|
|
|
|---|---|
| Jag ska renovera topparna nu i vinter så då tänkte jag att man kanske skulle trimma den lite grann ochså. Så nu behöver jag tips på vad man kan göra och var man får tag på delar. Jag har alla motor delar ggr2 så man kan ju experimentera lite gran. Jag tog komp prov på den och då fick jag 11.8bar i alla cylindrar,är inte det ganska mycket? | |
|
Skulle inte oroa mig for nagot hogt komp.tryck, att det var helt jamnt i alla cyl. ar ju daremot stralande! Varfor behover du renovera topparna, taskiga ventilstyrningar? Mvh |
|
| Den blåryker när man kallstartar. Är det någon som vet var man kan få tag på extraktor rör till 850i? Passar det från någon annan model? | |
|
Jag skulle satsa på en slipning av befintliga kammar, portning och sen mappa om den med unichip. Det blir iaf överkomligt i pris, annars blir det så sanslöst dyrt att trimma denna motor |
|
|
Vad är det för fel på extraktorröret? Har för mig att de brukar vara lite problematiska att få tag på, så det kan ju vara en idé att tittta på reparation beroende på vad som är fel. Att den blåryker vid kallstart låter mindre bra. Övriga indikationer? Lågt oljetryck längre än normalt? lång uppvärmningstid? Onormal förbrukning av olja/vatten? CO HC halter? Låter ju som en topprenovering vore en bra idé. 11.8 låter ganska bra om det är jämt, inte onormalt högt, men kanske i den övre delen av skalan. Skulle rekommendera bra olja i den motorn. Hur långt har den gått? Känns konstigt att ventilstyrningarna skulle vara kass om du får så högt komp i den. Vad gäller trimning så skulle jag titta på lättare polering av insugen, grövre avgassystem och ett öppet insug. Sen en bra mappning på det. Unichip vetif*n.. Skulle nog hellre gå till en bra firma som jobbat med mappning på rullande landsväg. mina 2c |
|
|
iomed att det är 2st m20 motorer i princip, är det juh inte spec dyrt att köpa kammar av tex www.motornord.se ang unichip, är det nog som amullo säger, bättre att låta mappa bilen hos tex turbocenter eller liknande... ang kompet är det nog inte spec högt egentligen, kompressionsförhållande och kompression i cylindrarna är juh som bekant 2 olika saker. /mvh jocke Numera Jeep ägare. |
|
| Unichip är mappning på rullande landsväg. | |
|
Den har gått 21800mil. Oljetrycket är ok liksom tempen. Den ryker bara vid startögonblicket,ventiltätningar kanske? Men nu när jag ska lossa topparna är det ju lika bra att helrenovera dom. Slipning av kammarna har jag funderat på! men vilka grader skulle vara bra? Portning av topparna blir det och större avgassystem. Hur är det med spridarna då? Har hört att dom inte räcker till mycket över 300hk? Hur polerar man insuget på dom här långa rören?:) Mera bra tips.. |
|
|
Är det någon som kan/vill räkna ut kompressionsförhållandet? Fundera lite på att sänka topparna, men kanske någon har gjort det redan eftersom komppen var 11.8bar? Jag har JWR chip som har legat i lådan ett år snart,har jag någon nytta av dom till det här projektet? |
|
|
Börja med något så enkelt som 2 flaskor OMEGA 907 och gör ett oljebyte. borde kosta runt 30 Euro plus en bra helsyntetolja och oljefilter. Det kan vara skit som sitter ivägen och orsakar ojämn förbränning tillika lägre effekt osv. Om bilen inte rullat på permiumkvalitetolja under en lång tid, du kanske inte har haft den sen ny? M70 motorernas mekanik är mycket hållbara. Jag gjorde ett Bilstein Engine flush på min M70 och sedan lät Länk mappa bilen. Det gjorde en rejäl skillnad. Har du några ventiltick eller mekaniska oljud? Mvh Asken |
|
| Det är ett lätt ventiltickande på högra sidan av motorn. vilken olja använder du Asken? | |
|
AGIP Helsyntet eller Castrol SLX. |
|
|
FYI.. Såg en väldigt fräsch 850i som stog för avgasbygge nere på Ferrita här i Solna när jag var där senate. Kommer tyvärr inte ihåg ägarens namn, men pratade med honom lite när jag var där. Såg ut att vara ett seriöst avgasbygge på gång för den bilen, så ett tips blir ju att ringa och snacka med dem. Det kom in en e46 M3 som åkte upp på lyften för lite modifiering på systemet och jag kan bara säga att det såg j*vligt fint ut det som var byggt på plats på den bilen. //amullo --- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.