AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.426

E46 330ci VS E90 330i

Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Upplevde min förra bil (E90 330i) som något trögare i acceleration än min gamla E46 330ci trots ett HK övertag för nya 3an. Den kändes liksom bara en aning segare, inte lika hungrig, särskilt på lägre varv. E46an upplevde jag inte som en 231 hk maskin, snarare 258 hk. E90 känndes som 231 hk.

Är jag ensam om denna erfarenhet??
Buspelle
Kan vara en upplevd villfarelse eftersom E90 är byggd som en "storbil" och kamuflerar fart och ljud något alldeles otroligt.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har fått samma upplevelse när jag kört nya 325:an, tycker den känns "segare" än min 323Ci.

BMW CS #5206
VH
208
VHDanne
BMW 335CiM -08
Pavel & christer silvèn

Se Buspelles förklaring! Fakta ljuger inte. Ta en gammal volvo med samma prestanda som en BMW 325 E90 så skulle den kännas som en dragsterbil

///Danne

Pappsen ska precis byta in sin 330 E46 och vi var och testade en ny 330 och vi båda tyckte att den kändes ganska tam trots att att den har mer mos under huven.

För att känna samma hets idag (i allafall i huvudet) ska man nog ha en 335. Glömde jag att nämna att det blev ingen ny 330 bensin utan en 330xd. Roligt eller inte ligger ju i betraktarens ögon, men 330 bensinaren kändes inte lika inspirerande som den gamla.
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
godich

Är precis så jag upplevde det. Antar att det har att göra med 1000 olika faktorer, men körglädjen från E46ans 330 nåddes aldrig, och modellen har väl mognat helt enkelt. Nu har jag bytt in min E90 mot en 3-dörrars 130iM och den "känns" precis lika rå som E46 + lite till! Underbar körmaskin som jag varmt rekommenderar till de som söker efter en modern BMW som "känns" som en gammal... om ni förstår vad jag menar..

Hur känndes Dieseln om du jämför med bensinarn..?

Mvh /P
Pavel:

Jag har aldrig varit speciellt förtjust i diesel fram tills dess att jag prövade den här 6-cylindriga biffen. Den lät faktiskt riktigt mysigt (inte alls race utan mera mustigt ljud) och i allafall för mig så är ljudet en viktig del av körupplevelsen. Den nya 330 Dieseln är ju ungefär samma prestanda 0-100 som den gamla E46 330, men det är en väldig skillnad på hur den levererar. Att köra snabbt med dieseln är mycket mera avslappnat.

Det är svårt att sätta fingret på det, men jag tror att vad som gjorde att 330 E46 eggade var att den var så rapp på gasen, närvaron var så påtaglig. Det som förför med dieseln är ju snarare hur stark otroligt stark den är så fort du passerar 2000 varv/min.

Men, man får väl anledning att hälsa på föräldrarna lite oftare efter leverans för att testa lite mer.

Men apropå ljud, i 130:n är du ju ganska bortskämd med ljudkulissen. Det är ju inte speciellt svårt att gissa om det är en 120 eller en 130 som passerar på motorljudet...=)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag körde 330i E46 i ett par år innan jag bytte till min nuvarande 330i E90. Jag upplevde att det inte var någon prestandamässig skillnad mellan de två, trots 27 hästars övertag för E90. Jag tog därför och mätte accelerationstiden 100-200 km/h och det visade sig att det skilde ungefär 2,5 s till 330i E90 fördel. Prestandaskillnaden fanns alltså gott och väl i verkligheten, även om det inte kändes så, vilket rimligen beror på att den lägre ljudnivån i E90.
Jag tycker att 330i E90 har mer körglädje, tack vare att dess chassi är mer genomarbetat, vilket märks både på krokvägar och på racerbana. Att detta dessutom kombineras med bättre komfort är verkligen en prestation.
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Nockenwelle:

Tror du har rätt. Modellen har ju som sagt mognat på alla sätt, jag antar att det är en av annledningarna till att jag känner en sådan likhet mellan 130i och E46 330i, dvs mindre, lite lättare och inte lika ljudisolerad bil. Arbetar hos en av sveriges biltilverkare och fick chans att testa acctid på 130n igår med korrekta mätinstrument.
0-100 / 5,7 sek. Och det kändes som om det gick fortare, precis samma känsla som i en E46a.

Det handlar i slutändan om hur man vill att bilen ska upplevas. Fast ett tag trodde jag att det var något fabriksfel på min 330 motor. Tydligen låg felet hos föraren som köpt "fel" bil.

