
ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
Kan tänka mig att du behöver koppla in en dator o ställa om lite, har för mig att det där inte ska gå o skruva rätt. Gick en kurs på vårat nya testinstrument nyss och för att ställa ljusen på tex nyare audi så måste nått värde ändras i bilens hjärna typ.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det finns lite olika uppfattning om det där med justeringen av xenonljusen. Jag har själv justerat på strålkastarna marginellt vid för högt ljus, med gott resultat. Är det lite skulle jag förespråka det, men är det mer skall man nog se över sensorerna. Vi har diskuterat detta för inte så längesedan och jag kan väl säga att jag fick Hasso och till viss del Folke på min sida, vilket jag tycker väger tungt ;)Länk
Värt att tänka på att styrmodulen vet inte alls var ljusbilden träffar utan bara hur ljusinsatsen är kontra lamphuset. Justerar man hela lamphuset mekaniskt kan alltså inte bilen justera tillbaka det.

AE
ma
76
maiden
530dATX Innovation -15
OK tackar...

Ska kolla med bmw imorgon, å se om de kan ställa om allting, då ser de oxå om nått har flyttats ur position..

Mvh maiden
När jag köpte min bil e46 328ci -99, så var styrmodulen ganska nyligen bytt, kille sa att denna var en svag länk på dessa bilar och ofta går sönder. Och resultatet kunde vara att den inte ställde in sig rätt.
Så mitt tips är att kolla så styrmodulen funkar 100%
ma
76
maiden
530dATX Innovation -15
Tja

Kollade med bmw, man ställer in lyktorna på ställskruven...och då blir det en standard nivå, som xenon självinställningen ställer in sej efter!!!!

men ska låta dom kolla med datorn så att allt står rätt till...(ska in å fixa lite andra grejer oxå)

Tack för hjälpen..
Jo
72
Jonas_F
330 XI -04
Jag lämnade in min bil för att kolla lysena för jag tyckte dom lyste för lågt efter sänkningen och så var det också, man måste göra en ljusinställning för att höjden ska stämma.
Hur ställer man in ljusen då? Hittar inga skruvar på lyktorna. Jag har samma problem med min nysänkta bil!

//Jesper
Le
50
LeFrance
325 ci cabrio -01
Skulle gärna också vilja veta det som Jesper undrade över. Besiktigade precis min BMW 325 -01 och besiktningen underkändes p.g.a. för låg ljusbild/inställning, men jag behöver inte visa upp den igen. Men hur ställer man egentligen in ljusinställningen så ljusbilden i mitt fall blir lite högre...nåt man kan/bör ge sig på själv??

//Perra
LeFrance: För att justera ljusbilden krävs utrustning, likt det som Bilprovningen använder, till att få rätt höjdinställning. Det bästa är om du åker till någon firma med rätt utrustning och frågar om de kan hjälpa dig. Många bilverkstäder brukar hjälpa till med detta gratis.
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Det går alldeles utmärkt justera själv. Det som krävs är en plan yta framför en vägg och en meterstock (eller dylikt).
Ställ bilen 5 m från väggen, mät ljusbildens höjd vid lyktan, ställ in så att ljusbildens höjd vid väggen är 5 cm lägre än vid lyktan.

Står ljusbilden väldigt lågt bör man också kolla så att inte någon av nivågivarna gått sönder. På min hade själva armen på främre givaren gått av.
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Halvljuset ska falla med 1/2 centimeter per meter dvs. i ditt exempel på 5 meters avstånd ska halvljusets horisontallinje ligga 2,5 cm under centrum på halvljusets strålkastarlins.

Då samma sätt så ska Dimljuset falla med 1 cm per meter.

st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
En rättelse, jag hade fel i mitt förra inlägg det ska vara:
Halvljuset ska falla med 1 centimeter per meter dvs. i ditt exempel på 5 meters avstånd ska halvljusets horisontallinje ligga 5 cm under centrum på halvljusets strålkastarlins. (Precis som du skrev)

Då samma sätt så ska Dimljuset falla med 2 cm per meter.

Ett tips är att använda en korslinjelaser. som automatiskt "ritar" en vågrät linje mot ett föremål.

1) Jag börjar med att ställa in den så att den ritar en linje längs bilen sida då kan jag justera bilen så att fram- och bakhjulen står i våg.
2) Sedan flyttar jag lasern så att den ritar en linje genom centrum på lampan (eller linsen framför lampan) och väggen som jag vill mäta emot.
3) Sedan är det bara att justera ljusbildens horisontallinje så att den ligger på höjden h.

h=H-(x*L) där
h är höjden (i centimeter) till horisontallinjen på den vägg man belysa
H är höjden (i centimeter) till strålkastarens brännpunkt
x är lika med 1 cm på halvljuset och 2 cm på dimljuset
L är avståndet i meter till väggen

steaman: Halvljuset ska justeras in enligt en specifik vinkel. Denna brukar stå på plasten intill strålkastarna eller på strålkastarens plasthus. Denna vinkel varierar beroende på bil och strålkastarens höjdplacering.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag brukar parkera bilen plant (vattenpass på betonggolv i t.ex. parkeringsgarage som inte lutar) och sedan krypa på marken 20m framför bilen, det är då extremt lätt att se exakt var "krysset" för halvljusbilden är på vänster och höger sida. Det blir nämligen väldigt starkt just när man får in ögonen "under" ljusbilden. Väldigt lätt att se både höjd och om lysena "skelar".

Man ställer därför lätt in både höjd och sidled. Som steaman säger får man inte glömma att räkna ut höjden så att ljuset faller rätt.

Jag hade ljushöjden precis under maxvärdet när jag var och besiktade. :) Har inte haft någon som blinkat på mig vid möte heller. I sidled verkar inte vara någon som bryr sig särskilt mycket om men detta är A och O framförallt för helljusbilden, den blev MYCKET bättre efter justeringen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.