|
|
|
|---|---|
|
Tänkte höra om det är nån som har koll på vanliga fel på e32ans automatlådor, Har köpt en bil som har stått rätt länge och den växlar inte själv, men man kan köra den utan problem på det manuella läget. Det kan säkert vara så att den vill ha ny olja och ilter i lådan och köras lite ordentligt, men tänkte i alla fall höra efter om detta är något vanligt fel på dom så man slipper en massa tråkigt felsökande i onödan. Tacksam för hjälp! Ha de/ Finnen | |
|
Är det förresten så att det finns ett så avanserat datasystem på en E32 från 1990 att den kan lagra felkoder som gör att lådan går i nödläge? Kan man i så fall nolla felminnet själv (typ nån självdiagnosmodul) eller måste det kopplas upp med dator? |
|
|
Självdiagnos: 1. Tändningsläge 2 2. Trampa gaspedalen i botten 5 gånger Check engine lampan kommer nu att blinka fram alla lagrade felkoder med början med det lägsta numret. Alla nummer är 4-siffriga. Tex koden 1211 visas genom blink paus blink, blink, paus blink paus blink. Denna självdiagnos ska funka tom årsmodell 94 och gäller bara motorelektroniken inte lådans felkoder. När det gäller lådan. Lådan kan gå i nödläge på en e32 90. Då lägger den sig konstant på 3an i alla framåt lägen och lampan tänds. Lådans felkoder måste läsas med diagnosinstrument. Kan den växla manuellt är det elektriskt, elektroniskt fel och är no 1 att läsa felkoderna. Finns ingen anledning att det skulle vara oljan eller att den ska "köras ordentligt". Vad exakt händer i R och D läget. Vilka växlar ligger i? molle |
|
| 'dator' för att läsa felkoder ur lådan vad jag vet. Kolla kontakten till spjällpotentiometern, kontakten på lådan o lite sånt. | |
|
Svar till molle: När man lägger i R eller D beter den sej helt normalt, startar på ettan i D lägen men sen växlar den inte upp. Kan inter felkoder på motor göra all lådan går i nödlöge då? |
|
|
Nån som vet hur man raderar felminnet i självdiagnosen om det går att göta direkt i bilen? //Finnen |
|
|
Finnen88: Ok och du menar att om du sedan startar på spakläge 1 och drar spaken till 2 så växlar den som den ska till 2an, och vidare till 3an och 4an när du tar spaken till läge 3 och D? Funkar detta både i knappläge E och M eller endast i M? Ja, fel som ger felkoder i motorn kan även göra att lådan går i nödläge, men ofta märks det ju då även på motorgången. Startar den på ettan i D är lådan dock inte i nödläge. Tycker du ska börja med att kolla att inte E,S,M knappen låst sig i läge M eller ngn kortis där. Visar displayen E? Det är vanligt att knappen lägger av. Kolla sedan fukt och glapp i kanonkontakten på lådan. Hjälper inte detta är det smidigast att köra koll av felkoder. Det går fort och man ödslar bara tid i onödan med att leta in blindo i elsystemet. Kanske har du en polare som har diagnosutr? Växling 1 till 2 ska f ö ske genom att en varvtalsgivare på lådans utg axel passerar ett gränsvärde/varvtal. Funkar inte denna givare/signal blir det ingen växling. Samma sak gäller spjällägesgivaren som verkar tillsammans med varvtalsgivaren. Man raderar minnet med diagnosutr (eller enligt hasso genom att lossa batterikablarna och kortsluta dessa i minst 20 min) men just nu vill du kanske inte radera ev felkoder? Vore ju intressant att veta om du har en lagrad felkod på tex varvtalsgivaren i lådan eller spjällgivaren. molle |
|
|
Tack för svaren molle! Upptäcke att jag har int check engine lampan som diagnios utan bilen visar felkoder i färddatorn, ocg det kom fram en felkod som inte har kommit upp tidigare. Är inte så haj på tyska men det står Betriebanlietg. Bertrieb kom jag fram till att det betyder drivning så detta borde ju vara relevant. Nån som vet vad resten betyder? |
|
|
Betriebanleitg-meddelandet vill jag minnas betyder "Se instruktionsbok" Brukar visas tillsammans med ytterligare ett meddelande. ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## /Lasse |
|
|
Det är som joblock säger. Den dyker nästan alltid upp med ett fel och betydelsen är se instruktionsbok för vidare info om hur man åtgärdar felet (tex byta lampa o dyl). Vilken kod fick du upp då? molle |
|
|
okej, i så fall är det bara det att den vill att jag ska fylla på kylarvatten. Synd att det inte var till någon mer nytta. Men jag får få någon att koppla upp bilen så får vi se vad det blir för felkoder. Men är fruktansvärt tacksam för all hjälp! |
|
| Gur är det med displayen? Visar den E/S och PRND? | |
| Ja den visar Både S, E, och M och PRND321 | |
|
Har inte fått Dn lokala BMW verkstan att koppla in dator på bilen än, så om nån har diagnosinstrument i östergötland så får ni gärna höra va er, Annars undrar jag hur mycke funktioner spjällägesgivaren har, för jag provade att koppla ur den och när jag varvade upp motorn då och släppte av igen så släppte den inte varvet lika fort som annars, kan man då utesluta fel i spjällägesgivaren? Om man nu kan det, var och hur svåråtkomligt sitter varvtalsgivaren på lådan?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.