/P
Jo, det är ingen tvekan om att E90 är snabbare och jag tror inte att någon vill att BMW ska börja sälja E46 igen...;)

Egentligen är körglädje en ganska lustig prioritering. Min 330 anser jag vara körglad, men på vintern kan den vara ganska olustig när det är halt ute. Körglädje, effektivitet, komfort och ljudnivå är ju många olika faktorer man måste prioritera mellan när man gör en bil.
No
5.161
Nockenwelle
Vad man menar med körglädje kan ju variera från individ till individ. Jag tycker nog att BMW lyckats uppgradera körglädje, effektivitet komfort och ljudnivå i och med bytet från E46 till E90, så oavsett vad man prioriterar av dessa blir valet detsamma.
Men det finns vissa körglädjeaspekter där 330i E46 slår 330i E90. Motorljudet vid alla vartal under 5000 rpm tycker jag är bättre hos 330i E46. Den låter fint härligt även när man inte piskar bilen hårt. E90 låter läckert när man kör den hårt, men annars lite tamt. Jag tycker ändå att detta med råge uppvägs av att väghållningen (ur sportsynvinkel) är bättre på E90. Fast E46 är himla fin den också. Ibland kör jag min frus 330 Ci E46 och slås då av hur bra en bil med sina konstruktionsrötter i mitten av 1990-talet ändå står sig idag.
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Personligen, efter två veckor med min E90 330 så måste jag säga att för mig känns det som en perfekt kombination av två världar, precis som jag hade hoppats på. När jag kör på motorvägen eller i jämnt flytande stadstrafik är den tyst, bekväm och ändå smidig. När man trampar på gasen händer dock mycket och jag tycker inte ljudet känns det minsta tamt. Mer motorljud hade antagligen känts irriterande.

Det som jag dock har märkt de senaste dagarna, nu när den är att betrakta som inkörd (250 mil på två veckor) och jag verkligen har pressat den på några av de fantastiska små kurviga asfaltsvägarna här i Skåne är hur fruktansvärt kompetent denna bilen verkligen är. De 272 hästarna under huven är trevliga när man ska köra om på motorvägen, men när bilen hamnar i sitt rätta element, på småvägarna, så går bilen verkligen från klarhet till klarhet. Koppling, växellåda, chassi och motorn samspelar på ett fantastiskt sätt och den som hävdar att bilen känns trist har helt enkelt inte kört den som den ska köras. Att den är "trist" och sansad vid "vardagskörning" ser jag enbart som ett plus, då det gör den till både en fantastisk pendlarbil, långfärdsbil och underhållningsmaskin.
al
187
alex22
318i -03 Lifestyle
Nackdelen med E90/E91 är att den känns så plastig.... E46 har mycket mer kassaskåpskänsla ungefär som Audi vilket jag föredrar. Förmodligen kommer detta åtgärdas vid faceliftet.

No
5.161
Nockenwelle
Klockren beskrivning bewing. När jag skrev tamt menade jag i jämförelse med 330i E46. 330i E90 låter trevligt den också. Jag delar också din uppfattning att det är ett plus om bilen är lågmäld och sansad vid vardagskörning. När andan faller på och man vill ut och leka på krokvägarna är det andra prioriteringar som gäller, men med sitt fina chassi fixar E90 det också.
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Vill lägga till att min fd E90 330i var en tidig -07a, dvs motorn hade 258hp, kanske trimmningen till 272hp har haft en stor påverkan på bilen? Annars är det ju som bewing77 säger; man måste veta hur den ska köras, men personligen upplevde jag ändå E46 330n som en mer närvarande bil... och jag kan inte ens förklara varför.... hm..
No
5.161
Nockenwelle
E46 låter mer och märks mer, vilket kanske gör att den upplevs som mer närvarande, men jag tycker inte att den ger mer feedback av sådant slag som är av värde för att kunna köra bilen på gränsen när det svänger. Snarare är det mer "störningar" i E46 feedback till föraren.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

En 3-serie har aldrig haft kassaskåpskänsla, det är min uppfattning. Även om jag inte tycker att E46:an på något sätt är tråkig invändigt så nog känns det att den är 10 år gammal när man sitter i en E90.
Men men.. det var inte det diskussionen handlade om egentligen. Vad jag skulle säga var att denna diskussion påminner om exakt den som uppstod när E46 hade ersatt E36, och som jag själv funderade lite över när jag gjorde samma byte. Och visst handlar det om att 3-serien har vuxit, på gott och ont. Men istället finns ju 1-serien som känns som en ersättning för "gamla" 3-serien.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.